Viime vuoden elokuun lopulla Etelä-Suomeen iski raekuuro, jonka paikoitellen golfpallon kokoiset rakeet mukiloivat lommoille tuhansia autoja. Siitä lähtien Herttoniemen Autoklinikalla ja muilla ketjun pääkaupunkiseudun toimipisteillä on korjattu rakeiden kolhimia autoja noin tuhat kappaletta.
Nyt urakasta on jäljellä enää yksittäisiä korjauksia.
Autoklinikan PDR-teknikko Vesa Mattila varoittaa, että liikkeellä on todennäköisesti vielä kymmeniä tai jopa satoja autoja, joita ei ole korjattu.
”Kun kevätaurinko tulee ja ihmiset rupeaa pesemään ja vahailemaan autoja, niin lisää löytyy varmasti. Ne, mitä nyt olemme korjanneet, ovat olleet aika pahoja tapauksia”, Mattila kertoo.
Elokuun raekuuro oli Mattilan mukaan lajissaan Suomen laajin. Hänen arvionsa mukaan pahiten kolhiutuneet autot löytyivät Espoosta, kun taas Itäkeskuksen seudulla raekoko oli hieman pienempi.
Pahimmin vaurioituneissa autoissa oli hätkähdyttävän paljon lommoja.
”Kollega oli löytänyt tuhat jälkeä pelkästään katosta, eli koko autossa oli yli tuhat lommoa”, Mattila kertoo.
Raekuuron aiheuttamien vaurioiden korjaaminen on hidasta ja työlästä. Yhden auton korjaamiseen menee keskimäärin kolme päivää.
”Jokainen jälki korjataan käsityönä yksi kerrallaan kuntoon nostamalla pellin toiselta puolelta. Jos kollegoiden kanssa pystyy työskentelemään kimpassa, niin se nopeuttaa.”
Mattila saikin korjaussuman selättämiseksi ylimääräisiä työkavereita Eurooopasta. He työskentelivät korjaamolla syksyn ajan ja lähtivät joulun alla kotiin.
”Nyt ollaan omalla porukalla saattamassa tätä loppuun. Asiakkaat ovat onneksi olleet todella kärsivällisiä”, Mattila sanoo.
Raekuuron mukiloima auto kannattaa Mattilan mukaan ehdottomasti korjauttaa, vaikka lommot eivät varsinaisesti vaikutakaan auton ajettavuuteen.
”Vaikka se ei häiritsisi nykyistä omistajaa , niin se voi häiritä seuraavaa omistajaa. Uuden omistajan vakuutus ei kata ostetussa autossa valmiiksi olleita vaurioita”, Mattila kertoo.
”Kolmetoista vuotta näitä hommia tehneenä voin sanoa sen olevan yleinen ongelma. Ei puhuta mistään kymppien tai satasten korjauksista.”
Huono kunto vaikuttaa luonnollisesti auton jälleenmyyntiarvoon. Mattilan mukaan etenkin uudemmat kulkuneuvot kannattaa korjata, sillä kukaan ei halua ostaa liikkeestä autoa, joka on kuin perunasäkki.
”Jos keväällä löytyy jälkiä, niin toivon kyllä ihan Suomen autokannan kannalta, että ne laitetaan kuntoon”, hän tiivistää.