Hinta ei saa vaihtua kaupassa hyllyn ja kassan välillä, sanoo viranomainen

Kaupoissa kassahintaa matalampi hyllyhinta on aina lainvastainen, sanoo kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Joissain kaupoissa hinnat päivittyvät kassajärjestelmään ennen kuin hinnat on ehditty vaihtaa hyllyyn.

24.11. 15:04

Inflaation johdosta tuotteiden hinnat nousevat, eivätkä kauppojen hintalaput tahdo pysyä perässä. Näin tuotteiden hyllyhinnat ovat saattaneet olla päivitettyjä kassahintoja alhaisempia.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan tämä on lainvastaista.

HS uutisoi tiistaina 22. marraskuuta kauppakeskus Kaaren Prismasta, jossa hyllyhinnat ovat toisinaan eronneet kassahinnoista.

HS:n saamista lukuisista palautteista käy ilmi, että kyseessä ei ole vain yksittäisen kaupan tai ketjun ongelma. Päivittämättömiä hyllyhintoja on lukijoiden mukaan esiintynyt eri tuotteiden kohdalla monissa eri kaupoissa.

Virheellisiä hintoja on ilmennyt sekä K- että S-ryhmän kaupoissa.

”Lainsäädäntö on yksiselitteinen, ja sen mukaan hyllynreunushinnan on oltava aina ajan tasalla”, sanoo johtava asiantuntija Mika Hakamäki kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Kannelmäen Prismasta kerrottiin HS:lle, että uudet hinnat ajetaan kassaan aamuyöstä, jolloin myös hyllyhintoja aletaan myyjien toimesta vaihtaa. Tuotteita on kuitenkin valtavasti, eivätkä käsiparit pysy aina kassahintojen perässä.

Hakamäen mukaan mitkään selitykset eivät oikeuta vääriä hyllyhintoja.

”Jos tilanne on oikeasti se, että ei ole käsiä, niin silloin hintamuutos täytyisi hoitaa toisin päin”, Hakamäki sanoo.

Kauppojen olisi siis syytä päivittää hyllyhinnat korkeammiksi ennen kuin hintamuutos tulee voimaan kassalle.

Hakamäki pitää tuomittavana sitä, jos kauppa on ollut tietoinen virheestä eikä tilannetta ole silti saatu ratkaistua.

”Jos tämä on toistuvaa ja tietoista, niin siinä on kaikki eväät kiellon määräämisestä yritykselle.”

Hakamäen mukaan virheen sattuessa kaupan olisi syytä myydä tuote asiakkaalle alemmalla hyllyhinnalla, vaikka kassassa hinta olisi jo muuttunut.

Joskus asiakas kuitenkin huomaa virheen vasta kuitista maksutapahtuman jälkeen.

Joissain kaupoissa hyvitystä ei saa kassalta, vaan sitä voi pyytää vain info-pisteeltä.

Hakamäen mukaan käytäntö on asiakkaan kannalta erittäin epätyydyttävä, sillä kauppojen info-pisteet eivät välttämättä ole kaupan tavoin vuorokauden ympäri auki.

”Itse jäisin selvittämään asiaa kassalle. Näin kehottaisin myös kuluttajaa tekemään.”

Päivittäistavarakaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo, että virheelliset hyllyhinnat ovat hänelle ennestään tuntematon ilmiö.

”En ole törmännyt tähän laajemmassa mittakaavassa, enkä pysty vahvistamaan ilmiötä. Meille ei ole tullut palautetta”, hän sanoo.

”Jos tällaista sattuu, niin se ei ole kenenkään etu. Yritysten etu on, että asiakas lähtee tyytyväisenä kaupasta ulos. Yritykset varmasti tekevät kaikkensa, ettei tällaista tapahtuisi.”

Luodon mukaan on totta, että tuotteiden hinnat vaihtelevat nyt rankemmin kuin aikoihin. Jokainen ketju tai yksittäinen kauppa toimii omalla tavallaan siinä, kuinka ne hintalaputtavat tuotteensa.

Joissain myymälöissä on elektroniset hintalaput, jotka päivittyvät samaan aikaan kassojen kanssa. Toisissa taas laput vaihdetaan käsityönä. Joissain ketjuissa hintalaput tulostetaan keskitetysti, ja toisissa taas myymäläkohtaisesti.

Se, päivittyvätkö kassahinnat hyllyhintoja ennen, on Luodon mukaan yrityskohtainen asia. Käytännöt vaihtelevat suuresti eri kauppojen välillä.

Kirjavista käytännöistä huolimatta Luoto pitää virheitä valitettavina.

”Virheet ovat todella harmillisia kaupalliselle toimijalle. Ruokakaupassa asiakkaan uskollisuus on tärkeää.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat