Somen käyttö iltaisin ei tee hyvää ilta­virkuille nuorille, kertoo tutkimus

Ihmisen luontainen vuorokausirytmi vaikuttaa milloin hän on virkeimmillään. Helsingin yliopiston tutkimus valottaa somen iltakäytön, luontaisen vuorokausirytmin ja unen välistä suhdetta.

Digitaalisen median käyttö illalla tai yöllä voi viivästyttää nukkumaanmenoaikaa ja vaikuttaa unenlaatuun sekä heikentää päivän aikaista vireystilaa.

13.1. 10:04 | Päivitetty 13.1. 10:17

Iltavirkut nuoret kärsivät erityisesti huonosta unenlaadusta, jos illalla on selailtu sosiaalista mediaa, selviää uudesta Helsingin yliopiston tutkimuksesta.

Tutkimus selvitti ilta- ja aamuvirkkuuden sekä median iltakäytön vaikutusta uneen.

”Iltavirkuilla nuorilla on suurempi riski sekä myöhäisillan median käytön että riittämättömän unen kielteisille vaikutuksille”, sanoo tutkimuksen pääkirjoittaja Laura Kortesoja yliopiston tiedotteessa.

Tutkimuksen mukaan myös sillä on väliä unen kannalta, katsooko ennen nukkumaanmenoa esimerkiksi elokuvaa, vai selaileeko sosiaalisen median virtaa.

Erityisesti elokuvien katselu ja musiikin kuuntelu olivat yhteydessä lisääntyneeseen päiväväsymykseen.

Myöhäinen sosiaalisen median käyttö sen sijaan oli yhteydessä huonoon unenlaatuun.

Ilta- tai aamuvirkkuus ovat ihmisen luontaisia ominaisuuksia. Tällainen taipumus, eli kronotyyppi, määrittää ihmisen unen tarvetta ja ajoittumista.

”Kronotyyppi eli vuorokausirytmityyppi on luontainen ominaisuus, joka ilmenee yksilöllisinä eroina elimistön toimintojen ajoittumisessa, kuten kykynä ylläpitää vireystilaa päivällä ja nukkua yöllä.”

”Riittävän unen merkitys on ilmeinen, mutta tarvitaan lisää keskustelua luontaisten vuorokausirytmien vaikutuksesta hyvinvointiin ja oppimiseen erityisesti niiden nuorten kohdalla, joiden vuorokausirytmi siirtyy luontaisesti myöhäisemmäksi”, Kortesoja sanoo.

Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkein vuonna 2016 eri lukioista ja ammattikouluista ympäri Suomea 15–20-vuotiailta nuorilta.

Tutkimus on osa Kortesojan väitöskirjatutkimusta, jossa tarkastellaan vuorokausirytmin, unen ja myöhäisillan digitaalisen median käytön vaikutusta nuorten oppimiseen ja hyvinvointiin.

Lue lisää: Kiihtyvästä uupumisesta tuli valtava ilmiö – Nämä 26 juttua kertovat, miten yliopisto muutti maailmaa vuodessa

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat