Sähköpotku­laudat saattavat jäädä kaduille lumi­myräkästä huolimatta

Sähköpotkulautoja ei välttämättä kerätä vielä pois, vaikka lunta tulee. Taustalla ovat kaupungin ja yritysten tekemät pelisäännöt. ”Kriteerit eivät täyty.”

Sähköpotkulaudat voivat hankaloittaa lumen aurausta talvisin. Kuva on vuodelta 2021.

18.11. 15:26

Helsinkiä riepottelee viikonloppuna lumimyräkkä, mutta sähköpotkulaudat jäävät todennäköisesti vielä kaupungin kaduille.

”Kymmenen päivän sääennusteen perusteella lumisadetta on luvassa. Pakkaskelejä ei ole luvattu ennusteessa kauheasti, eli kausi ei ole tullut päätökseen näiden tietojen valossa, sillä kriteerit eivät täyty”, kertoo Helsingin kaupungin katu- ja liikennesuunnittelun yksikön päällikkö Heikki Palomäki.

Kaupunki on sopinut kaikille yhteisistä pelisäännöistä yhdessä sähköpotkulautaoperaattoreiden kanssa. Asiasta on pidetty kokous viimeksi tällä viikolla.

Sähköpotkulautojen käyttö tulevana talvena riippuu sääolosuhteista. Jos ne ovat väliaikaisesti huonot, operaattorit kytkevät laudat pois käytöstä, kunnes niillä on jälleen turvallisempaa ajaa. Näin voisi siis tapahtua esimerkiksi viikonlopun lumimyräkän aikana.

”On sovittu, että operaattorit seuraavat sääolosuhteita ja laittavat laudat pois käytöstä aina kun lämpötilat laskevat alle nollan asteen. Silloin on suuri todennäköisyys liukkaille olosuhteille, kuten mustalle jäälle tai jäätävälle sateelle.”

Kun sääolosuhteet menevät tarpeeksi huonoksi, operaattorit keräävät sähköpotkulaudat kokonaan pois käytöstä kolmen vuorokauden kuluessa. Kriteereinä toimivat kymmenen päivän sääennusteen lupaamat lumisateet sekä viiden päivän pakkaslämpötila.

Kaupungin suosituksen mukaan operaattoreiden tulee jo syksyn aikana vähentää lautojen määrää sellaiseksi, että yhtiöt saavat laudat vietyä pois aikarajoituksen puitteissa.

Palomäen mukaan yksi yritys on jo ottanut laudat pois liikenteestä tällä kaudella.

Tierin Suomen maajohtaja Elina Bürkland vahvistaa, että yhtiö on tehnyt tiivistä yhteistyötä Helsingin kaupungin kanssa. Lumipyryn yllättäessä pois päältä kytkettyjä sähköpotkulautoja siirretään sivuun prioriteettilistalla korkealla olevilta katualueilta.

”Operaattorit ovat saaneet kaupungilta kartat, joiden perusteella tiedämme missä aura-autot liikkuvat ensimmäisenä. Laudat viedään näissä kohteissa pois tieltä ja siirretään sivuun”, Bürkland kertoo.

Lumi tukkii Bürklandin mukaan herkästi sähköpotkulautojen renkaiden urat, jolloin ne ovat liukkaammat ja jarrutusmatkan arviointi on vaikeaa.

”En voi suositella lumisella säällä lautailua”, hän summaa.

Syyskuussa Helsingissä aloittaneen Bolt-yhtiön maajohtaja Ilja Tauber vahvistaa myös, että yrityksessä noudatetaan hanakasti kaupungin antamia ohjeistuksia.

”Kuten muissakin pohjoisissa toimintakaupungeissamme, laitamme sähköpotkulautakalustomme lähtökohtaisesti talviunille”, Tauber kertoo.

Tauberin mukaan kaupungilta tulee talven jälkeen myös tietoa kauden jatkamisesta. Katu- ja liikennesuunnittelun yksikön päällikkö Palomäki kertoo, että kaupungin arvioiden mukaan sähköpotkulaudat palaavat katukuvaan arvioiden mukaan aikaisintaan maaliskuussa, mikäli kunnollinen talvi ylipäätään tulee.

”Säiden parantuessa kaupunki tarkkailee ennusteita, ja pitää olla pysyvämmin plusasteita ja parempaa keliä luvassa. Myös hiekoitushiekan määrä voi vaikuttaa siihen, milloin laudat otetaan keväällä käyttöön”, Palomäki selittää.

Sähköpotkulautakausi saattaa siis jatkua talvikuukausien yli tai tyssätä lumien tuloon ja pakkassäähän.

Lue lisää: Hus: Sähköpotku­lautailijoiden humalatila on edelleen ongelma

Lue lisää: Helsinki vaatii uusia keinoja rajoittaa sekoilua sähköpotku­laudoilla

Lue lisää: Liki kaikki haluavat humalassa sekoilevat pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat kuriin – Promillerajoihin on kuitenkin vielä pitkä matka

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat