Kerava    |   HS Kerava

Kaalimadon vihjailevat radiomainokset tuovat kävijöitä verkkokauppaan – sekä jatkuvasti huomautuksia mainontaa valvovalta neuvostolta

Vuosia jatkuneista huomautuksista huolimatta yrittäjä sanoo mainosten siistiytyneen.



Seksivälinealan verkkokauppa Kaalimato.com nousi 2010-luvulla oman alansa markkinajohtajaksi. Eräs syy menestykseen on ollut merkittävä panostus markkinointiin, etenkin radiomainontaan.

HS kertoi lauantaina Kaalimadon yrittäjistä sekä heidän näkemyksistään suomalaisten seksielämään, joka muuttuu yhdynnöistä yhä enemmän masturbaatiokeskeiseksi.

Kaalimatoa pyörittävän Kentonecin yrittäjä Mika Nousiainen kertoo jo yrityksen ensimmäisen radiomainoskampanjan lisänneen sivuston kävijämääriä selvästi.

”Joka kerta, kun uusi kampanja pyörähtää käyntiin, se näkyy kävijämäärissä.”

Nousiainen yhdessä muun markkinointitiimin kanssa on keksinyt runsaasti erilaisia kiertoilmauksia seksille ja itsetyydytykselle, mutta Mainonnan eettisen neuvoston mukaan ne ovat monesti epäonnistuneet.

Vuosien 2009-2017 välillä Kaalimadon mainokset ovat olleet neuvoston käsiteltävänä kaikkiaan 12 kertaa. Huomautuksia on tullut kymmenen, kaksi kertaa on päädytty vapauttavaan lausuntoon. Yksi huomautuksista on annettu tv-mainoksesta. Neuvosto on katsonut osan mainoksista olleen sekä hyvän markkinointitavan että hyvän tavan vastaisia.

Mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta ei perjantaina voinut vahvistaa, onko kymmenen huomautusta suurin määrä yhdelle yritykselle annettuja huomautuksia. Palorannan mukaan näin pitkäaikainen ja yhä uusien huomautusten kertyminen ei kuitenkaan ole tavallista.

”Kyllä se iso määrä on.”

Huomautuksia saaneita mainoksia on soitettu muun muassa Suomipopin, Radio Helsingin, NRJ:n sekä entisen SBS Discovery Radion, nykyisen Bauer Median radiokanavilla, joihin kuuluvat muun muassa Radio Nova ja Iskelmä.

”Tilanne on se, että seksivälinealaa ei saa mainostaa seksillä. Muita aloja se ei koske, mielestäni esimerkiksi vaatefirmat ja matkatoimistotkin myyvät tuotteitaan nimenomaan seksillä”, Mika Nousiainen sanoo.

Vaikka Kaalimadon mainokset ovat yhä uudelleen saaneet huomautuksia, Nousiaisen mukaan niihin ei ole suhtauduttu olankohautuksella.

”Aina on mietitty, että tehdäänkö me tässä jotain väärin. Olemme korjanneet mainoksia siistimpään suuntaan, ja yrittäneet olla entistä hauskempia ja oivaltavampia.”

Mainonnan eettistä neuvostoa yritykset eivät ole vakuuttaneet.

Eräs huomautuksen saaneista Kaalimadon mainoksista vuonna 2013 kopioi luontodokumenttien kerrontamaneereja, eräässä vuoden 2011 mainoksessa puolestaan oli kaksimielinen joulupukki. Vuonna 2014 julkaistussa mainossarjassa viitattiin suomalaiseen kesänviettoon kuten saunomiseen ja mökkeilyyn, lopuksi taustalta kuuluu hieromasauvaan viittaavaa surinaa.

Vaikka huomautuksen saaneet mainokset eivät ole sisältäneet sinällään seksuaalista sisältöä, on neuvosto katsonut mainosten kiinnittävän lasten huomion ja houkuttelevan lapsia aikuisille suunnatulle verkkosivustolle.

Nousiaisen mukaan se ei ole mainosten tarkoitus.

”Ei ole tarkoitus mitenkään väistellä vastuuta, mutta kyllä lapset menevät netistä katsomaan hyvin paljon muutakin. Me emme ole tekemisissä kovan pornon kanssa, vaan myymme erotiikkavälineitä aikuisille.”

Radio SuomiPop ja Helsingin Sanomat kuuluvat Sanoma-konserniin. Myös Radio Helsinki kuului konserniin 2005–2013.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      Valtava valonheitin pystytettiin ilmoittamatta Paula Arteksen ikkunan alle, eikä kokonainen kortteli ollut saada unta

    3. 3

      Tampereen yliopisto puuttui sen logosta tehtyyn pilaversioon ”uhittelevalla” kirjeellä – Some reagoi omilla versioillaan ”tuninaamasta”

    4. 4

      Pariskunta osti huonokuntoisen hirsitalon Vantaalta: Sitten vintiltä löytyi salahuone ja talon ainutlaatuinen historia alkoi valjeta

    5. 5

      Näin teet täydellisen perunamuusin: pieni niksi nostaa muusisi uudelle tasolle

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      Pariskunta osti huonokuntoisen hirsitalon Vantaalta: Sitten vintiltä löytyi salahuone ja talon ainutlaatuinen historia alkoi valjeta

    3. 3

      Syöpäpotilaille ruokavalio­hoitoa antanut lääkäri Antti Heikkilä sai varoituksen

    4. 4

      Näin teet täydellisen perunamuusin: pieni niksi nostaa muusisi uudelle tasolle

    5. 5

      Valtava valonheitin pystytettiin ilmoittamatta Paula Arteksen ikkunan alle, eikä kokonainen kortteli ollut saada unta

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 70 prosenttia suomalaisista syö liian vähän hiilihydraatteja – asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    5. 5

      Kun ikuisesti reipas uupuu, kukaan ei huomaa – On väärin luulla, että jokainen pystyy pyytämään apua

    6. Näytä lisää