Sitkeä sähkön­säästö ruuhkauttaa metro­asemia: liuku­portaita sammutettiin

Liukuportaisiin jonottaminen ärsyttää käyttäjiä, mutta on välttämätön toimenpide sähkökriisissä, sanoo Kaupunkiliikenteen tekninen isännöitsijä.

Osa Rautatientorin metroaseman liukuportaista on pois käytöstä säästösyistä.

23.12.2022 8:45 | Päivitetty 23.12.2022 9:05

Metroa käyttävillä ei nyt ole helppoa. Kuljettajapula pidentää vuorovälejä, ja nyt kaiken lisäksi liukuportaita on jatkuvasti pois käytöstä eri asemilla. Portaita on sammutettu Rautatientorin, Kampin, Hakaniemen ja Ruoholahden asemilla.

Tilanne kyllä varmasti harmittaa käyttäjiä, myöntää tekninen isännöitsijä Raimo Hinkkanen Kaupunkiliikenne oy:sta.

”Se on tiedossa ja ihan ymmärrettävää.”

Portaat pysyvät silti pois päältä ainakin talven yli. Tarkoituksena ei ole suinkaan kiusata kaupunkilaisia, vaan liukuportaiden sulun taustalla on sähkökriisi. Huolena on erityisesti valtakunnallisten sähkökatkojen mahdollisuus.

”Teemme ennakoivasti kaikki mahdolliset toimenpiteet, jotta näiltä vältyttäisiin.”

Suurten liukuportaiden sulkeminen on huomattavasti tehokkaampi säästötoimi kuin esimerkiksi lamppujen sammuttelu.

Liukuportaat ovat teholtaan sadan kilowatin luokkaa, kun taas esimerkiksi sähköpatteri on teholtaan yleensä vain yhden kilowatin, Hinkkanen huomauttaa.

Rautatientorin metroaseman liukuportaisiin syntyy nopeasti jonoa.

Kaupunkiliikenne on ryhtynyt muihinkin säästötoimenpiteisiin. Esimerkiksi valaistuksia ja lämmityksiä asemilla on tarkistettu ja kuljettajia muistutettu taloudellisesta ajotavasta. Liikenteessä suurista koneista saa kerättyä nopeiten suuret säästöt.

”Ja kun ei ole yksi laite, vaan se kerrotaan kymmenillä, niin yhtäkkiä aletaan puhua kokonaisen pienen voimalaitoksen sähkötehoista.”

Välillä asiakkaat toivovat säästötoimia, joita ei yksinkertaisesti voida toteuttaa. Esimerkiksi asemien valoja ei voida sammuttaa määräänsä enempää turvallisuussyistä, vaikka juuri tietyn lampun alla harvoin liikuttaisiinkin.

Kuluttajien osalta sähkötilanne elää paljon myös pörssisähkön hinnan mukaan. Liikenteessä katsotaan kuitenkin pidemmälle eikä äkkikäännöksiä tehdä.

”Raimo ei voi ehdottaa, että perutaan nuo liukuportaiden säästötoimenpiteet, koska nyt tänään Olkiluoto sanoo, että saatamme saada jo helmikuussa sähköä Olkiluodosta”, Raimo Hinkkanen selittää.

Tekninen isännöitsijä toivoo liikenteenkäyttäjiltä ymmärrystä. Liukuportaisiin jonottaminen ärsyttää, ja verenpaineet nousevat entisestään, kun teknisistä syistä kiinni olevia portaita joudutaan vielä välillä vaihtamaan.

Nyt tehdyt muutokset ovat järeä mutta toimiva tapa turvata sähkönsaantia valtakunnallisesti. Jos liikennevirta ei kärsi säästöistä pahasti, voisi niistä tulla osa pysyvää järjestelyä. Sähkönkulutuksen vähentäminen kun ei olisi ympäristöllekään haitaksi.

Jos asema näyttääkin ruuhkautuvan pahasti, voidaan kaikki portaat napsaista päälle, Hinkkanen vakuuttaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat