Miten Tuusulassa pitää toimia koronaepidemian aikana? Katso täältä kattava listaus ohjeista ja palveluista - Tuusula | HS.fi
Tuusula|HS Tuusula

Miten Tuusulassa pitää toimia koronaepidemian aikana? Katso täältä kattava listaus ohjeista ja palveluista

HS listasi tärkeät palvelut ja yhteystiedot Tuusulassa.

Julkaistu: 26.3. 11:47, Päivitetty 27.3. 13:05

Viranomaistiedotteet

Koronaviruksesta on koottu kattavasti tietoa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n verkkosivuille. Valtioneuvoston verkkosivustolle on koottu ministeriöiden tuottamaa sisältöä koronaviruksen vaikutuksista eri hallinnonaloilla sekä kaikkien ministeriöiden koronavirusaiheiset ajankohtaisaineistot.

Terveydenhuolto

Koronaviruksen hoidossa terveydenhuollon päivystysapupalvelut ja terveyskeskukset ovat ruuhkautuneet. Niissä etusijalla ovat kiireellistä hoitoa tarvitsevat ihmiset. Terveysasemien omilla verkkosivuilla on vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin sekä nettipalveluita erilaisten tautien oireiden selvittämiseen.

Lievissä tapauksissa taudin oireita hoidetaan pysymällä kotona ja minimoimalla kontaktit muihin ihmisiin. Kotona ollessa tietoa saa monilta verkkosivuilta ja kiireellisissä tapauksissa puhelimitse.

Koronaviruksen sairastaminen tai epäily. Jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan tai influenssan, pysyttele kotona vähintään viikon ajan oireiden alkamisesta. Kotona tulee olla niin kauan kuin oireet kestävät. Oireiden loputtua kotiin tulee jäädä vielä yhden oireettoman päivän ajaksi.

Lieviä oireita ovat nuha, yskä, kurkkukipu, lihassärky tai kuume. Vakavia oireita ovat hengenahdistus tai yleistilan heikkeneminen. Riskiryhmään kuuluvilla vakavia oireita ovat myös äkillinen kuume (38 astetta tai yli), kurkkukipu ja yskä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n määritelmän mukaan riskiryhmiin kuuluvat yli 70-vuotiaat henkilöt, pitkäaikaissairauksista kärsivät aikuiset sekä lapset, joilla on vaikea perussairaus tai puolustuskykyä lamaava lääkitys.

Kotihoito. Lievissä tapauksissa taudin oireita hoidetaan pysymällä kotona ja minimoimalla kontaktit muihin ihmisiin. Lieviä oireita ovat nuha, yskä, kurkkukipu, lihassärky tai kuume. Ohjeita kotihoitoon ja paljon muuta koronatietoa löytyy Terveyskylä-verkkopalvelusta. Tietoa voi etsiä sivulta esimerkiksi kirjoittamalla etusivulla hakukenttään sanan ”korona”.

Oireiden itsearviointi verkossa. Omia oireitaan voi arvioida HUS:n ja THL:n verkkopalveluissa. Verkkosivuilta löytyy ohjelmia, jotka arvioivat tartunnan todennäköisyyttä ja laboratorionäytteen tarvetta lomakkeelle annettujen vastausten perusteella.

Terveyskylä-sivuston Koronabotti

Omaolo-sivuston oirearviokysely

Terveydenhuollon päivystävät puhelimet. Monet puhelinpalvelut ovat tällä hetkellä ruuhkautuneet. Niihin kannattaa soittaa ainoastaan silloin, jos kotihoidolla ei pärjää. Epäily koronavirustartunnasta ei ole enää riittävä syy soittaa päivystysapuun tai terveysasemille.

Päivystysapu: 116 117

Numero on avoinna ympäri vuorokauden. Numerosta saa ohjeita oikeaan toimimiseen, jos ei voi odottaa terveysaseman aukeamista. Numerosta ohjataan oikeaan hoitopaikkaan ja annetaan ohjeita itsehoitoon.

Palvelu on tällä hetkellä ruuhkautunut, joten tähän numeroon tulee soittaa ainoastaan silloin, jos kotihoidolla ei pärjää.

Valtakunnallinen neuvontanumero: 0295 535 535

Puhelin on avoinna arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15.

Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta tarjoaa yleistä tietoa koronaviruksesta. Se on suunnattu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät voi hakea tietoa internetistä. Palvelua saa mahdollisuuksien mukaan myös ruotsiksi ja englanniksi.

Tekstiviestineuvonta on numerossa 050 902 0163. Se on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät voi käyttää puhelinta esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn takia.

Tuusulan koronahoitopuhelin p. 019 226 0099

Terveyttä koskeviin kysymyksiin vastaa ja niistä viestii Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveyspalvelut (Keusote). Numero on avoinna arkisin klo 8–20. Numeroon voi soittaa, jos sinulla on ylähengitystieinfektio, etkä pärjää enää kotihoidon ohjein. Numeroon tulee soittaa vain vakavien oireiden takia.

Koronavirustartunta epäilystä tuusulalaiset voivat myös tehdä nettipalvelussa oirearvion, johon saa vastauksen samana päivänä.

Tuusula lähestyy 70 vuotta täyttäneitä tuusulalaisia ikäihmisiä kirjeellä avun tarpeen kartoittamiseksi ja tarjoamiseksi

Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveyspalvelujen sivulta saa ajankohtaista tietoa ja neuvoja koronaviruksesta.

Tuusulan ajankohtaista tietoa kuntalaisille koronavirustilanteesta löytyy täältä.

Terveysasemat. Jos oireet ovat lieviä ja kotihoito riittää, pysy ensisijaisesti kotona. Älä mene terveysasemalle, jos epäilet koronavirustartuntaa. Terveyskeskukseen voi soittaa, jos vakavia oireita ilmenee. Lievissä tapauksissa vältä soittamista ruuhkautuneisiin palveluihin. Myöskin sairaaloissa ja asumispalveluyksiköissä rajoitetaan vierailuja.

Vältä menemistä terveyskeskukseen tai apteekkiin, jos sinulla on yskä, kuume tai hengenahdistus ja olet käynyt viimeisen 2 viikon aikana alueella, jossa on uuden koronaviruksen riski, tai olet ollut suorassa yhteydessä vahvistettuun koronavirustapaukseen.

Kiireellinen sairaanhoito. Äkillisissä ja kiireellisissä, henkeä uhkaavissa tilanteissa voi soittaa hätänumeroon 112. Henkeä uhkaavia tilanteita ovat esimerkiksi kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet ja äkillinen kouristelu.

Lääkkeet ja apteekit

Lääkkeet. Koronaviruspandemian aikana apteekki voi erityisistä syistä poiketa Kelan ohjeiden mukaisista lääkkeiden toimitusväleistä ja joustoajoista. Menettelyllä on tarkoitus vähentää ylimääräisiä apteekkikäyntejä koronaviruksen leviämisen vähentämiseksi. Tässä vaiheessa poikkeusmenettelyä voi käyttää lääkeostoihin, joissa asiakkaan aiemmin ostamat lääke-erät loppuvat ennen 1.6.2020.

Kotona on hyvä olla aina varmuuden vuoksi kipu- ja kuumelääkettä. Itsehoitolääkkeitä saa myydä vain itsehoitoon hyväksytyn suurimman pakkauksen. Lisäksi kotona kannattaa pitää haavanhoito- ja sidetarvikkeita.

Apteekit. Älä mene flunssaisena apteekkiin, vain pyydä toista asioimaan puolestasi. Yli 70-vuotiaiden tulee välttää apteekkiasiointia. Puolesta asioidessa ota mukaan potilaan Kela-kortti ja tieto noudettavista lääkkeistä. Sähköisen valtuutuksen voi tehdä Suomi.fi-palvelussa. Lääkkeiden tilaamisen ja apteekkiasioinnin voi hoitaa myös verkossa.

Tuusulan apteekeista palvelevat:

Tuusulan I apteekki (Autoasemankatu 1) on avoinna arkisin klo 8.30–20, la klo 9–19 ja su klo 11–19. Asiointiaika aamuisin klo 8.30–10 varattu yli 70-vuotiaille.

Riihikallion apteekki (Haukantie 2) on avoinna arkisin klo 10–18.

Jokelan apteekki (Keskustie 10) arkisin klo 9–19 ja la klo 9–15.

Kellokosken sivuapteekki (Vanha Valtatie 197) arkisin klo 9.30–17 ja la klo 10–14.

Henkistä tukea: puhelinpalveluita ja chatteja

Tuusulan sosiaali- ja kriisipäivystys. Keski-Uudenmaan sosiaalipäivystys vastaa akuutin traumaattisen kriisin kriisityöstä Tuusulassa. Puhelin p 0403143970 on avoinna joka päivä ympäri vuorokauden. Päivystykseen voi soittaa akuuteissa kriisitilanteissa. Niitä ovat esimerkiksi läheisen äkillinen kuolema, väkivaltatilanteet, vakava vammautuminen tai sairastuminen ja tulipalo sekä erilaiset onnettomuustilanteet. Kriisityöntekijät antavat neuvontaa ja ohjausta äkillisissä kriisitilanteissa. Akuutti kriisiapu on puhelimessa annettavaa kriisiapua ja jatkohoitotarpeen arviointia.

