Järvenpää    |   HS Järvenpää

Sen piti olla tavallinen opinnäyte: Järven­pääläinen Ilja Oikarinen, 25, repäistiin suoraan koulusta Maseratin huippu­suunnittelijaksi Italiaan

Vasta kaksi vuotta sitten valmistui Ilja Oikarisen opinnäytetyö, jonka ansiosta hänet kutsuttiin töihin Torinoon.



Lähitulevaisuuteen sijoittuva urheiluauto. Sen verran Ilja Oikarinen, 25, voi paljastaa nykyisestä työstään rikkomatta salassapitosopimustaan.

Vaikka ei hän toisaalta aivan tarkkaan edes tiedä, mitä lipsauttamisesta seuraisi.

”Kaikki sopimukset olivat italiaksi. Kysyin henkilöstöpuolelta, että tulee varmaan aika pahat rapsut ja työpaikka lähtee alta, jos jotain vuotaa. Vastaus oli vain, että joo”, Oikarinen sanoo ja repeää nauruun.

Järvenpääläinen Oikarinen palkattiin viime vuonna autonvalmistaja Fiat Chrysler Automobilesin (FCA) ajoneuvomuotoilijaksi Italian Torinoon. Yhtiön automerkkejä ovat muun muassa Fiat, Alfa Romeo ja Maserati.

Oikarinen työskentelee uuden Maserati-mallin parissa. Hän suunnittelee neljän hengen tiimissä auton sisustaa, jonka täytyy henkiä luksusta.

Kenellä tahansa ei ole varaa hankkia satojentuhansien eurojen autoa, ja sen pitää myös näkyä.

”Materiaaleilla on isoin vaikutus. Aidot materiaalit, kuten puu ja hiilikuitu, tuovat kalleutta. Perusautoissa on vain muovia tai päällystettyä muovia, joka antaa metallisen vaikutelman”, Oikarinen sanoo.

Muotoilijan tehtävä on juhlistaa arvokkaita materiaaleja. Siksi luksusautojen muotoilu on usein hillittyä ja pelkistettyä. Design ei ole ”kiireinen”, kuten Oikarinen sanoo.

”Halvemmissa autoissa saatetaan tehdä niin, että kun auto on täynnä halpaa muovia, niin laitetaan vaikka jokin ylimääräinen kurvi ovipaneeliin. Siitä tulee vähän sellainen kiireinen vaikutelma.”

Oikarinen toteaa heti perään, että eri automerkeillä on toki omat tyylinsä tehdä asioita. Hänellä itsellään on kokemusta lähinnä FCA:sta, sillä opiskeluvuosista ei ole vielä kovinkaan kauan aikaa.

Vasta kaksi vuotta sitten keväällä valmistui Oikarisen opinnäytetyö, jonka ansiosta hän ylipäätään päätyi Italiaan.


Suomessa voi opiskella ajoneuvomuotoilua vain Lahden muotoiluinstituutissa. Sinne Oikarinen haki opiskeltuaan ensin kuvataidetta Pekka Halosen akatemiassa Tuusulassa.

Koulutus kestää neljä vuotta ja ensimmäiset kolme ja puoli Oikarinen piirsi ainoastaan autojen ulkopuolia.

Vasta kun oli aika ryhtyä opinnäytetyön tekoon, hän päätti kokeilla, miten auton sisustan suunnittelu sujuisi. Oikarinen suunnitteli itseajavan auton ja kapselihotellin yhdistelmän, ja työ palkittiin lopulta vuosikurssin parhaana.

Työtä ohjasi vierailevana opettajana toiminut automuotoilija Miika Heikkinen. Heikkinen tarjosi Oikariselle töitä, ja tämä alkoi tehdä automuotoilua freelancerina.

Sitten algoritmi päätti tyrkätä urakehitykseen vauhtia.

Oikarinen oli ladannut opinnäytetyönsä Behance-nettisivustolle, jossa visuaalisen alan ammattilaiset ja opiskelijat esittelevät luomuksiaan. Siellä opinnäytetyö lähti leviämään käyttäjien keskuudessa ja päätyi lopulta myös eräälle torinolaiselle näyttöpäätteelle.

FCA:n työntekijä vaikuttui näkemästään, ja keväällä 2018 Oikariselle tarjottiin puolen vuoden työharjoittelupaikkaa. Viime joulukuussa hänet lopulta vakinaistettiin.

Oikariselle ei ole koskaan suoraan kerrottu, mikä opinnäytetyössä viehätti italialaisia. Hän epäilee sen olleen työn omaperäinen idea, jossa yhdistyivät visuaalisuus ja ongelmanratkaisu. Sitä alalla arvostetaan.

”Helposti ajoneuvomuotoilu menee siihen, ettei mietitä minkäänlaista toiminnallisuutta tai ajatusta, jota se koko konsepti palvelee. Mietitään vain, että näyttää hyvältä.”

Siinä missä autojen ulkopuolen suunnittelu muistuttaa kuvan veistämistä ja muodoilla leikittelyä, auton sisustan muotoilu on hyvin käyttäjälähtöistä. Muotoilijan täytyy taiteilla ergonomisten vaatimusten ja insinöörien asettamien rajojen välissä.

Valmis tuote on pitkän edestakaisen hinkkaamisen lopputulos.

”Insinööri ajattelee jotenkin todella loogisesti ja tehokkaimmalla mahdollisemmalla tavalla. He saattavat tehdä ihan hirveitä kompromisseja muotoilun ja tyylin suhteen. Siinä sitten pitää löytää kultainen keskitie.”


Päätyminen miltei suoraan koulunpenkiltä luksusauton suunnittelijaksi kuulostaa nopealta urakehitykseltä.

Oikarinen myöntää, että hänen nykyisestä pestistään on varmasti hyötyä tulevaisuudessa. Hirveän paljon muuta lisäarvoa luksusmerkin kanssa työskentely ei oikein tuo.

Automuotoilijat näkevät automerkit eri tavalla kuin kuluttajat: ne ovat työpaikkoja, eivät statussymboleita. Silloin enemmän painavat aivan muut asiat, kuten työilmapiiri, sijainti ja automerkin tyyli.

”Joillekin sopii paremmin se kiireisempi tyyli. Sitten taas Volvo on esimerkiksi erittäin skandinaavinen, minimalistinen. Saksalaiset taas ovat usein viivoittimella vedettyjä. Italialainen vähän naukkailee viiniä ja saa kurvia siihen viivaan.”

Lopulta kuitenkin hyvä automuotoilija mukautuu mihin tahansa muototyyliin. Esimerkiksi Maseratilla Oikarisen pitää tavoitella tiettyä tyyliä, joka on samaan aikaan urheilullinen ja elegantti.

Tyyliä on vaikea kuvailla tarkemmin, se vain täytyy oppia tuntemaan.

”Vaikka tekisi jonkun päräyttävän konseptin, ei sitä valita, jos se ei tunnu Maseratilta. Se tulee varmaan ajan kanssa, kun enemmän ja enemmän ymmärtää eri brändejä.”

Oikarisen titteli on nyt junior designer. Noin viiden vuoden jälkeen hän voi edetä senior-tasolle, mutta sen pidemmälle hän ei välttämättä edes halua.

Mitä korkeampi asema, sitä vähemmän piirtämistä ja suunnittelua. Ja juuri sitä Oikarinen rakastaa tehdä kaikkein eniten.

Hän ei ole koskaan ollut mikään varsinainen autoihminen.

”Olen omistanut elämäni aikana kaksi autoa, Ford Mondeon ja Opel Astran. Niiden ainut rooli on ollut se, että ne olivat työkaluja, joilla pääsi paikasta A paikkaan B.”

Vasta Pekka Halosen akatemian viimeisenä vuotena hän keksi hakea opiskelemaan ajoneuvomuotoilua. Etsinnässä oli ollut taiteellinen jatkokoulutus, joka mahdollistaisi vakituiset kuukausitulot ja olisi jotain erilaista.

Oikariselle sanottiin, että töitä olisi todella vaikeaa saada. Maailmassa arvioidaan olevan noin 5 000 ajoneuvomuotoilijaa, ja työpaikat ovat pääosin ulkomailla.

”Ei siitä silloin välittänyt. Näin jälkikäteen kun ajattelee, olisi varmaan kaksi kertaa pitänyt miettiä, kannattaako lähteä. Mutta toisaalta olen nyt siinä paikassa, jossa haluaisinkin olla.”

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi
Järvenpää - luetuimmat

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ihminen koskettelee kasvojaan parin minuutin välein, mutta valehtelija tekee sen eri tavalla kuin muut

      Tilaajille
    2. 2

      Näyttelijä Minna Kivelä paljastaa, millaista on asua Suomen suurimmassa taloyhtiössä yli tuhannen naapurin kanssa

      Tilaajille
    3. 3

      Syyria ja kurdit yhteistyöhön: Armeija aikoo vastata Turkin hyökkäykseen, USA vetää joukkojaan maasta

    4. 4

      Maailman suurimman lentokoneen tehnyt ukrainalainen Antonov selvisi Neuvostoliiton kaatumisesta, mutta Venäjän ja Ukrainan välirikko syöksi sen ongelmiin

    5. 5

      Influenssarokotteen koostumus muuttui, rokottamiset alkavat normaalia myöhemmin

    6. 6

      Alkava rasvamaksa sekä diabeteksen ja uniapnean oireet herättivät: Huoli omasta terveydestä sai laihduttamaan

    7. 7

      Huolestuneen naapurin hälyttämä poliisi ampui tummaihoisen naisen ikkunan läpi kuoliaaksi Texasissa

    8. 8

      Moni ymmärtää venyttelyn tarkoituksen väärin, ja se voi jopa heikentää kehoa – Asiantuntija purkaa yleiset myytit liikkuvuudesta

      Tilaajille
    9. 9

      Minkit löysivät paratiisin Oulun ydinkeskustasta, sitten kaupunki järjesti tehopyynnin

    10. 10

      Miksi seeproilla on raidat? Japanilaistutkijat maalasivat naudoille raitoja ja paarmat kaikkosivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näyttelijä Minna Kivelä paljastaa, millaista on asua Suomen suurimmassa taloyhtiössä yli tuhannen naapurin kanssa

      Tilaajille
    2. 2

      Porvari vastaan demari, isoveli vastaan pikkuveli – Hirvolan veljekset käyttävät suurta valtaa Suomessa, mutta tänään ei neuvotella vaan pelataan kovaa

      Tilaajille
    3. 3

      Tuhannet lukijat kertoivat HS:lle, miksi heillä ei ole lapsia – Vastauksista piirtyy kuva epävarmuuteen kasvaneesta sukupolvesta

      Tilaajille
    4. 4

      Alhaisen syntyvyyden todelliset syylliset saattavat löytyä väestöpyramidia tutkimalla: Sodanjälkeiset suuret ikäluokat

    5. 5

      Huolestuneen naapurin hälyttämä poliisi ampui tummaihoisen naisen ikkunan läpi kuoliaaksi Texasissa

    6. 6

      Caitlin Moran joutui vastoin tahtoaan seksivideolle ja haluaa kertoa siitä avoimesti, sillä seksi on feminismin ytimessä

      Tilaajille
    7. 7

      Tätä on lastensuojelun työntekijäkato käytännössä: Vantaalainen perheenäiti piiloutuu suihkuun itkemään, koska kukaan ei auta hänen vaikeasti oireilevaa poikaansa

      Tilaajille
    8. 8

      Syyria ja kurdit yhteistyöhön: Armeija aikoo vastata Turkin hyökkäykseen, USA vetää joukkojaan maasta

    9. 9

      Poliisi pidätti näyttelijä Jane Fondan, 81, tämän osoitettua mieltään Greta Thunbergin ja muiden ilmastoaktivistien puolesta

    10. 10

      Tutkimus selvitti, mitkä sanat suomalaiset kokevat sopimattomiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos surmaaja soittaa itse hätäpuhelun, hän tekee yleensä samat virheet

      Tilaajille
    2. 2

      Roskapankin portsari löi ja Sakari Lauriala nautti – Armoton harrastus oli tappaa miehen, jonka työ oli kohdata kuolleiden omaisia

      Tilaajille
    3. 3

      Näyttelijä Minna Kivelä paljastaa, millaista on asua Suomen suurimmassa taloyhtiössä yli tuhannen naapurin kanssa

      Tilaajille
    4. 4

      Potkujen antaminen oli MTV Uutisten entiselle päätoimittajalle liikaa: ”Ilmoitin, että sanon itseni irti ensimmäiseksi”

    5. 5

      Makia vetää pois pursiseuralta kopioitua logoa kantavat tuotteensa: ”Olemme olleet idiootteja”

    6. 6

      Mitä tehdä, jos tarjoilija avaa viinipullon, antaa maistaa lasista mutta viini onkin pahaa? ”Se on asiakkaan ongelma, pullo on jo avattu häntä varten”

      Tilaajille
    7. 7

      Suomea uhkaavat ”todella huonot ajat”, sanoo Elina Lepomäki

    8. 8

      Nämä 9 videopätkää osoittavat, miten takavuosien suomalainen tv muuttui tunkkaiseksi ja vanhentuneeksi – menisikö mikään näistä enää läpi? Kerro mielipiteesi

    9. 9

      Miksi ennakkosuosikkina pidettyä Greta Thunbergia ei valittu Nobelin saajaksi? HS käy läpi neljä mahdollista syytä

    10. 10

      Sofia maksoi yli 450 euroa palvelusta, jota ei edes käyttänyt – Uusi ilmiö osoittaa, että rahaa on vaikea hahmottaa, kun sitä ei näe

      Tilaajille
    11. Näytä lisää