Naseva havainto paketti­auton kyljestä kirvoitti Keravalla väännön siitä, miltä pikkukaupungin pitäisi nykyaikana näyttää

Keravan kaupungin uusi visuaalinen ilme jakaa mielipiteitä. Sosiaalisessa mediassa sitä ruoditaan rankoin sanoin, mutta kaupungin mukaan se on saanut myös kehuja.

Lukijan kuvassa näkyy Keravan kaupungin autossa vasemmalla Keravan vanha brändi ja oikealla uusi.

12.5. 10:14

Keravan kaupunki julkaisi uudistetun visuaalisen ilmeensä maaliskuun alussa. Uusi logo ja värimaailma korvaavat asteittain vanhan, mutta tarkkasilmäiset ovat jo ehtineet tehdä ensimmäisiä havaintoja uudesta ilmeestä katukuvassa.

Kaikkia se ei ole miellyttänyt.

”Uusi logo on teknokraattinen, tyly ja kova. Siinä on aika terävät linjat”, kuvailee keravalainen Timo Räty.

Vanha logo toi puolestaan lämpimiä ajatuksia mieleen.

”Vihreää, puistoja – vähän niin kuin Kerava onkin mainostanut itseään. Sehän on pitänyt itseään puistomaisena pikkukaupunkina.”

Räty julkaisi hiljattain pari kuvaa keravalaiseen We <3 Kerava -Facebook-ryhmään, mistä virisi keskustelu. Niissä näkyy pakettiauton kylkeen teipattuna Keravan vanha ja uusi visuaalinen ilme.

Kommentoijat eivät säästelleet sanojaan. Uutta ilmettä kuvailtiin muun muassa kauheaksi, rumaksi, mielikuvituksettomaksi, hirveäksi ja kamalaksi.

Viestintäjohtaja Thomas Sund muistuttaa, että pakettiauton kyljessä ei näy virallinen logo kokonaisuudessaan, vaan ainoastaan uuden ilmeen mukainen Kerava-teksti. Uusi, virallinen logo muistuttaa taulua, jota kehystää kaupungin suomen- ja ruotsinkielinen nimi.

Uuden logon voi nähdä Keravan kaupungin sivuilla.

Sundin mukaan Kehykseksi nimetyn logon idea on, että kaupunki muodostaa ikään kuin kehyksen asukkaiden ympärille ja toimii osallistavana tapahtuma-alustana. Uusi visuaalinen ilme on myös monivärinen.

”Meillä ei ole mitään pääväriä, vaan kaikki värit ovat yhtä tärkeitä. Se kuvastaa moninaisuutta ja sitä, että paikkakuntana olemme moniääninen ja kaikilla on oma paikkansa täällä”, Sund kuvailee.

Logon muuttaminen on osa Keravan kaupungin uutta brändisuunnitelmaa.

”Tässä on kyse isommasta kuin pelkän värimaailman muuttamisesta. Halutaan tuoda kaupungin vahvuuksia esiin eri tavalla ja vahvistaa kaupungin mielikuvaa, mainetta ja brändiä kokonaisuutena”, Sund kertoo.

Sund suhtautuu uuden ilmeen saamaan kritiikkiin rauhallisesti. Se ei kerro hänen mielestään koko totuutta.

”Ollaan saatu paljon hyvää palautetta myös. Varsinkin kun ihmiset ymmärtävät Kehys-logon ajatuksen, se on otettu hyvin myönteisesti vastaan. Jos vertaa moneen muuhun logoon, ne voi olla aika sliipattuja. Tässä on tiettyä rouhetta ja katu-uskottavuutta, ja se kuvastaa tätä paikkakuntaa aika hyvin.”

Keskustelu oli hänen mukaansa vähintään yhtä vilkasta runsaat 20 vuotta sitten, kun tehtiin edellinen logomuutos.

”Ja hyvä niin! Tässä kun puhutaan osallistamisesta niin ilman muuta keskustelua on hyvä käydä. Siitä huolimatta pitää uskaltaa rohkeasti tehdä muutoksia.”

Uusi visuaalinen ilme on osa laajempaa strategiatyötä, jota viestintätoimisto Ellun kanat oli mukana toteuttamassa. Työ maksoi 59 000 euroa kokonaisuudessaan.

Vuonna 2012 Kerava brändäsi itseään vihreillä karvanopilla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat