”Tunsin itseni ihan idiootiksi” – Ikä­ihmisille kaupataan koko ajan kaikkea turhaa, kertovat HS:n lukijat

HS kysyi viime viikolla lukijoilta, millaisia turhiksi koettuja palveluita ja tuotteita ikääntyville on kaupattu. Vastauksista kävi ilmi, että heille tarjotaan niin puhelinliittymiä, tietoturvapaketteja kuin kodin kunnostustöitäkin, ja kaikkea siltä väliltä. Erityisesti yksi yritys nousi esiin.

Ikääntyneet kokevat, että he eivät saa asianmukaista palvelua esimerkiksi älylaitekaupoilla, vaan heille myydään tarpeettomia tuotteita ja palveluita.

19.1. 11:05 | Päivitetty 19.1. 11:18

Raivo ja turhautuminen.

Ne ovat tunteita, jotka nousivat esiin HS:n kyselyssä, jossa selvitettiin, kaupitellaanko iäkkäille turhia tavaroita tai palveluita.

Lukijat vastasivat kysymyksiin siitä, millaisia turhiksi koettuja palveluita ja tuotteita ikääntyville on kaupattu. Heiltä kysyttiin myös, millä tavoin tarpeettomia tavaroita tai palveluja on myyty tai yritetty myydä.

Vastauksia tuli viidessä vuorokaudessa 79 eri puolilta Suomea. Osa vastanneista kertoi omista kokemuksistaan, osa kirjoitti ikääntyvän läheisensä puolesta.

HS on käyttää jutuissaan vain niiden vastaajien kommentteja, joiden nimet ja yhteystiedot ovat toimituksen tiedossa.

Lue lisää: Kaupitellaanko iäkkäille turhia tavaroita tai palveluita? Vastaa HS:n kyselyyn

Vastausten mukaan monen ikääntyneen ymmärtämättömyyttä käytetään hyväksi esimerkiksi älylaitekaupoilla. Kaikki iäkkäät eivät ymmärrä teknologiaa hyvin, joten heille on helpompi myydä palveluita, joita he eivät edes tarvitse.

Kyselyssä toistuvia esimerkkejä ovatmyös ikäihmisen tarpeisiin nähden liian nopean ja kalliin nettiliittymän kauppaaminen sekä tarpeettomien tietoturvapakettien myyminen.

Kyselyyn tulleiden vastausten perusteella tietoturvaan ja teknologiaan liittyvien huonojen palvelukokemusten lisäksi suomalaisilla on kokemusta muun muassa erilaisten tarpeettomiksi koettujen kodin remonttien myyntitilanteista.

Osakeyhtiömuotoiseen omakotitalooni tarjotaan palveluita viikoittain. Kaava on aina sama. Olemme lähistöllä ja tulisimme tekemään ilmaisen tarkastuksen milloin mihinkin talotekniikkaan. Sitten tietenkin löytyisi kallista korjattavaa, jota ikäihmisille tuputetaan. – ”Mies, 71 vuotta”, Espoo

Erilaiset katto-, ränni-, ovi-, ikkuna- ja taulukauppiaat soittelivat riesaksi asti, ennen kuin hankin puhelinmarkkinointikiellon vanhemmilleni. – ”Nainen, 49 vuotta”, Vantaa

Erityisen ikäväksi koetaan puhelimitse myytävien tuotteiden, kuten ravintolisien ja vastaavien kauppaaminen.

Lukijat kertovat, että tilausten peruminen on lähtökohtaisesti hankalaa, ja sitä vaikeuttavat ikääntyneen muisti- tai muu sairaus.

Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut. Puhelinmyyntiin tuli vuodenvaihteessa merkittävä muutos.

Tätä nykyä sopimus syntyy puhelinmyynnissä vasta puhelun jälkeen kirjallisesti. Tämä tarkoittaa, että myyjän on erikseen lähetettävä kauppaamastaan palvelusta tai tuotteesta kuluttajalle kirjallinen tarjous.

Jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta kirjallisesti, sopimus ei ole sitova eikä myyjä saa vaatia siitä esimerkiksi maksua.

Lue lisää: Kuluttajan­suoja­laki muuttuu: Vain kirjallinen sopimus puhelin­myynnissä sitoo

Turhiksi koetaan myös useat muut palvelut, joita aggressiivisesti kaupataan.

