Jos bussissa ei ole tilaa kaikille, on jonkun väistyttävä. Mutta kenen?
Väistämissäännöt herättivät keskustelua maanantaina, kun HS julkaisi mielipidekirjoituksen aiheesta.
Lue lisää: Lapseni häädettiin bussista kesken matkan
Kirjoittaja kertoi lapsensa matkanneen jääkiekkoharjoituksiin varustelaukun kanssa bussin keskivälikössä seisten. Kun kyytiin oli nousemassa neljä matkustajaa lastenvaunuja työntäen, kävi selväksi, että vain kolme vaunuista mahtuisi sisään.
Kirjoittajan mukaan neljäs rattaiden kanssa matkustanut vaati paikkaa niin ponnekkaasti, että lapsi poistui bussista kesken matkansa.
Miten vastaavassa tilanteessa pitäisi oikeaoppisesti menetellä?
”Kuulostaa siltä, että tämä olisi voinut olla ratkaistavissa myös jollain muulla tavalla”, toteaa Helsingin seudun liikenteen (HSL) viestintäpäällikkö Johannes Laitila.
Hänestä kirjoittajan kuvailema tapaus on harmillinen. HSL ei ole saanut asiasta palautetta, eikä tekstissä mainita tapahtumapaikkakuntaa. Laitila kommentoi tapausta siis yleisellä tasolla.
”Lähtökohta on se, että tässä tilanteessa kyydissä olevan matkustajan ei tarvitsisi väistää.”
Matkustajia ei Laitilan mukaan HSL:n liikennevälineissä laiteta tärkeysjärjestykseen, joten suoria väistämissääntöjä ei ole.
Ohjeena on, että bussin kyytiin voi nousta lastenvaunujen kanssa, jos niille on tilaa. Samoin bussissa saa kuljettaa matkatavaroita, kuten jääkiekkokassia.
Käytännössä esimerkiksi mukaan mahtuvien lastenvaunujen määrä riippuu paljon vaunujen koosta ja bussin täyttöasteesta.
Kuljettaja voi Laitilan mukaan kieltäytyä ottamasta kyytiin samaan aikaan useita lastenvaunuja, rattaita tai pyörätuoleja, mikäli ne eivät mahdu bussiin turvallisesti. Sama harkinnanvaraisuus koskee myös suuria tavarakuljetuksia.
Tiivistäen: liikennevälineen kyytiin voi nousta, jos sinne mahtuu.
Jos matkustajat alkavat kinastella eivätkä millään pääse yksimielisyyteen tilankäytöstä, voi ratkaisua Laitilan mukaan pyytää kuljettajalta. Nämä on koulutettu ratkaisemaan tilanne turvallisuusohjeita ja yleisiä käytössääntöjä noudattaen.