Ruokalähettinä toimiva Timur Fearless teki töitä kirjaimellisesti koko vapunpäivän.
Helsinkiläinen Fearless yritti rikkoa päivässä tehtyjen Wolt-kuljetusten ennätyksen ja oman näkemyksensä mukaan onnistuikin: hän suoritti vuorokaudessa 122 kuljetusta.
Ennätys on epävirallinen, sillä Wolt ei kerro korkeimpia kuljetuslukuja.
Wolt-lähettien kansainvälisessä ryhmässä Fearless oli nähnyt georgialaisen kollegan kuljettaneen päivässä 111 lähetystä.
Fearlessin oma aiempi ennätys oli 101 kuljetusta. Hän halusi päästä vielä korkeampiin lukemiin.
Fearlessilla on ennestään kokemusta erilaisista haasteista, joiden etenemisestä hän raportoi sosiaalisessa mediassa. Aiemmin hän on muun muassa yrittänyt tienata kymppitonnin kuukaudessa lähettityöllä ja ajanut yksipyöräisellä Helsingistä Rovaniemelle. Molemmissa haasteissa hän onnistui.
Lähetti käyttää itsestään taiteilijanimeä Timur Fearless. Hän on antanut useita haastatteluja työstään eri medioihin.
Timur Fearlessin ennätyspäivän tilastot.
Toukokuun ensimmäinen päivä valikoitui ennätyspäiväksi, sillä kostean juhlan jälkeinen päivä on usein Wolt-kuskeille kiireinen.
Lopulta tilauksia kertyi 122, eli keskimäärin viisi tunnissa.
”Olin hyvin iloinen”, Fearless kertoo.
Vuorokauden aikana hän latasi sekä kulkuvälineensä että kehonsa akkuja aina silloin, kun ehti. Taukoja kertyi lopulta yhteensä noin tunnin verran.
Kun vuorokausi oli ohi, Fearless tunsi väsymyksen iskevän. Vapunpäivän jälkeen hän oli muutaman päivän flunssassa. Kovin kannattavaa vuorokauden rykäyksissä työskentely ei siis ole, jos seurauksena on useampi sairaspäivä.
Tavallisesti Fearless tekeekin töitä huomattavasti kevyemmällä tahdilla. Haasteet ovat kuitenkin eri asia, ja silloin hän tekee kaikkensa.
”Kulkuvälineellä ja asenteella on väliä”, Fearless sanoo.
Ennätyspäivän aikana Fearless tienasi yhteensä noin 580 euroa. Tuntipalkaksi muodostui siis noin 24 euroa.
Hurjat tulokset eivät ole sellaisia, joita voisi saavuttaa jatkuvasti ja tavallisen työpäivän aikana. Esimerkiksi yrittäessään tienata tuhansia euroja kuukaudessa, nukkui Fearless hyvin vähän ja jätti muun elämän tauolle.
Fearlessin mukaan päivitykset haasteissa onnistumisesta saa monissa aikaan vihaisia reaktioita. Häntä on muun muassa epäilty lähettifirmojen mainokseksi.
Kyse ei kuitenkaan ole kaupallisista yhteistöistä, Fearless vakuuttaa.
Hän uskoo monien olevan jopa kateellisia siksi, etteivät itse pääse samoihin tuloksiin.
”Kulkuvälineellä ja asenteella on väliä”, Fearless sanoo.
Hän itse käyttää työssä sähköistä yksipyöräistä, jota kehuu nopeimmaksi välineeksi lähetille. Hän myös uhraa haasteilleen paljon aikaa ja jaksamista.
”Mutta ymmärrän, etteivät kaikki halua tehdä työtä minun tavallani.”
HS on kirjoittanut runsaasti lähettien työoloista ja alan harmaasta taloudesta, kuten lähettitilien vuokraamisesta.
Timur Fearless seuraa tiiviisti alasta käytävää keskustelua, mutta vaikka hänestä alalla olisi muuten parannettavaa, ei hän ole kokenut itse tilien vuokraamisen kaltaisia ongelmia.