Kerava    |   HS Kerava

VR:n vanhat junat eivät kestä: R-, D- ja Z-junissa on kuljettu tänä syksynä ”kuin sillit purkissa”

Vie viikkoja ennen kuin koko kalusto saadaan entiselle tasolle.



Pendelöinti Keravalta Helsinkiin on muuttunut tänä syksynä seisomiseksi nopeissa junissa. Pahimmillaan R-, D-, ja Z-junat ovat aamuseitsemältä Keravan kohdalla jo ihan täynnä. Näin kertovat useat Helsingissä työssä käyvät keravalaiset HS:lle.

Nopeat, 22 minuutissa Keravalle vievät junat täyttyvät iltapäivällä jo Helsingin päässä, ja Pasilasta tulevat jäävät seisomaan. ”Kuin sillit purkissa” ja ilman istumapaikkaa matkustaminen on herättänyt keravalaisissa närkästystä.

”Hermot kiristyvät kaikilla, kun konduktöörit ja sisään pyrkivät asiakkaat yrittävät saada ihmismassaa käytäville tiiviimmin”, Helsingin keskustassa töissä käyvä Tiina-Kaisa Isolammi kertoo.

Pendelöijät pitävät yhtenä syynä junien ruuhkaisuudelle sitä, että runkoja on ollut monien havaintojen mukaan vähemmän kuin vielä keväällä.

Havainnot vahvistetaan VR:ltä: junia on ajattu tavallista lyhyemmillä kokoonpanoilla ja viestiä junien täynnä olosta on tullut myös henkilökunnalta. R-, D- ja Z-junissa käytetään SM2- ja SM4-kalustoa, jossa on ollut paljon vikoja ja kalustoa yhtä aikaa huollettavana normaalia enemmän.

Ongelmia on ollut myös kalustoon saatavien varaosien saatavuudessa.

”Se on se osa-alue, johon nyt satsaamme. Ne ovat raskaita komponentteja”, sanoo lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä VR-yhtymä Oy:stä.

Sipilän mukaan kaluston ikä on vain yksi tekijä, joka on vaikuttanut täysiin ruuhkavuoroihin. Toinen on nyt jo kaatunut idea erillisestä rautatieliikenteeseen perustettavasta kalustoyhtiöstä.

 

Uutta kalustoa on tarkoitus saada liikenteeseen vuodesta 2024 lähtien.

”Nämä junat olisivat siirtyneet edellisen hallituksen kaavailemaan kalustoyhtiöön. Me emme investoineet, sillä se olisi ollut uuden yhtiön asia päättää, mitä kalustolle tehdään. Kun kesällä tuli ilmoitus, ettei kalustoyhtiötä tulekaan, aloimme suunnitella korvaavaa kalustoa ja nykyisen kaluston elinkaaren pidentämistä. ”

SM2 on vanhaa, 1970-luvun lopulla tehtyä ja 1970–80-luvun taitteessa käyttöön otettu. Se on nyt jo elinkaarensa päässä olevaa kalustoa.

”SM2-kaluston komponentit ovat huonossa kunnossa, mutta olemme nyt satsanneet siihen, että ne saadaan kuntoon lisäämällä muun muassa asentajaresurssia ja korjaamalla raskaita komponentteja. Investoimme vielä merkittävän määrän rahaa niihin, ennen kuin korvaava kalusto saadaan”, Sipilä toteaa.

Uutta kalustoa on tarkoitus saada liikenteeseen vuodesta 2024 lähtien.

SM4-kalusto, joka on peräisin 1990-luvun lopulta, on Sipilän mukaan paremmassa kunnossa. Keskiviikkona sillä päästiin liikennöimään jo täysillä rungoilla.

”Enemmän ongelmia on juuri SM2:n kanssa. Menee joitakin viikkoja ennen kuin pääsemme palamaan normaaliin järjestykseen, mutta ensi viikolla tilanteen pitäisi olla parempi”, Sipilä sanoo.

HS Kerava -Facebook-ryhmässä työmatkaliikenne raiteilla on herättänyt vilkasta keskustelua. Osa suosittelee käyttämään K-junaa, jossa on kuulemma hyvin istumatilaa yleensä ainakin takaosassa junaa.

Esimerkiksi kansanedustaja Pia Lohikoski (vas) kertoo välillä liikkuvansa K-junalla, sillä siinä pystyy hoitamaan kirjoitustöitä työmatkan aikana toisin kuin nopeissa junissa.

”Se ollut jo vuosia niin, että Keravalta kyytiin noustessa (nopeissa junissa) ei mahdu istumaan, mutta nyt viime aikoina ei meinaa enää aina mahtua edes eteiseen seisomaan”, Lohikoski kommentoi Facebookissa.

K-junat ovat vuosina 2009–2017 hankittuja SM5-junia, joten niissä on parempi ilmastointi ja pistokepaikkoja junassa töitä tekeville. Monia 12 minuuttia pidempi matka-aika suuntaansa – 24 minuuttia päivässä ja yhteensä kaksi tuntia viikossa – ei kuitenkaan houkuta.

Lisäksi osa pendelöijistä huomauttaa, että jos matkustaa K-junalla eikä ole poistumassa Kaisaniemen suuntaan, asemalla liikkumiseen saa varata Helsingin päässä lisäaikaa vähintään viisi minuuttia.

K-junilla Helsingin sisällä matkustavilta on kuulunut huomioita, että junia on välillä peruttu tai ne eivät ole olleet aikataulussa, ja niissäkin on jo Helsingin päässä rataa ruuhkaista. Monen mukaan junaan tulee tilaa ruuhka-aikaan usein vasta Tikkurilassa Keravalle päin mentäessä.

