Kerava    |   HS Kerava

Pekka Vesterinen on pannut valtavasti rahaa kiinni seitsemään jenkkiautoonsa, ja väittää tehneensä erinomaisen sijoituksen – ”Aasialaiset ostajat nostavat hintaa näissäkin”

Yli 30 vuotta jenkkiautoja omistanut Pekka Vesterinen tietää, että autoharrastajat löytävät toistensa autoista hetkessä vikalistan.



Keravalaisella pienteollisuusalueella on lauantaina hiljaista. Kun yrittäjä Pekka Vesterinen siirtää firmansa pakettiauton sivuun niin, että kadulta näkee suoraan parkkipaikalle, pihalle alkaa tulla väkeä. Taskuista kaivetaan kännyköitä.

”Hienoja autoja. Ovatko nämä kaikki sinun?” kysyy nainen, joka kuvaa autojen edessä vaativia voimisteluasentoja tekevää koulutyttöä.

Tilanne on Vesterisen ilmeestä päätellen tuttu. Viimeisen päälle laitetut jenkkiautot keräävät katseita jo yksittäin, mutta rivinä ne näyttävät pakottavan katsomaan lähempääkin.

Autoista neljä Vesterinen omistaa yksin, yhden puoliksi yhtiökumppaninsa kanssa ja kaksi on heidän yrityksensä nimissä. Yksi harrasteauto on tavallisen ratinkääntäjän vielä ehkä helppo ymmärtää, mutta seitsemän?

”Pidän autoja yhtä lailla talletuksena kuin pankkitalletusta. Autojen arvo on vuosien aikana vain noussut. Ne ovat talletus, josta voi myös nauttia”, 56-vuotias Vesterinen sanoo ja laskee kirkkaanpunaisen Cadillacinsa katon alas.

Pekka Vesterisen autot rivissä: Cadillac -59, El Camino -59, Firebird -68, Thunderbird -57, Corvette -59, Ford pick-up -30 ja Ford T-Hot -20.



”Siinä huolet unohtuu, kun lähtee aurinkoisena päivänä ajelulle.”

Autot ovat kiinnostaneet Vesteristä pikkupojasta lähtien. Ensimmäisen autonsa, Opel Recordin, hän osti kaverinsa kanssa 16-vuotiaana ja ensimmäisen jenkkinsä 17-vuotiaana. Hän on harrastanut myös kiihdytysautokilpailuja, lajia, ”jossa autot vasta maksavatkin”.

Nykyisistä jenkkiautoistaan ensimmäisen, vuosimallin 1959 Chevrolet El Caminon, hän hankki 25-vuotiaana. Siitä lähtien hänellä on ollut jenkkejä koko ajan.

”1980-luvulla oli buumi tuoda autoja Amerikasta. Rahani eivät riittäneet avomalliin, mutta sieltä löytyi tuo pick-up. Maksoin siitä 19 000 markkaa (Rahamuseon rahanarvolaskurin mukaan runsaat 5 600 euroa). Se on hieno auto, siinä on tunnistettavat siivet. Minusta hienoimmat autot on tehty vuonna 1959.”

Huolella kunnostetusta mustasta lava-autosta saisi nyt enemmän euroissa kuin mitä Vesterinen maksoi siitä markoissa, mutta ”se ei ole ensimmäisenä myytävien listalla”.


”Mitä kalliimman auton ostaa, sitä enemmän siitä saa myydessään. Esimerkiksi vuoden 1959 Cadillacini oli kallis jo ostaessa, mutta sen arvon nousu on ollut kova, ja siitä on tullut tarjouksia. Aasialaiset ostajat nostavat hintaa näissäkin autoissa.”

Pihan rivistöä katsoessa on selvää, että Vesterisen autoilla on merkittävä rahallinen arvo. Jokainen metalliosa kiiltää, ja nahkaverhoilujen napitkin ovat juuri oikeaa kokoa.

”Kun näitä on yli 30 vuotta kerännyt ja niitä on laiteltu hiljalleen, niin sitä myöten niiden arvokin on noussut. Enemmän nämä myydessäni tienaisin kuin sillä, että olisi ollut pari vuokra-asuntoa Keravan keskustassa, eikä tämä hullumpi harrastus ole. ”



Varkauksilta arvoautoja suojaa jossakin määrin se, että ne erottuvat liikenteessä. Suurin riski ovat onnettomuudet sekä yli-innokkaat ihailijat.


”Vaikka pihan pitäisi miten puhtaana tahansa, pölyä lentää autojen päälle. Monella on kumma tarve kokeilla maalipintaa, ja kun kymmenet ihmiset käyvät hinkkaamassa autoa, niin pinta naarmuuntuu.”

Vesterisen mukaan yllättävän monella jenkkiautoharrastajalla on useampi kuin yksi auto.

”Tässäkin nurkilla on monta neljän tai viiden auton omistajaa. Kun on monta autoa, voi aina valita fiiliksen ja ajon mukaan, minkä auton ottaa alleen. Lähteekö yksin vai porukalla, pitkälle matkalle vai torille?”

Osa Vesterisen autoista on harkiten ostettuja, kuten punainen vuosimallia 1968 oleva Pontiac Firebird, josta hän kiinnostui jo lapsena, kun näki sen Tuusulan Hyrylässä liikenteessä.

Osa autoista on tullut vahingossa, kuten vaaleansininen vuosimallin 1959 Chevrolet Corvette.

”Menin yhtiökumppanini kanssa huutokauppaan ostamaan lyijylasiteosta, kun näimme sen siellä pressun alla. Kävi ilmi, että sen myyjä on kaukaista sukua yhtiökumppanilleni, joten saimme neuvoteltua sen pois huutokaupasta. Se oli huonossa kunnossa ja kallis silti. Nyt se on täysin restauroitu.”


Joitakin autoja hän on vuosien varrella myynyt, mutta katuu niistä vain kahta: vuoden 1959 kaksiovisen Chevrolet Impala HT:n ja vuosimallin 2002 kaksi­paikkaisen Ford Thunderbirdin myymistä.

Haavelistalla ei ole kuin yksi auto, avomallinen vuoden 1958 Buick Limited. Se on Vesterisen mukaan liian kallis.

Jenkkiautoharrastukseen kuuluu autojen laittaminen, puunaaminen ja erilaiset tapahtumat. Vesterinen käy esimerkiksi Malmin lentokentän cruisingeissa ja on osallistunut useisiin näyttelyihin Alankomaiden Corvette-tapahtumaa myöten.

”Jos saa pokaalin niin tietää, että muutkin arvostavat tehtyä työtä. Mitä virheettömämpi auto on, sitä vähemmän siitä tulee sanomista. Harrastaja nimittäin löytää toisen autosta vikalistan äkkiä”, Vesterinen naurahtaa.


Hän puunaa ja suunnittelee, mutta jättää remontit ja muutostyöt ammattilaisille. On turha tuhlata päivää hommaan, jonka ammattitaitoinen mekaanikko tai verhoilija tekee parissa tunnissa.

Varaosia saa vanhoihinkin autoihin hyvin jopa suoraan hyllystä, eivätkä ne aina ole edes Vesterisen mukaan kalliita, mutta ongelmallisempia ovat korivauriot. Paikkamaalaus erottuu aina, eikä listoja välttämättä saa mistään.

Jenkkiautoharrastajat ovat samanhenkistä porukkaa, ja harrastus on tuonut Pekka Vesteriselle paljon uusia kavereita.

”Ja jos jossakin on jenkkiauto konepelti pystyssä, niin siihen pysähdytään auttamaan.”

Niitäkin tilanteita voi sattua. Vesterisen puheista päätellen useinkin. Hinausautoa on tarvittu niin Keravan torille kuin Helsingin kauppatorillekin.

”Milloin loppuu bensa, milloin menee sähköt. Rouva ei suostu enää lähtemään kyytiin, jos mukana ei ole varakanisteria bensaa.”

Moottorien kehräys – tai säksätys – on oleellinen osa jenkkiautotapahtumien viehätystä.



Polttoainetta ei kuitenkaan kulu niin paljon kuin luulisi. Vesterisen arvio koko kesän kulutuksesta on 300 litraa. Jenkkiauto ei ole perheauto, jolla ajetaan joka päivä, mutta usein se on koko perheen harrastus.

”Rouva kulkee mukana tapahtumissa ulkomailla, tytär lähtee jonkin verran mukaan cruisingeihin. Ehkä hän ottaa ajoonsa nyt Thunderbirdin, kun siinä on hyvät poppivehkeetkin.”

Autojaan katsellessa Vesterinen toteaa, että parikymppisenä niillä olisi ollut kylän kuningas.

”Nyt kun niihin on varaa, niin sellaisella ei ole enää niin merkitystä.”

