Ilkeät asiakkaat kyykyttävät hiusalan opiskelijoita: Edullisen kampauksen hakijat murtaneet nuoria kyyneliin, osalle jaettu porttikielto - Tuusula | HS.fi
Tuusula|HS Tuusula

Ilkeät asiakkaat kyykyttävät hiusalan opiskelijoita: Edullisen kampauksen hakijat murtaneet nuoria kyyneliin, osalle jaettu porttikielto

Tuusulassa on kohdattu ikävää ilmiötä: Opettajan kääntäessä selkäänsä, asiakas alkaa mollaamaan ja kyykyttämään opiskelijaa.

Keudan opiskelijoiden kampaamossa on haastavia asiakaspalvelutilanteita keskimäärin kerran viikossa. Kuva: LASSI RINNE

Julkaistu: 13.2. 11:22

Miksi jotkut asiakkaat käyttäytyvät opiskelijoita kohtaan huonosti? Tätä hius- ja kauneusalan perustutkinnon opettaja Ulla Brandt on miettinyt pitkään. Vielä hänellä ei ole siihen vastausta.

”Ehkä pitäisi joskus kysyä suoraan.”

Brandt työskentelee Keudan eli Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Tuusulan pisteessä. Siellä on koulun oma parturi-kampaamo, jossa opiskelijat pääsevät kerryttämään käytännön kokemusta tulevasta ammatistaan. Vastaava järjestely on monessa muussa hius- ja kauneusalaa opettavassa koulussa.

Keudalla on noin sata eri-ikäistä hiusalan opiskelijaa. Nuorimmat ovat noin 15–16-vuotiaita. Heille opetusliikkeessä tehdyt työt voivat olla ensimmäinen – ja usein myös jännittävä – kosketus asiakaspalvelumaailmaan.

Asiakas maksaa opiskelijan tekemästä työstä vähemmän kuin tavallisessa liikkeessä, mutta aikaa kehotetaan varaamaan normaalia enemmän. Ammattia vasta oppivalla saattaa luonnollisesti kestää kauemmin, kuin jo rutinoituneella mestarilla.

Suurin osa asiakkaista ymmärtää tilanteen, mutta välillä kiire tuntuu yllättävän asiakkaan.

”Joskus opiskelija voi tulla luokseni kysymään, että mitä tehdään kun asiakkaalla on märät hiukset ja hän haluaa yhtäkkiä lähteä.”

Osa taas tuntuu ajattelevan, että on helpompi reklamoida opiskelijan tekemästä työstä.

”On näitä, jotka kuvittelee saavansa vaikka seuraavan permanentin ilmaiseksi. Meidän reklamaatioaika on kaksi viikkoa, kuten normaalissakin liikkeessä on, mutta silti jotkut voi soittaa jopa kahden kuukauden päästä, että permanentti on suoristunut.”

Muutama yksittäinen asiakas on Brandtin kymmenenvuotisen opettajanuran aikana ollut suoraan ilkeä.

”Välillä kouluun eksyy sellaisia, jotka tuntuvat haluavan kyykyttää opiskelijoita. He saattavat olla opettajan läsnä ollessa mielin kielin, mutta heti kun opettaja kääntää selän, he käyttäytyvät tosi ikävästi opiskelijaa kohtaan ja alkavat henkisesti mollaamaan, haukkumaan ja itkettämään opiskelijaa.”

Joskus he onnistuvatkin siinä. Opiskelija voi tulla itkien opettajan luokse pyytämään tätä auttamaan, kun ei enää kestä tilannetta.

”Haastavia asiakaspalvelutilanteita on keskimäärin ehkä kerran viikossa. Tiedän myös yhden tai kaksi asiakasta, joille on toivottu ja annettukin porttikielto.”

Porttikieltoa ei anneta herkästi.

”Kaikenlaisia asiakkaita pitää palvella, eikä voida ylenkatsoa ketään. Liikkeissäkin on kaikenlaisia asiakkaita, ei pelkästään täällä koulumaailmassa. Mieluummin yritetään selvitä haastavien asiakkaiden kanssa ja kääntää tilanteet positiivisiksi selviytymistarinoiksi vaikeista tilanteista.”

HS kertoi keskiviikkona, miten hiusalan ammattilaiset suodattavat asiakkaiden avautumisia. Lue lisää alla olevasta linkistä:

Asiakas istui penkkiin ja kertoi mitä makuuhuoneessa tapahtuu, kampaaja kuunteli korvat punaisena – Näin ammattilaiset suodattavat intiimit avautumiset

Ihan kaikkea ei kuitenkaan tarvitse sietää, kuten esimerkiksi seksuaalista häirintää. Opettaja on aina läsnä ja puuttuu herkästi, kun erilaiset haastavat tilanteet niin vaativat.

”On tärkeää, ettei kenellekään tule tilanteesta mitään traumaa, tai että opiskelija alkaa pelkäämään tai jännittämään asiakaspalvelutilanteita.”

Yksittäiset haastavat asiakkaat ovat tietenkin ikäviä, etenkin kun kyseessä on vasta työtä oppivia henkilöitä. Onneksi he ovat kuitenkin vain pieni murto-osa koulun asiakkaista.

”Sanoisin, että 99,99 prosenttia asiakkaista ovat supertyytyväisiä. Suurin osa tulevat aivan riemusta kiljuen ja sanovat, että saavat täällä parempaa palvelua kuin tavallisessa liikkeessä.”

Positiivista palautetta tulee etenkin tarkasta ja huolellisesta työstä. Kun asiakas tulee, laaditaan etukäteen kirjallinen suunnitelma, jonka opettaja hyväksyy asiakkaan kanssa keskustellen.

”Meillä on aikaa tehdä työt ja alan ammattilainen, joka valvoo sitä.”

HS Hyvinkää|Asiakas istui penkkiin ja kertoi mitä makuuhuoneessa tapahtuu, kampaaja kuunteli korvat punaisena – Näin ammattilaiset suodattavat intiimit avautumiset