Helsingin seudun liikenteestä (HSL) kerrotaan, että syksyn aikana K-junissa on ollut muutaman minuutin myöhästymisiä, mutta pääsääntöisesti junat ovat olleet melko hyvin ajallaan Helsingissä.

Normaalista poikkeavaa ei ole ollut, sanoo HSL:n ryhmäpäällikkö Johanna Wallin.

”Ajoaika on kireämpi, kun pysähdyksiä tuli lisää. Sitä on tarkoitus säätää seuraavassa aikataulumuutoksessa”, Wallin kertoo.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Markus Elfström sanoo, että tällä hetkellä ei ole suunnitelmia kasvattaa K-junan aikataulun mukaista kokonaismatkaa.

”Ajoaikaa lisätään minuutilla 27.10. alkaen Koivukylästä Hiekkaharjuun, mutta vastaavasti Kerava–Savio lyhenee minuutilla. Tämän odotetaan parantavan täsmällisyyttä jonkin verran, kun aikataulu vastaa paremmin toteutuneita ajoaikoja”, Elfström toteaa.

Osa keravalaisista epäilee raideliikenteen lisääntyneen, kun suorat bussiyhteydet Helsinkiin lakkasivat, ja syöttöliikenne ohjaa väkeä Keravan asemalle.

Elfströmin mukaan K-junista ei ole tiedossa kuormitusongelmia, eli että junat olisivat tupaten täynnä.

”Seuraamme toki tilannetta, kunhan saadaan lisää kokemuksia pidemmältä ajalta.”

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi
Kerava - luetuimmat

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Keskusta ajaa vasemmistolaisen pääministerin Sanna Marinin heti ahtaaseen paikkaan

      Tilaajille
    2. 2

      Väärä sipsipussi toi pahan mielen: Syntyi Vegaaniskanneri, jonka avulla helsinkiläisäiti osaa väistää ruokiin murskatut kirvat

    3. 3

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    4. 4

      Loikka 1980-luvun Suomeen: USA:n demokraattipuolueessa on tapahtunut historiallinen käänne

      Tilaajille
    5. 5

      Eronnut nainen alkaa katsella nettipornoa, ja tv:ssä se näyttää sekä hauskalta että seksikkäältä – Kathryn Hahnista tuli keski-ikäisenä miehisen katseen rikkoja

      Tilaajille
    6. 6

      En halua tulla tunnetuksi ”sekavana ja omituisena suomalaisnaisena”, joten hoitakoot britit itse maansa sekavuudet

    7. 7

      Valehteluun suhtaudutaan Yhdysvalloissa eri tavalla kuin Suomessa

    8. 8

      Antti Lindtman ei pyri ensi kesänä Sdp:n johtoon

    9. 9

      Rinteen pääministerikausi sai murska-arvion: Vain 13 prosenttia suomalaisista tyytyväisiä työhön

    10. 10

      Valtavat lakot pysäyttivät vientiteollisuuden, mutta seuraava sovittelu on vasta melkein viikon päässä: ”Erikoinen pattitilanne”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    2. 2

      Olot vapautuivat Jari Aarnion suljetulla selliosastolla – sekä vangit että vartijat ihmettelevät yllättävää muutosta

      Tilaajille
    3. 3

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    4. 4

      Anne ”Heinäsirkka” Taskinen on kuollut – Sleepy Sleepersin jäsenet muistelevat: ”Kun hän astui huoneeseen, se ei jäänyt huomaamatta”

    5. 5

      HS:n toimittajan twiitistä tuli kansainvälinen puheenaihe, myös arvostetut ulkomaiset mediat jakoivat kuvan Suomen hallituksen johtohahmoista

    6. 6

      Autoilun suosio kasvoi Espoossa länsimetron avautumisen jälkeen – ”Metron avautumista on katseltu ruusunpunaisilla laseilla”

    7. 7

      Valta on nyt kolmikymppisillä naisilla: Hallitusta johtaa viisi naista, joista neljä on alle 35-vuotiaita

    8. 8

      Maailman suosituimmat maiharit ovat niin jäykät, että niissä kävely on monelle tuskaa – Fysioterapeutti kertoo, miten ongelmat voi välttää

      Tilaajille
    9. 9

      Kommentti: Mitä on luottamus ja mitä anteeksianto? Rinteen ja Paateron pikapaluu ajaa perimmäisten kysymysten äärelle

      Tilaajille
    10. 10

      Vihreiden ja vasemmisto­liiton ministerit jatkavat samoilla salkuilla, kaikki Sanna Marinin hallituksen ministerit selvillä nyt

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Iltalehden julkaisemien viestien mukaan keskustassa suunniteltiin Rinteen kaatamista jo perjantaina – lue HS:n seuranta politiikan dramaattisesta tiistaista

    2. 2

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    3. 3

      Anopin lause kiteytti sen, mikä pitää parit yhdessä – Tärkeä palanen voi puuttua, vaikka suhteessa riittäisi luottamusta ja hyvää tahtoa

    4. 4

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    5. 5

      Kimi Räikkönen erottui muista F1-kuskeista ryhmäkuvassa, sosiaalinen media ihastui

    6. 6

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    7. 7

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    8. 8

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    9. 9

      Katja Meriläinen, 31, pyörittää Helsingissä ja Espoossa kuuden sijoitusasunnon Airbnb-bisnestä – Palkkatöissä hänen ei tarvitse enää käydä

      Tilaajille
    10. 10

      20 kuvaa kertoo, kuinka Postin työriidasta alkanut kriisi kärjistyi Antti Rinteen dramaattiseen eroon

    11. Näytä lisää