Verkkokaupastaan tunnettu ruotsalainen kosmetiikkaketju Lyko avaa toukokuun lopussa ensimmäisen fyysisen myymälänsä Suomeen.
Liike avataan Helsingin keskustaan kauppakeskus Forumin ensimmäiseen kerrokseen. Myymälä aukeaa tiedotteen mukaan lauantaina 27. toukokuuta.
Lyko on toiminut Suomessa verkkokauppana vuodesta 2018 lähtien. Suurin osa yrityksen asiakkaista on verkossa, josta syntyy lähes 90 prosenttia sen liikevaihdosta.
Lisäksi yhtiöllä on yhteensä 31 myymälää Ruotsissa ja Norjassa, ja sen tavoitteena on tulevaisuudessa avata lisää myymälöitä myös Suomeen.
“Ihmiset kaipaavat verkko-ostamisen rinnalle henkilökohtaista palvelua, neuvoja ja yhteisöllisyyttä”, kertoo Lyko Suomen markkinointijohtaja Ida Berg Kivi tiedotteessa.
Lykon tämän vuoden ensimmäisen kvartaalin liikevaihto Suomessa tuplaantui vuoden takaiseen verrattuna. Vuonna 2022 Lyko teki Suomessa yhteensä 10 miljoonan euron liikevaihdon, ja laajalti Euroopassa toimivan yhtiön yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 2,5 miljardia Ruotsin kruunua eli noin 220 miljoonaa euroa.
“Näen Suomessa paljon potentiaalia. Uskon Suomen seuraavan Norjan markkinaa, jossa kasvoimme muutamassa vuodessa yhdeksi maan suurimmista toimijoista”, sanoo Lykon toimitusjohtaja Rickard Lyko tiedotteessa.
Pohjoismaisia kosmetiikkaketjuja rynnistää nyt urakalla Suomeen. Hiljattain HS kertoi etenkin nuorten suosimasta tanskalaisesta Normal-kauppaketjusta, joka on houkutellut asiakkaita halvoilla hinnoillaan.
Ylipäätään hyvinvointiin ja kauneudenhoitoon liittyvien palveluiden kuluttaminen on Suomessa inflaatiosta huolimatta ollut kasvussa. Viimeisten vuosien aikana erilaisten palveluiden saatavuus on kasvanut ja kosmetiikkaa on laajemmin saatavissa eri hintaryhmistä.
Päivittäistavaramarkkinalla käydään rajua kilpailua
Päivittäistavaramarkkinalla käydään ankaraa kilpailua asiakkaiden euroista. Tanskalainen Normal on laajentanut liiketoimintaansa viime vuosina aggressiivisesti niin Euroopassa kuin Suomessakin.
Suomessa kilpailijoita ovat esimerkiksi kaupan jätit S-ryhmä ja Kesko.
Halpakauppabisneksessä varteenotettavia tekijöitä Suomen markkinoilla ovat esimerkiksi Lidl, Tokmanni ja Halpahalli.