Valtakunnallinen puhelinneuvonta. Puhelinneuvonta antaa yleistä tietoa koronaviruksesta. Sieltä ei saa terveysneuvontaa. Puhelinneuvonta on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät voi käyttää internetiä. Puhelin (0295 535 535) on avoinna arkisin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Tekstiviestipalvelu (p. 050 902 0163) on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa. Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.

Valtakunnallinen Korona-info. Valtioneuvoston verkkosivujen Korona-info-chatista saa yleistä tietoa koronaviruksesta mutta ei terveysneuvontaa. Chat-ikkuna löytyy verkkosivun oikeasta alareunasta. Chat-palvelu saattaa olla ruuhkautunut.

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelin päivystää päivittäin ympäri vuorokauden numerossa 09 2525 0111. Keskusteluapua saa koronaviruksen aiheuttamiin huoliin tai mihin tahansa muihin kriiseihin tai murheisiin. Ruotsinkielinen puhelin (09 2525 0112) päivystää ⁠ma ja ke klo 16–20 sekä ti, to ja pe klo 9–13⁠. Kriisipuhelimen arabian- ja englanninkielinen linja (09 2525 0113) päivystää ma ja ti klo 11–15, ⁠ke klo 13–16 ja 17–21⁠ sekä to klo 10–15⁠.

Verkkokriisikeskus Tukinet. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n verkkopalvelu Tukinet tarjoaa keskusteluapua päivittäin ympäri vuorokauden. Tukinetistä saa henkilökohtaisen tukihenkilön, voi osallistua ryhmächatteihin, kahdenkeskisiin chatteihin sekä ryhmäkeskusteluihin, kaikkiin halutessaan nimettömänä. Toiminnassa on mukana yli 70 järjestöä.

MIELI ry:n kriisikeskusverkosto. MIELI ry:n kriisikeskusverkosto tarjoaa vastaanottoaikoja etäyhteydellä eli videon välityksellä tai puhelimitse. Keskusteluapua saa koronaviruksen aiheuttamiin huoliin tai mihin tahansa muihin kriiseihin tai murheisiin. Palvelua tarjotaan myös maahanmuuttajille: suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai tarvittaessa tulkin välityksellä.

Mielenterveyden keskusliiton neuvonta. Mielenterveysneuvontaan ja vertaistukipuhelimeen voi soittaa millä tahansa huolen aiheella. Puhelimen lisäksi neuvoja annetaan chatissa. Kasvokkain tapahtuva neuvonta on nyt tauolla, mutta verkko- ja puhelinneuvontaa on vahvistettu. Verkkosivuille on koottu myös tietoa ja artikkeleita mielenterveyden häiriöistä sekä ongelmista selviämisestä. Verkkosivulla päivittyy lista palveluista. Neuvonta-chat on avoinna ma–to klo 12–15. Valtakunnallinen mielenterveysneuvonta (020 391 920) on avoinna arkisin klo 10–15. Puheluun vastaa ammattilainen. Vertaistukipuhelin (0800 177 599) on avoinna arkisin klo 10–15. Puheluun vastaa mielenterveysongelmia itse kokenut ihminen.

Hyvä kysymys. Väestöliiton verkkopalvelussa on suomalaisten järjestöjen tuottamia palveluita ja vertaistukea. Omia palveluita on suunnattu eri ikäryhmille: nuorille, aikuisille, ikäihmisille ja perheille. Tietoa ja tukea koronaepidemian aikana saa esimerkiksi ryhmä-chateista, joita järjestetään eri aiheista. Psykoterapeuttien pitämä ajanvaraus-chat on kahdenkeskinen reaaliaikainen kirjoitettu keskustelu asiantuntijan kanssa. Vapaista vastaanottoajoista voi varata itselleen sopivan ajan. Chateissa keskustelua käydään nimimerkillä, ja niitä ohjaavat järjestöjen asiantuntijat tai koulutetut vertaisohjaajat.

