Helsingin keskustassa Rautatientorilla oli perjantai-iltapÀivÀllÀ lyhyt takaa-ajotilanne.
âPoliisin oli tarkoitus pysĂ€yttÀÀ auto, mutta pysĂ€ytettĂ€vĂ€n auton kuljettaja lĂ€hti karkuun. Poliisi yritti selvittÀÀ auton liikkeitĂ€ kansalaisten havaintojen perusteella, mutta auto jĂ€i kateisiinâ, Helsingin poliisin twiitissĂ€ kerrottiin.
Poliisin mukaan auton etsintÀÀn osallistui lyhyeksi aikaa useampi partio.
IkuisuuskysymyksenÀ on pohdittu, kuinka paljon vaaraa poliisi itse aiheuttaa liikenteessÀ yleisölle, kun epÀillyn perÀÀn lÀhdetÀÀn useammankin partioauton voimin. SilminnÀkijöiden mukaan nÀin tapahtui esimerkiksi HelsingissÀ perjantaina.
Helsingin poliisin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein, missÀ mÀÀrin takaa-ajaminen kovilla nopeuksilla on jÀrkevÀÀ?
âLĂ€htökohta on pakenevan seuranta. SiinĂ€ pitÀÀ olla koko ajan kokonaisvaltaisesti ajan tasalla. Jossakin vaiheessa voi olla, ettĂ€ otetaan poliisilain vitospykĂ€lĂ€ kĂ€yttöön, ja luovutaan toimenpiteestĂ€â, Pasterstein sanoo.
Niin poliisi kuin yleisö on vuosien varrella monesti palannut samaan takaa-ajoja koskevaan kysymykseen: eikö yleisölle koidu vaaraa, jos kovilla nopeuksilla ja monenkin partion voimin ajetaan takaa epÀiltyÀ pakenijaa?
Esimerkiksi Helsingin perjantaisen takaa-ajon teki vaikkapa maaseutuseurantaa vaarallisemmaksi se, ettÀ se tapahtui ydinkeskustassa, jossa on paljon kevyttÀ liikennettÀ, siis jalankulkijoita ja pyörÀilijöitÀ. He saattavat yllÀttÀvÀssÀ tilanteessa joutua vaaraan.
âOn punnittava, ovatko mahdolliset menetykset kohtuuttomat saavutettuun tavoitteeseen nĂ€hden. On tehtĂ€vĂ€ kokonaisvaltainen arvio, ei vain kerran, vaan yhĂ€ uudestaan. Tilanteet muuttuvat koko ajanâ, Pasterstein sanoo.
âPoliisin yleisjohtaja, kenttĂ€johtaja tai perĂ€ssĂ€ ajavan poliisiauton kuljettaja voi keskeyttÀÀ toimenpiteen. Muistan itse aikoinaan keskeyttĂ€neeni takaa-ajon.â
Esimerkiksi Helsingin poliisin tilannekeskuksessa on lÀpi vuorokauden vuorossa yleisjohtaja.
Poliisilla on takaa-ajoja jatkuvasti. Pastersteinin karkea arvio on kerran pÀivÀssÀ, harvemmin kuitenkaan Helsingin keskustassa. TÀrkeintÀ on hÀnen mukaansa sivullisten turvallisuus.
âSilloin, kun mennÀÀn alueelle, jossa on paljon jalankulkijoita ja pyörĂ€ilijöitĂ€, yhtĂ€lö on huono. Pahimmassa tapauksessa on arpapeliĂ€, kuka jÀÀ henkiin tai kuka loukkaantuu.â
Takaa-ajon lÀhtötilanne on Pastersteinin mukaan yleensÀ sama: autoilijaa kÀsketÀÀn pysÀhtymÀÀn, mutta tÀmÀ lÀhteekin karkuun. SyitÀ voi olla monia.
âSyyt karkuun lĂ€htöön ovat hyvin kirjavat. KenellĂ€ ei ole ajolupaa, kenellĂ€ on huumeita autossa, kenestĂ€ on etsintĂ€kuulutus pÀÀllĂ€. LĂ€htösyyt voivat olla hyvinkin pienetâ, Pasterstein sanoo.
Useimmiten karkuun lÀhteminen ei kannattaisi.
âSe on vaarallista. SiitĂ€ voi koitua vakavat seuraukset. TiedetÀÀn, ettĂ€ suomalainen poliisi on luotettava, eikĂ€ hĂ€n kĂ€ytĂ€ vĂ€kivaltaa.â
Poliisin kokonaisvaltainen pohdinta johtaa monesti myös siihen, ettÀ perÀÀn on pakko lÀhteÀ.
âOn tapahtunut tai on vaarassa tulla tapahtumaan niin kauheita asioita, ettĂ€ on pakko.â