Helsingin Länsisatamaan liikennöivät ratikkalinjat seitsemän ja yhdeksän ovat olleet toisinaan viime aikoina täysiä, kun Länsisataman matkustajamäärät ovat lisääntyneet koronapandemian jälkeen.
Helsingin seudun liikenne (HSL) vastaa ratikkalinjojen suosioon suuntaamalla kesäkaudella ratikkalinjoille Länsisataman ja Rautatieaseman välillä liikennöiviä vuoroja.
Lisää helpotusta Länsisataman ratikkalinjojen ajoittaiseen tungokseen saattaa olla tulossa ensi syksynä.
”Suunnitelmissa on, että raitiolinja ykkösen reittiä muutettaisiin niin, että ratikka kulkisi viikonloppuisin Bulevardia pitkin Länsisatamaan. Samalla ratikkalinja kahdeksan reittiä muutettaisiin niin, että linja liikennöisi viikonloppuisin Länsisatamaan saakka. Jos muutoksesta päätetään, uudet viikonloppureitit voisivat aloittaa lokakuun alussa”, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Alexandra Arppe kertoo.
HSL on myös pohtinut uuden kokoaikaisen ratikkalinjan suuntaamista Länsisatamaan.
”Uusi raitiolinja Länsisatamaan voitaisiin toteuttaa nykyisen raitiolinjan reitin muutoksella. Muutos olisi mahdollista, koska eteläisessä Helsingissä on nyt hieman ylitarjontaa joukkoliikenteessä. Esimerkiksi Fredrikinkadulla liikennöivät runkolinjat 20 ja 30 sekä raitiolinjat ykkönen ja kolmonen. Alueelta voisi ehkä olla mahdollista vähentää joukkoliikennettä”, Arppe toteaa.
Länsisataman raitiolinjojen suosio näkyy myös HSL:n matkustajatilastoissa. Raitiolinja yhdeksän Länsiterminaalin ja Pasilan aseman välillä oli viime vuonna Helsingin suosituin ratikkalinja. Ratikkalinjan matkustajamäärä oli 6,485 miljoonaa vuonna 2022.
Ysiratikan reittiä pidennettiin viime vuoden lokakuusta alkaen Pasilan asemalta Ilmalantorille.
Suosituin ratikkalinja on muuttunut viime vuosina. Ratikkalinja neljällä Katajanokan ja Munkkiniemen välillä oli suurin matkustajamäärä ratikkalinjoista vuosina 2010-2020.
”Mannerheimintien ratikkalinjat ovat olleet perinteisesti suosittuja. Mannerheimintiellä on vahva ratikkakäytävä. Siellä ei myöskään ole lähijunaa tai metroa korvaavana kulkuvälineenä”, HSL:n tutkimuspäällikkö Marko Vihervuori kertoo syitä nelosratikan suosioon.
Nyt ratikoiden reitti on muuttunut Mannerheimintiellä. Kadun peruskorjauksen alettua maaliskuun alkupuolella ratikat eivät liikennöi Mannerheimintiellä Lasipalatsin ja Mannerheimintien ja Runeberginkadun risteyksen välisellä osuudella, vaan ne kulkevat Arkadiankadun ja Runeberginkadun kautta.
Vuonna 2021 suurin matkustajamäärä oli ratikkalinjalla seitsemän Länsiterminaalin ja Pasilan aseman välillä. Viime vuonna suosituin ratikkalinja oli siis yhdeksän Länsiterminaalin ja Pasilan aseman välillä.
”Ratikkalinja yhdeksän suosioon on vaikuttanut se, että Länsisataman matkustajamäärät ovat lisääntyneet koronapandemian jälkeen. Lisäksi raitiovaunut olivat poikkeusreitillä Hämeentien peruskorjauksen ajan vuosina 2019-2021. Tämä vaikutti raitiolinjojen keskinäiseen suosioon”, Vihervuori sanoo.