Rautatientorin metro­aseman katto vuotaa taas – vaatii jo isomman korjauksen

Metroaseman katto on tullut käyttöikänsä päähän. Pikkuremonttia ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä yläpuolella oleva Kaivokatu pitäisi repiä auki ja sulkea liikenteeltä.

Puolet Rautatientorin metroasemalle vievästä portaikosta on suljettuna vuodon takia.

24.1. 16:05 | Päivitetty 24.1. 16:31

Metromatkustajia on pidemmän aikaa ihmetyttänyt Rautatien metroasemalle vievien portaiden ja rullaportaiden sulkeminen.

Kulkemista on haitannut se, että puolet portaikosta on poissa käytöstä, ja varsinkin ruuhka-aikaan käytössä olevalle puolelle tulee tunkua.

Metroasemalle johtavilla portailla olevista lukuisista ämpäreistä ohikulkija voi päätellä, että syynä on katosta tippuva vesi.

Rautatientorin metroasemaa hallinnoivan Kaupunkiliikenne-yhtiön tekninen isännöitsijä Raimo Hinkkanen kertoo, että ongelma on hyvin tiedossa ja itse asiassa jatkunut vuosikausia.

”Vuotoja on myös muualla, ja ne tulevat säännöllisesti pienellä viipeellä suurempien sateiden ja lumen sulamisen jälkeen”, Hinkkanen sanoo.

Metroasemalle vieviin portaisiin oli maanantaina aseteltu ämpäreitä katosta vuotavan veden vuoksi.

Ongelmana on Hinkkasen mukaan se, että yläpuolella katto on suoraan Kaivokadun alla, ja 1980-luvulla tehdyt betonirakenteet ja vesieristykset ovat jo käyttöikänsä päässä.

Jotta vuodot loppuisivat, kattorakenteet pitäisi kokonaan uusia. Pieniin korjauksiin ei kuitenkaan kannata ryhtyä, sillä se merkitsisi Kaivokadun repimistä auki.

Lisäongelmia tuottaa se, että katon elementtien liikuntasauma on juuri portaikon kohdalla, jossa nyt katto vuotaa näkyvimmin.

”Rakennus on siinä kohtaa fyysisesti poikki. Liikuntasauma on teknisesti vaikea toteuttaa jopa nykytekniikalla, ja se tulisi joka tapauksessa vuotamaan vuosikymmenten jälkeen”, Hinkkanen kertoo.

Liikuntasauma onkin alun perin tehty huonoon paikkaan, koska siitä vesi valuu alueelle, jossa matkustajat kulkevat. Sitä voi nimittää rakennusvirheeksi.

Ongelma tullaan kuitenkin lähitulevaisuudessa ratkaisemaan muiden suurten remonttien yhteydessä.

Kruunuvuorensiltojen raitiovaunuliikenteen alkamisen, Asema-aukion muutosten ja Elielinaukiolle tulevan uudisrakennuksen myötä aluetta tullaan mylläämään, ja samalla myös Kaivokatu revitään auki.

”Siinä yhteydessä uusitaan metroaseman kattorakenteiden lisäksi raitiokiskot ja kadun alla kulkeva kunnallistekniikka”, Hinkkanen sanoo.

Lue lisää: Elielinaukion arkkitehtuurikilpailun voittaneesta ”Klyygasta” toivotaan kasvojenkohotusta alueelle – ”Tällä haavaa paikka ei ole viihtyisä

Portaikossa on kaksi tukipilaria katon betonirakenteiden liikuntasauman kohdalla. Suurin vuoto on sauman kohdalla.

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat