Työmaa teki Mannerheimin­tiestä sokkelon – ”Toivottavasti elän, kun tämä valmistuu”

Ruskeasuon jättiremontit pistivät liikennejärjestelyt Mannerheimintiellä uusiksi. HS vieraili paikan päällä tutustumassa.

Jalankulkijoiden on kuljettava työmaan läpi väliaikaista suojatietä pitkin. Kuorma-autot ajavat työmaalle kohdasta jatkuvasti.

5.1. 15:43 | Päivitetty 5.1. 15:51

Mannerheimintien valtava tietyömaa on herättänyt viime aikoina porua. Työmaa sijaitsee tarkalleen ottaen Ruskeasuolla Mannerheimintien ja Koroistentien risteyksessä.

HS vieraili paikan päällä tutustumassa, miten jalankulku sujuu työmaan ympäristössä.

Vilinää ainakin riittää. Kuorma-autojen murina, liikenneympyrässä pyörivien autojen humu ja ajoittainen tööttäily virittävät tarkkaavaisuutta.

Sitä toden totta tarvitaan.

Paikalle ensi kertaa pelmahtavan kävelijän näkökulmasta työmaa poikkeusreitteineen on kuin sokkelo. Hieman selkoa tuovat jalankulkijoille suunnatut opasteet.

Lisähaastetta tuovat kuitenkin työmaan ympäristössä jatkuvasti ajavat suuret kuorma-autot, työkoneet ja pakettiautot.

Maahan vasta satanut lumi kuorruttaa kokonaisuuden. Se peittää alleen ajoradan ja jalankulkuväylien väliset rajat.

Aamupäivällä Mannerheimintien ja Koroistentien risteyksessä näkyy vain muutamia kävelijöitä. Työmaa-alueella hortoilu paukkupakkasilla ei selvästi houkuttele.

Kaupassa on silti käytävä.

Alueella 20 vuotta asunut Sinikka Kantanen on tulossa viereisestä Alepasta. Hän kulkee työmaa-alueen läpi päivittäin.

”On tämä jännittävää. Toivottavasti elän niin kauan, että tämä ehtii valmistua”, hän sanoo.

Kantasen menoa työmaa ei pidättele. Hän uskoo, että jalankulkijat kyllä pärjäävät, vaikka kiertämistä tulee työmaan takia jonkin verran.

Kantanen on tottunut kulkemaan työmaan läpi. Hän toivoo, että urakka valmistuisi pian.

Jalankulkijoiden reitti on ohjattu alikulkua pitkin. Samaa reittiä käyttävät myös rakennusmiehet.

Alueella on myös väliaikainen suojatie, joka kulkee poikkeuksellisesti työmaan läpi. Suuret työkoneet joutuvat ajamaan suojatien yli työmaalle vähän väliä.

Joissain kohdissa taas jalankulkijoiden reitti on ohjattu kulkemaan pitkin ajoradan reunaa.

”Tarkkaavainen täytyy kyllä olla. Lumi sitten tuo oman vaikeutensa”, Kantanen kuvailee.

Työmaalla puikkelehtiminen on tuttua myös Vesa Ahlroosille. Häntä muuttuneet liikennejärjestelyt eivät haittaa.

Rakennusala on Ahlroosille itselleen tuttu, sillä hän työskentelee hankekehitysjohtajana rakennusliike NCC:llä, jonka konttori sijaitsee aivan työmaan kupeessa.

”Yllättävän hyvin tämä toimii, kyllä tässä pärjää”, hän sanoo.

Vesa Ahlroosin mukaan kävelijöiden on oltava työmaa-alueella kulkiessaan tarkkaavaisia.

Muuttuneet ja työmaan läpi ohjatut jalankulkureitit eivät Ahlroosia hetkauta.

”Joillekin on kaikki aina vaikeaa, varsinkin jos muutoksia tapahtuu siihen mihin on totuttu”, hän sanoo.

”Kaupunkia pitää kuitenkin uusia ja korjata.”

Jalankulkijalta työmaan läheisyydessä liikkuminen vaatii Ahlroosin mukaan valppautta etenkin pimeällä, sillä esimerkiksi kaivinkoneesta näkyvyys kadulle voi olla huono.

Vesihuoltotyöt sekä kaapelien siirto alkavat risteyksessä 10. tammikuuta.

Ruskeasuolla Mannerheimintiellä on nyt useita erilaisia työurakoita käynnissä. Vuoden 2021 talvella alkoi suuren ratikka- ja bussivarikon rakentaminen.

Katutöissä rakennetaan uusi raideyhteys tulevalle Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikolle.

Lisäksi tiistaina 10. tammikuuta Mannerheimintien ja Korppaanmäentien risteyksessä alkaa vesihuollon uusiminen sekä kaapelien siirto.

Näin liikennejärjestelyt risteyksessä muuttuvat.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat