Kahden kaupungin välille syntyi ”kiihdytysrata”, jossa kuoli pyöräilijä – Naapurusto kaivoi huomioliivit esiin ja ryhtyi toimiin - Järvenpää | HS.fi

Kahden kaupungin välille syntyi ”kiihdytysrata”, jossa kuoli pyöräilijä – Naapurusto kaivoi huomioliivit esiin ja ryhtyi toimiin

Maanantaina Järvenpäässä sattui onnettomuus, joka säikäytti naapuruston. He vaativat kaupungilta toimia tieturvallisuuden parantamiseksi.

Ristinummella asukkaat ovat ryhtyneet toimiin maanantaina Horsmatiellä tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Tielle ilmestyi kaahaamisesta varoittavia ”patsaita”.­

21.4. 15:20 | Päivitetty 21.4. 15:38

Pyöräilijä kuoli maanantaina liikenneonnettomuudessa Järvenpäässä sijaitsevalla Horsmatiellä. Paikalliset asukkaat kertovat olleensa jo pitkään huolissaan tien turvallisuudesta ja antaneensa useita kertoja palautetta kaupungin suuntaan.

Vastaus on aina ollut sama: asia on tiedossa ja ratkaisua suunnitellaan, mutta käytännössä se tapahtuisi aikaisintaan muutaman vuoden päästä.

Maanantaina sattuneen onnettomuuden jälkeen paikallisessa Facebook-ryhmässä Hyvä kasvaa Ristinummella päätettiin ryhtyä itse toimiin.

Asukkaat ovat virittäneet omia huomioliiveihin pukeutuneita ”patsaita”. Niiden tarkoituksena on saada autoilijat hidastamaan sekä herättää päättäjiä, jotta alueella edistettäisiin turvallisempia kevyen liikenteen väyliä kiireellisesti.

Tällä hetkellä huomioliivihahmoja on seitsemän, mutta niitä on tarkoitus pystyttää vielä lisää.

Lue lisää: Pyöräilijä kuoli Järvenpäässä törmäyksessä moottoripyörän kanssa

Ristinummelainen Mika Salo kertoo, että maanantain onnettomuus tuntui todella pahalta.

”Ei siitä hirveän kauan ole, kun joku veti suoraan ojaan siellä. Ollaan tavallaan pelätty pahinta, mutta toivottu, ettei niin kävisi.”

HS:n haastattelemien asukkaiden mukaan Horsmatie tunnetaan niin Keravan kuin Järvenpään puolella hyvänä ”kiihdytystienä”, jossa kaahaa sekä autoja että mopoja.

Horsmatiehen liittyy kolme poikkitietä, joissa kaikissa on tasa-arvoinen risteys. Jos Horsmatietä pohjoiseen päin ajava kuljettaja ei ole tietoinen tästä, voi helposti syntyä vaaratilanteita etenkin ylinopeudella.

Tiellä liikkuu myös paljon kävelijöitä ja pyöräilijöitä.

Lukuisat asukkaat ovat ottaneet kaupunkiin yhteyttä asian tiimoilta. Salon mukaan asia tuotiin julkisesti esille jo kolme vuotta sitten.

Kaupungin suunnalta on aina saatu samankaltainen vastaus: asialle tullaan tekemään jotain, mutta ensin odotetaan muun muassa uuden yleiskaavan hyväksymistä. Salolle viime syksynä tulleessa vastauksessa kaupunki kertoo, että Horsmatien osalta toimenpiteet voisivat käytännössä alkaa aikaisintaan vuonna 2025.

Paikallisten asukkaiden mielestä se ei kuitenkaan riitä. Tilanne on akuutti nyt, ja Salolla on ehdotus.

”Ihan ensimmäisenä asiana Horsmatielle pitäisi saada jonkinnäköiset hidasteet. Sillä voitaisi oikeasti rajoittaa nopeuksia kyseisellä tiellä.”

Järvenpään kaupunki on tietoinen ongelmasta.

”Kaupungille on tullut aiemmin palautetta Horsmatien koetusta turvattomuudesta erityisesti Ristinummelta Kyrölän suuntaan kulkevien koululaisten osalta. Nyt sattuneen erittäin ikävän onnettomuuden myötä palautetta on saatu aiempaa enemmän”, kertoo kaupungin liikenneinsinööri Timi Veikkolainen sähköpostitse.

Onnettomuuden jälkeen kaupungille on tullut Veikkolaisen mukaan noin 15–20 yhteydenottoa liittyen kyseiseen tiehen.

Tulevaisuudessa Horsmatie on tarkoitus muuttaa kevyen liikenteen väyläksi.

”Onnettomuus ei suoranaisesti vaikuta näiden asioiden aikatauluun, mutta käymme kaupunkikehityksessä yksityiskohtaisesti läpi mahdollisuuksia turvallisemman jalankulun ja pyöräilyn yhteyden järjestämiselle Ristinummelta kaupungin keskustan suuntaan.”

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat