Helsingin ”ihmeellisimmästä metro­asemasta” tuli kohtalokas luistin­rata

Vuosaaren metroaseman seinät ovat metalliverkkoa. Lumituiskulla asemalle sataa sisään.

Maanantaina 9. tammikuuta Vuosaaren metrolaituri oli lumen kuorruttama.

11.1. 12:18 | Päivitetty 11.1. 12:33

Vuosaaren metroaseman metrolaituri muuttuu lunta tuiskuttavina pakkaspäivinä kohtalokkaaksi luistinradaksi.

Tämän mahdollistaa aseman erikoinen seinäratkaisu. Seinä on oikeastaan pelkkä metallinen verkko. Näin tuulinen lumipyry pääsee tuiskuamaan suoraan laiturille.

Laiturin sileä, sisätiloille ominainen lattialaatoitus pahentaa tilannetta. Lumen sataessa laatoille lopputulos muistuttaa peilijäätä.

Vuosaarelainen Marja Nyman todisti maanantaina kahta liukastelutapausta laiturilla.

”Keski-ikäinen pariskunta käveli laiturilla ja ykskaks naishenkilöltä menivät jalat alta. Seuralainen kuitenkin tempaisi häntä käsivarresta. Nainen olisi voinut lyödä päänsä kiviseen lattiaan.”

Toisella Nymanin näkemällä kerralla laiturilla liukasteli nuori nainen.

”Hänelläkään ei ollut mitkään kesälenkkarit jalassa vaan ihan tukevat talvikengät.”

Potentiaalisen vaaratilanteen mahdollisuus on Nymanista ilmeinen, sillä monet kiirehtivät juoksujalkaa metroon.

”Ihmiset haluavat keskelle metroa, jotta he pääsevät rautatieasemalla suoraan liukuportaisiin. Monet juoksevat tämän takia laiturilla junan rinnalla”, hän kuvaa.

Nyman ei ole koskaan nähnyt laituria putsattavan tai suolattavan.

”Vuokin asema on muutenkin ihmeellinen. Kesällä kauhean kuuma ja paahteinen ja talvella aina jos vähänkin tuulee, niin lumi tupruttaa laiturille.”

Aihe on herättänyt keskustelua Vuosaaren asioita käsittelevässä Facebook-ryhmässä.

Kiinteistöpäällikkö Anne Mannerkorpi sai tiistaina iltapäivällä tiedon aseman liukkaudesta, kun HS tavoitteli häntä juttuun.

Keskiviikkona aamulla hän kertoo, että tilanne laiturilla mentiin heti selvittämään.

”Hälytimme kiinteistöhuollon paikalle ja järjestyksenvalvojat seuraamaan tilannetta. Laituri hiekoitettiin ja sinne laitettiin nestemäistä sulatusainetta.”

Lisäksi läntisen sisäänkäynnin liukuporras suljettiin liukkauden takia.

Mannerkorven kertoman mukaan kuuden jälkeen illalla asemalla oli käynnissä kiinteistöhuollon liukkauden poisto sulatusnesteellä. Tuolloin hän itse ei kokenut laituria enää liukkaaksi.

Mannerkorpi uskoo, että Helsingin asemista juuri Vuosaaren asema on haastavin talvikeleillä.

”Sään suhteen Vuosaari on haastavin asema. Monilla muilla asemilla seinätkin ovat lasia, mutta Vuosaaressa seinä on metalliverkkoa.”

Sitä miksi asemalle on suunniteltu verkkoseinä, Mannerkorpi ei osaa sanoa.

Hänen mukaansa kaupunkilaiset voivat ilmoittaa liukkaudesta ja muista ongelmista metroasemilla HSL:n asiakaspalvelulomakkeen kautta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat