Toukokuun alkupuolella Helsingin seudun liikenne (HSL) tiedotti, että ensimmäinen Helsingin seudun pikaraitiolinja tulee olemaan numero 15. Pikaratikan liikennöinti varaudutaan aloittamaan tulevana syksynä.
Päätös linjan numeroinnista on aiheuttanut kuohuntaa. HS julkaisi päätöstä kritisoivan lukijan mielipidekirjoituksen perjantaina.
Lue lisää: Raitiolinjojen numerointi menee nyt pieleen
Pikaratikasta on puhuttu sekä Raide-Jokerina että pääosin samaa reittiä kulkevaa bussilinjaa mukaillen numerona 550.
Numero 15 kerääkin mielipidekirjoituksessa ja sen kommenteissa kritiikkiä siitä, että se ei ole yhtä selkeä kuin aiemmat nimitykset.
”Matkustajien kielenkäyttöön vakiintunut viisviisnolla heitetään roskiin yhtä hätiköidysti kuin kymmenen vuotta sitten hävitetty Jokeri-nimitys”, mielipidekirjoituksessa todetaan.
HSL:n viestintäpäällikkö Johannes Laitila kertoo, että numerointilogiikasta käytiin ennen päätöstä runsaasti keskustelua myös HSL:n sisällä. Linjaa myös kutsuttiin aiemmissa työvaiheissa pikaratikaksi numero 550.
”Numerointiin ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan se vaihtelee myös eri maissa ja kaupungeissa”, Laitila sanoo.
Vaihtoehtoja oli hänen mukaansa periaatteessa kaksi: joko linjat numeroidaan niin, että ne erottavat raitiovaunut ja bussit selvästi toisistaan, tai niin, että numerointi tehdään reittien mukaan kulkuvälineestä riippumatta. Ero päätettiin tehdä ratikan ja bussin välille.
Laitilan mukaan suurin syy numerointipäätökseen oli loogisuus.
”Uskomme, että vaikka tulevan pikaratikan tunnus olisi 550, ihmiset osaisivat käyttää sitä. Mutta onko se paras mahdollinen tilanne, niin se on eri kysymys.”
Mielipidekirjoituksessa arvostellaan myös sitä, että raitiolinjoille osoitetut numerot loppuvat nopeasti kesken. HSL:n tiedotteen mukaan tulevat pikaratikat numeroidaan toiselle kymmenluvulle. Tällä hetkellä kaupunkiratikoiden käytössä ovat numerot 1–10.
Laitila tarkentaa, että toiselle kymmenluvulle on tulossa myös kaupunkiratikoita toisin kuin tiedotteen sanamuodot antavat ymmärtää. Linjanumeroita 11–19 ei siis ole varattu yksinomaan pikaratikoille.
”Ajatuksena on se, että vaikka puhutaan pikaratikoista, ne numeroidaan samalla tavalla kuin kaupunkiratikat, koska ne tulevaisuudessa kytkeytyvät kaupunkiratikkaverkkoon.”
Numerointipäätöksellä katsotaan Laitilan mukaan 2030-luvulle ja linjanumeroiden pitäisi tässä vaiheessa riittää. Hän toteaa, että mielipidekirjoituksen kirjoittaja on oikeassa siinä, että turhia muutoksia tulisi joukkoliikenteessä välttää.
”Tietenkin pyrimme siihen, ettei numeroita tarvitsisi heti lähteä sorkkimaan.”
Mielipidekirjoituksen on kirjoittanut joukkoliikennesuunnittelija Henri Miettinen. Hän kertoo puhelimitse pitävänsä loogisempana sitä vaihtoehtoa, että pikaratikat numeroitaisiin samalla tavalla kuin runkobussit eikä liikennevälineen mukaan.
Miettinen kuitenkin kertoo, että hän on saanut mielipidekirjoituksen julkaisemisen jälkeen tarkempaa tietoa ratikoiden numeroinnista.
Mielipidekirjoituksessa hän toteaa, että Kalasatamaan on rakenteilla kaksi uutta kaupunkiraitiolinjaa. Hän on kirjoituksen julkaisemisen jälkeen saanut tietää, että niitä suunnitellaankin pikaraitiolinjoiksi.
”Nyt, kun tiedän paremmin, HSL:n ratkaisu vaikuttaa järkevämmältä.”