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Yhtäkkiä puhekyky katosi, hermosto petti ja keho lakkasi toimimasta – Touko Aalto kertoo hetkestä, jolloin särkynyt mieli lopulta hajosi

      Tilaajille
    2. 2

      Vuonna 1970 Suomi sai lahjan, josta on vuosien varrella tullut mittaamattoman arvokas aarre

      Tilaajille
    3. 3

      Pitääkö Isis-leirin suomalaisia auttaa? Oikeustieteilijöiden mukaan vastaus on täysin selvä, terrorismitutkija varoittaa riskeistä

    4. 4

      Pyörälenkillä ollut triathlonisti sai häntä kolhineen autoilijan kiinni, nappasi kuvat ja teki rikosilmoituksen – törmäys tallentui videolle

    5. 5

      Heta Ravolainen-Rinne on entinen rauhanturvaaja, joka viihtyy ralliautossa ja teatterin lavalla – HS tapasi pääministerin ja hänen sanavalmiin vaimonsa Kesärannassa

      Tilaajille
    6. 6

      Aleksander Barkov palkittiin NHL:n herrasmiespelaajana: ”En vieläkään oikein tajua mitä tapahtui”

    7. 7

      Lukijat kertovat karmeimmasta mökkilomastaan: ”Kyy hiplasi peppua”, ”Tarja ei tarjonnut ruokaa”, ”Minipossu Lyydia oli tukehtua kabanossiin”, ”Kummitäti löi turpaan”

      Tilaajille
    8. 8

      Uniasentosi voi paljastaa, oletko introvertti – Viisi faktaa nukkuma-asennoista

    9. 9

      Kymmenen katsotuimman HBO-dokumentin lista tekee surulliseksi: Eikö kukaan halua katsoa tarinaa ihmisestä, joka ei halua tappaa tai raiskata ketään?

    10. 10

      Suomalaisuus ei ole enää ainoa vaihtoehto eikä edes lottovoitto, mutta on se silti ihan tyylikästä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konkurssiin menneen Kone­pajan Brunon omistajat haukkuvat Bruce Oreckin toiminnan

    2. 2

      Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

    3. 3

      Pyörälenkillä ollut triathlonisti sai häntä kolhineen autoilijan kiinni, nappasi kuvat ja teki rikosilmoituksen – törmäys tallentui videolle

    4. 4

      Miksi yksi tienaa toista enemmän? Tutkimusten mukaan tulo­erot selittyvät suurelta osin geeneillä, eikä lasta voi kasvattaa menestyjäksi

      Tilaajille
    5. 5

      Kaikille tästä ei tule valon kesä: Ole itsellesi armollinen juuri nyt

    6. 6

      Duunariperheen tytöstä tuli professori, joka puolustaa työläisiä – Suomessa on paljon sairaaksi tekevää työtä, sanoo Anne Kouvonen

      Tilaajille
    7. 7

      Raportti: Matkustajat olivat vaarassa imeytyä lentokoneen moottoriin evakuoinnin aikana Helsinki-Vantaalla

    8. 8

      EU-tuomioistuin mitätöi Adidaksen kolmiraitaisen tavaramerkin

    9. 9

      Uniasentosi voi paljastaa, oletko introvertti – Viisi faktaa nukkuma-asennoista

    10. 10

      Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

    2. 2

      Mummotunnelissa pariudutaan perinteisellä tyylillä

      Tilaajille
    3. 3

      JVG:n jättihitti näkyy yhä somepäivityksissä, vaikka sen sanoitus on vuosien ajan ymmärretty väärin – VilleGalle paljastaa salaisuuden Häissä-kappaleen menestyksen taustalta

      Tilaajille
    4. 4

      Psykologi Pertti Hakkarainen on kohdannut satoja raiskaajia ja sanoo, että monilla on heistä väärä käsitys – Siksi uhri ei voi tunnistaa tekijää etukäteen

      Tilaajille
    5. 5

      Nike sijoitti urheilumuoti­kauppaansa realistisen näköisen nais­malli­nuken, ja vihan, ilkeilyn ja kommentoinnin määrä kasvoi käsittämättömäksi

    6. 6

      Ennennäkemätön romahdus yhdessä Suomen parhaista lukioista: 35 opiskelupaikkaa täyttämättä, sisään jopa 7,0:n keskiarvolla

    7. 7

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    8. 8

      Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

    9. 9

      Tyhjenevä saksalais­kaupunki houkuttelee uusia asukkaita ilmaisella asumisella: Suomalainen pariskunta tarttui tarjoukseen

      Tilaajille
    10. 10

      Maailman parhaaksi valittua suomalaista tv-sarjaa on pidetty kommunistien propagandana ja suuruudenhulluuden huipentumana

      Tilaajille
    11. Näytä lisää