78-vuotiaalle, nivelrikosta ja selän ja polven kulumista kärsivälle äidilleni myytiin vuoden määräaikainen kuntosalijäsenyys erään kuntosaliketjun Jyväskylän-toimipisteeseen. Hänet kutsuttiin maksuttomaan kehonkoostumusmittaukseen, missä myyjä antoi ymmärtää, että aivan normaalissakin arkiliikunnassa vaivaava polvivamma voisi ”parantua” kuntosalin ja personal trainerin avustuksella.”Nainen, 39 vuotta”, Helsinki

Elisa toistui HS:n kyselyssä huomattavan usein.

Kyselyyn tulleissa vastauksissa yksi yritys esiintyy huomattavan usein. Teleoperaattori Elisa mainittiin nimeltä 12 vastauksessa.

Vanhemmilleni on myyty muun muassa moneen kertaan Elisa-boksi ja Elisa Viihde. Heillä on ollut jo vuosia Elisa Viihde ja sen mukainen boksi, mutta jostain syystä heille on myyty vielä ainakin kolme kertaa sama paketti. Niitä on sitten palauteltu myymälöihin, joissa niitä ei meinata edes ottaa vastaan, eikä tilauksia ihan helpolla peruutellakaan. – ”Nainen, 47 vuotta”, Helsinki

Yksi kyselyyn vastanneista on vantaalainen 67-vuotias nainen. Hän asioi Elisan liikkeessä syksyllä, sillä hän tarvitsi uuden älypuhelimen. Sen hän halusi ostaa tutun operaattorin liikkeestä.

Nainen ei halua esiintyä jutussa nimellään, sillä hänellä on etäisiä kytköksiä kyseiseen yritykseen. Hänen henkilöllisyytensä on HS:n tiedossa.

Naiselle myytiin puhelimen lisäksi suojattua nettiyhteyttä tarjoava palvelu. Hän osti tietoturvapalvelun, koska myyjä kertoi sen olevan lähes välttämätön. Myyjän mukaan palvelu toisi ”lisäturvaa”.

Naisen mukaan myyjä ei kysynyt, oliko hänellä jo käytössään vastaavaa palvelua. Myyjä ei myöskään kertonut palvelun toiminnasta juuri mitään.

Kun uusi puhelin ei aluksi toiminut, nainen pyysi apua pojaltaan.

”Poikani totesi, että tietoturvapalvelu on tarpeeton. Puhelin alkoi toimia sen jälkeen, kun poika poisti sen puhelimesta.”

Kokemus oli naiselle pettymys, vaikkei kyse hänen kohdallaan olekaan suurista summista, sillä palvelun ylläpito maksaa noin 10 euroa kuukaudessa. Hän ei vieläkään ole onnistunut irtisanomaan sopimustaan. Nainen on yrittänyt soittaa operaattorin asiakaspalveluun, muttei ole päässyt läpi.

”Tunsin itseni ihan idiootiksi, koska en ymmärtänyt, mistä puhutaan. Kun ikää tulee, ihminen muuttuu entistä turvallisuushakuisemmaksi. Tietysti itsekin ajattelin, että tällainen palvelu on tarpeellinen, koska myyjä niin minulle sanoi”, nainen kertoo.

Samantapaisia vastauksia ilmenee kyselyssä muitakin.

Elisan myyntikanavajohtaja Hanna Niiranen kertoo, että ikääntyvät ovat yritykselle tärkeä asiakasryhmä, ja heidän tarpeidensa ymmärtäminen on ”vahvasti fokuksessa”.

”Yksi tapa oppia on tietysti tällaiset yksittäiset esimerkit, joissa kaikki ei ole mennyt hyvin. Niiden avulla opitaan tunnistamaan asiakkaan tarpeita oikein sekä palveluiden että käytön osalta”, hän sanoo.

Niirasen mukaan Elisan myyjillä on työhönsä peruskoulutus, jonka lisäksi heitä koulutetaan työn ohella jatkuvasti.

Kaupantekotilanteessa asiakkaalle on hänen mukaansa kerrottava selkeästi, mitä myydään, mihin tarkoitukseen tuotetta tai palvelua käytetään ja miten se toimii.

Entä tapaukset, joissa asiakkaat kertovat, että heille on myyty tuotteita, joiden käyttämiseen heillä ei ole edes laitetta?

”Silloin ei ole toimittu meidän mallimme mukaisesti, eikä kohtaaminen ole mennyt kuten olisi pitänyt”, Niiranen sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat