Vallilassa asuvalla Daniel Ahrarilla on ollut tänä talvena kylmä. Kerrostaloasunnon lämpötila laski tammikuun lopussa tuntuvasti.
Ongelma on tullut energiakriisin keskellä tutuksi monelle, ja etenkin sähköä lämmitykseen käyttävät ovat joutuneet pohtimaan oman kylmyydensietonsa rajoja.
”Huomasin, että aamuisin himassa oli vähän viileää”, Ahrari sanoo.
Aluksi hän ajatteli, että lämpötilan lasku oli osa lämmönsäästökampanjaa.
”Kelasin, että enköhän minä näin junantuomana ihan hyvin pikku kylmää kestä, että villasukat sitten vaan jalkaan.”
Helmikuun alussa lämpötila tuntui kuitenkin tippuvan yhä lisää. Asunnon lämpömittari näytti alle seitsemäätoista astetta, kun huoneilman lämpötilan pitäisi olla lämmityskaudella vähintään 18 astetta.
Asunnon lämpömittari näytti keskiviikkoaamuna alle viittätoista astetta.
Asuntoa vuokraa asuntosijoitusyhtiö Kojamo, joka vuokraa sitä Lumo-brändinsä alla.
Ahrari ilmoitti ongelmasta Lumolle, ja pian patteri tuntuikin taas lämpimämmältä.
Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, sillä patteri alkoi nopeasti pitää lorisevaa ääntä. Ahrari teki taas uuden vikailmoituksen, ja huoltohenkilö kävi ilmaamassa patterin.
Sen jälkeen patteri lämpeni taas jonkin verran, ja Ahrari ajatteli pärjäävänsä kyllä talven yli, vaikka asunto olisikin vähän tavallista viileämpi.
Talvella tosin oli toisenlaisia suunnitelmia. Lämpötila laski taas ulkona ja myös asunnossa. Pahimmillaan asunnon lämpötila oli vain 13 astetta, Ahrari sanoo.
"Viisi peittoa ja pari muovipulloa, joissa oli kuumaa vettä”, Ahrari kuvailee selviytymiskeinojaan.
HS on nähnyt kuvakaappauksia Ahrarin Lumolle lähettämistä vikailmoituksista ja muusta viestinvaihdosta.
Ensimmäinen vikailmoitus on päivätty 12. helmikuuta.
Kylmä asunto vaikeutti tavallista elämää huomattavasti. Uni ei meinannut tulla eikä etätöitä voinut kuvitellakaan tekevänsä. Ahraria tilanne alkoi turhauttaa, ja hän lähetti Lumolle kipakoita viestejä.
Hän yritti ehdottaa ongelmaan pikaisia ratkaisuja, mitä vain kunhan asunnon saisi lämpimämmäksi.
”Kysyin, että voisiko joku teidän päivystävä huoltomies käydä tuosta Prismasta hakemassa minulle lämpöpuhaltimen”, Ahrari sanoo.
Lämpöpuhallinta ei tullut, mutta huoltohenkilö onneksi kyllä. Viimeisimmän ilmoituksen Ahrari teki kymmenen päivää myöhemmin keskiviikkoiltana. Seuraavana päivänä vika korjattiin, ja Ahrarin asunto alkoi lämmetä lähes kolmen viikon kylmyyden jälkeen.
Lumo on luvannut käydä läpi talon asuntojen etäluettavien lämpömittareiden lokitiedot ja antaa hyvityksiä niille, joiden asunnoissa lämpötila oli alle 18 astetta.
Se on raja, jonka alle asunnon lämpötila ei sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen mukaan saisi laskea.
Tapa, jolla ongelmaa ratkottiin, sapettaa Ahraria silti.
”Kyse on asumisesta, joka on perustarve ihmiselle”, Ahrari huomauttaa.
”Että on joku mesta missä voi asua, olla ja nukkua yönsä rauhassa.”
Lumo ei kommentoi yksittäistapausta, mutta kiinteistöpalveluiden yksikön johtaja Pasi Kujansuu kertoo sähköpostitse yhtiön toimintatavoista yleisellä tasolla.
Asuntojen kylmyyttä aiheuttavia teknisiä vikoja ilmenee Kujansuun mukaan toisinaan, ja esimerkiksi patteritermostaatit ovat herkkiä laitteita.
Kujansuun mukaan lämpömittareiden lukemia seurataan kyllä etänä, ja järjestelmä hälyttää jos asunnon lämpötila poikkeaa suosituksista.
Seurannan perusteella toimenpiteitä voidaan tehdä myös ilman että asukas on ilmoittanut ongelmasta.
Yleensä ongelmat ovat nopeita korjata, mutta lämmitysongelmien jatkuessa pitkään Lumo voi myös tarjota esimerkiksi lisälämmittimiä. Vaikeimmissa tapauksissa, joissa korjaustyöt haittaavat asumista, voidaan asukkaalle tarjota tilapäismajoitusta.
Lue lisää: ”Ei tuollaisessa kopissa olisi voinut elää” – Asukkaat moittivat uusien asuntojen pohjia
Lue lisää: Video: Näin huijari onnistui voittamaan satumaisia summia Helsingin Casinolla
Lue lisää: Digeliuksen levykauppa lopettaa
Lue lisää: Konttisaunasta tuli hitti Matinkylässä – Kaveriporukan idea voi levitä ympäri Espoon