Helsingin rautatieasemalle ei ole enää mitään asiaa, kertoo pitkän linjan taksikuski - Järvenpää | HS.fi
Järvenpää|HS Järvenpää

Helsingin rautatieasemalle ei ole enää mitään asiaa, kertoo pitkän linjan taksikuski

Mäntsäläläinen Pauli Marjakangas valittiin Vuoden Taksiammattilaiseksi 2019. Pitkän linjan taksikuski pysyttelee mieluiten Keski-Uudellamaalla eikä tule Helsingin hulinoihin.

Vuoden Taksiammattilaiseksi 2019 valittiin Mäntsälästä kotoisin oleva Pauli Marjakangas. Järvenpää on Marjakankaan ammatillinen tukikohta ja hän vastaa muun muassa kaupungin erityislasten kuljetuksista yhteistyössä muutaman muun yrittäjän kanssa. Kuva: Timo Laine

Julkaistu: 6.2. 8:40, Päivitetty 6.2. 9:20

Ystävällinen, kohtelias, iloinen ja erityisesti lapsiasiakkaita hyvin huomioiva kuljettaja. Muun muassa näiden ominaisuuksien ansiosta mäntsäläläinen Pauli Marjakangas valittiin Vuoden Taksiammattilaiseksi 2019.

Yli 20 vuotta taksia ajanut Marjakangas on tuttu näky erityisesti Järvenpäässä, mistä työvuoro yleensä käynnistyy.

”Ennen lakiuudistusta Järvenpää oli oma asemapaikka. Nythän sellaista virallista asemapaikkaa ei enää ole, mutta kyllä Järvenpää on aina ollut tukikohta ja se tutuin alue. Järvenpää ja Keski-Uusimaa ovat ydintoiminta-aluetta”, sanoo Marjankangas.

Vuoden Taksiammattilainen -tittelin saaminen tuli Marjakankaalle täydellisenä yllätyksenä, luonnollisesti kuitenkin positiivisena sellaisena.

”Tosi hyvä fiilis tuli. Olen kiitollinen siitä, että työ palkitaan. Tämä lämmittää mieltä.”

Laatu, hyvä asiakaspalvelu ja luotettavuus ovat Marjakankaalle tärkeitä kulmakiviä työssä. Asiakkaat kiittävät häntä myös muun muassa hänen yhteistyökyvystään, jonka moni nosti esille perusteluissa, miksi juuri Marjakangas pitäisi valita Vuoden Taksiammattilaiseksi.

HS uutisoi tiistaina 4. helmikuuta taksiuudistuksen vaikutuksista. Marjakankaan mukaan Helsingin keskustan rautatieasema on paikka, jota joutuu lakiuudistuksen tulon jälkeen välttämään.

”Sinne ei yksinkertaisesti enää mahdu, kun tarjontaa on niin paljon. Siellä on niin monta jakajaa sille kyytimäärälle, eikä se kyytimäärä ole todellisuudessa lisääntynyt. Päinvastoin, se on pikemminkin vähentynyt negatiivisen mielikuvan takia.”

Lue lisää: Taksiuudistus näkyy pääkaupunkiseudulla villinä läntenä: hinnat ovat nousseet, asiakkaiden epävarmuus on kasvanut ja kuljettajat riitelevät tolpilla

HS:n artikkelissa kerrotaan, että uudistuksen jälkeen asiakkaiden epävarmuus on lisääntynyt ja kuljettajat jopa riitelevät tolpilla Helsingin keskustassa. Marjakangas kertoo, ettei yhtä räikeitä ongelmia ole Keski-Uudellamaalla, mutta autojen määrä on kyllä uudistuksen myötä lisääntynyt.

”Esimerkiksi viikonloppuöisin tolpat käyvät välillä ahtaiksi, mutta ihan asiallisesti on mennyt, olemme sopeutuneet tilanteeseen. Jokainen odottaa vuorollaan.”

Marjakangas uskoo, että asiakkaita riittää tulevaisuudessakin, mutta hän on huolissaan siitä, kuinka hyvin rehellisin keinoin töitä tekevät tulevat pärjäämään.

”Lakiuudistusta edeltävään tilanteeseen nähden harmaa talous on varmasti lisääntynyt alalla. Merkit ainakin viittaavat siihen. Ei pysty hinnalla kilpailemaan sellaisia vastaan, jotka eivät maksa veroja ja kuluja, joita kuitenkin on yllättävän paljon. Jos siihen ei puututa on kyllä tekemätön paikka.”

Vuoden Taksiammattilainen -kilpailu järjestettiin kolmatta kertaa. Lähes 190 asiakasta ehdottivat yhteensä 70 taksiammattilaista. Lopullisen valinnan teki alan asiantuntijoista koostuva raati.

Tänä vuonna kilpailussa painotettiin perustelujen merkitystä ja taksiammattilaisia ehdottaneita asiakkaita pyydettiin perustelemaan miksi juuri kyseinen ehdokas tulisi valita.

Taksiuudistus näkyy pääkaupunki­seudulla villinä läntenä: hinnat ovat nousseet, asiakkaiden epä­varmuus on kasvanut ja kuljettajat riitelevät tolpilla

Seuraa uutisia tästä aiheesta