Barnavårdsföreningenin chatit. Barnavårdsföreningen-lastensuojelujärjestö tukee lapsia ja perheitä, jotka kokevat arjen haastavaksi, esimerkiksi eron kohdatessa tai neuropsykiatristen haasteiden takia. Järjestön asiantuntijat päivystävät chatissa ma ja ke klo 15–18, ti, to ja pe klo 12–15. Suomenkielinen nuorten vanhemmille suunnattu chat toimii myös to klo 19–20 ja ruotsinkielinen erochat ti klo 10–12. Keskustella voi sekä suomeksi että ruotsiksi. Chatit on tarkoitettu kaikille, joilla on tarvetta keskustella poikkeustilanteesta: lasten vanhempien ja isovanhempien lisäksi myös lapsille ja nuorille. Vastaajat ovat asiantuntijoita sosiaali-, terveys- tai kasvatusalalta.

Juttukorva. HelsinkiMissio on avannut uuden Juttukorva-puhelinpalvelun lievittämään kaikenikäisten yksinäisyyttä poikkeustilanteen keskellä. Juttukorvaan voivat soittaa kaiken ikäiset yksinäiset kaikkialta Suomesta. Juttukorvassa voi keskustella järjestön työntekijän kanssa mistä tahansa aiheesta. Puhelinpalvelu (045 341 0504) on avoinna arkisin klo 13–15.

Kirkon keskusteluapu. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse tai verkon kautta. Lisätietoja löytyy eri seurakuntien verkkosivuilta ja somekanavista. Kirkko tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä tai hengellistä tukea. Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia, koulutettuja vapaaehtoisia sekä kirkon työntekijöitä. Palveleva puhelin (0400 22 11 80) on avoinna päivittäin klo 18–24. Palveleva chat on avoinna arkisin klo 12–20. Chat-keskustelut ovat kahdenkeskisiä ja anonyymeja.

Aamukorva. HelsinkiMission Aamukorvasta tavoittaa keskustelukumppanin aamun varhaisina tunteina. Puheluun vastaa tehtävään koulutettu vapaaehtoinen. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Aamukorva (p. 045 341 0504) on avoinna päivittäin klo 5–8. Palvelu on tarkoitettu yli 60-vuotiaille.

Lyssnande örat. HelsinkiMission ruotsinkielisille senioreille tarkoitettu puhelinpalvelu käynnistyy 24. maaliskuuta. Numero (045 341 0504) on avoinna ti–to klo 15–17. Kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia ja anonyymeja. Myöhemmin avataan myös englanninkielinen palvelu.

Senioripysäkki. Senioripysäkki-puhelimessa HelsinkiMission ammattiauttajat tarjoavat keskusteluapua yli 60-vuotiaille. Yhteydenottopuhelin (045 341 0506) on avoinna ma–to klo 9–11.

Nuorten Väestöliitto. Väestöliiton nettipalveluissa voi keskustella koronavirukseen liittyvistä huolista. Verkkosivulle on koottu tietoa ja useita ja chat-palveluita nuorille. Sivusto on suunnattu 13–19-vuotiaille.

Nuorten kriisipiste. HelsinkiMission nuorten kriisipiste ja Krisjouren för unga tarjoavat luottamuksellista keskusteluapua kriisityöntekijän kanssa. Palvelu on suunnattu 12–29-vuotiaille nuorille, aikuisille, pareille ja nuorten perheille. Puhelinpalvelu on avoinna ma–to klo 9–11. Suomeksi vastataan numeroissa 045 341 0583 ja 045 855 0945 sekä ruotsiksi numeroissa 045 341 0574 ja 044 765 4487.

Nuortennetti.fi. Mannerheimin lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin (p. 116 111) on avoinna arkisin klo 14–2 ja la–su klo 17–20. Numerossa voi kysyä tai keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Puhelimen päivystävät aikuiset ovat vaitiolovelvollisia. MLL:n lasten ja nuorten chatissa voi jutella luottamuksellisesti ja nimettömästi vapaaehtoisen päivystäjän kanssa. Chat on auki su–ke klo 17–20. Ajanvarauschatissa voi keskustella vaitiolovelvollisen MLL:n ammattilaisen kanssa itselleen sopivaan aikaan. Ryhmächat-sivulla järjestetään yhteisiä chatteja torstaisin klo 16–17.30. Keskusteluja ohjaavat MLL:n koulutetut nuoret verkkotukioppilaat ja/tai aikuinen ammattilainen.

Sekasin-chat. Sekasin-chat on avoinna joka päivä: arkisin klo 9–24 sekä la–su klo 15–24. Sekasin on valtakunnallinen keskustelualusta 12–29 -vuotiaille. Sitä ylläpitää MIELI Suomen Mielenterveys ry ja Punaisen Risti, ja chatissa päivystävät järjestöjen ammattilaiset eri ammattialoilta sekä koulutetut vapaaehtoiset. Chatissa voi puhua nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Sekasin Gaming Sekasin Gaming on avoinna päivittäin ympäri vuorokauden. Palvelu toimii videopeliyhteisöille suunnitellussa Discord-sovelluksessa. Verkkonuorisotila ja -yhteisö on ammatillisesti moderoitu, ja sen puhe- ja tekstikanavilla voi keskustella anonyymisti suomalaisten nuorten kanssa. Lisäksi serverillä toimii säännöllisesti eri alojen ammattilaisia nuorten tukena.

Nyyti ry. Valtakunnallinen yhdistys Nyyti ry edistää opiskelijoiden mielenterveyttä ja opiskelukykyä. Nyytin ryhmämuotoisessa chatissa jutellaan erilaisista opiskelijan arkea ja elämää koskettavista aihepiireistä. Chatissa on mukana aina Nyytin vapaaehtoiset tai työntekijät. Koronaepidemiaan liittyviä chatteja järjestetään torstaisin klo 18–20 ja tiistaisin klo 15–17.

Poikien puhelin. Väestöliiton Poikien puhelin on auttava palvelu alle 20-vuotiaille pojille ja nuorille miehille. Puheluihin vastaa aikuinen, koulutettu mieshenkilö. Puhelut voi soittaa nimettömänä, ja ne ovat luottamuksellisia. Puhelin (0800 94884) on avoinna arkisin klo 13–18. Poikien puhelimen chattiin pääsee verkkosivun oikeasta alakulmasta (puhelimessa vihreä palkki näkyy näytön alalaidassa). Chatissa käydään keskustelua kahden kesken Poikien puhelimen työntekijän kanssa, ja ne ovat luottamuksellisia ja nimettömiä. Chat on avoinna ma–to klo 13–18 ja pe klo 13–15.

Koulut

Tuusulan koulut ja oppilaitokset ovat kiinni ja oppilaat ovat etäopetuksessa. Lähiopetusta järjestetään tarvittaessa kaikille esiopetuksen ja perusopetuksen 1–3.vuosiluokkien oppilaille. Lähiopetusta järjestetään myös erityisen tuen päätöksen saaneille oppilaille ja pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevia oppilaille.

Nuorisopalvelut

Alueellisen nuorisotyön nuorisotilat toimivat tällä hetkellä Discordissa. Discordissa voit keskustella ohjaajien ja muiden nuorten kanssa.

Liikkuminen

Tuusulan joukkoliikenne palvelee kaikkia käyttäjäryhmiä paikallisissa ja seudullisissa liikkumistarpeissa. Joukkoliikenteen järjestää HSL.

Sairaana ei saa mennä linja-autoon, ja turhaa matkustelua tulee välttää. Kuljettajien ja matkustajien välistä kontaktia pyritään välttämään, joten käytä mobiililippua tai kausi- ja sarjakortteja. Linja-autoja pestään ja siivotaan tehostetusti. Tuusulan joukkoliikenteen reitit ja aikataulut löytyvät HSL:n reittioppaasta.

Matkaliput. HSL ei muunna kausilippuja arvoksi toistaiseksi koronavirusepidemian aikana, koska hyvittäminen edellyttää asiointia HSL:n tai kuntien palvelupisteessä. HSL voi hyvittää jälkikäteen yli 70-vuotiaiden tai karanteeniin määrättyjen kausilipuista.

Koronavirusepidemian aikana ei suositella matkustelua kotimaassa. Mökkimatkoja kannattaa myös harkita tarkkaan, sillä paikasta toiseen liikkuminen lisää taudin leviämisen riskiä. Mökkikuntien terveyspalvelut on mitoitettu vakituisten asukkaiden tarpeisiin, eivätkä kunnat epidemian laajentuessa kykene tarjoamaan hoitoa vierailijoille.

Pankit

Pankkiasiat. Useiden pankkien toimipisteet ovat auki rajoitetusti, samoin kassapalvelut. Pankkiasiat kannattaa hoitaa nyt verkossa tai käyttäen pankkien mobiilisovellutuksia. Kiireellisissä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin puhelimitse. Käteisellä maksamisen sijasta tulee suosia mobiilimaksamista tai etämaksua.

Useimmat pankit myöntävät lyhennysvapaita kuukausia lainoille. jos vuokranmaksukyky on alentunut epidemian vuoksi, niin kannattaa olla yhteydessä vuokranantajaan, jonka kanssa voi sopia maksuaikataulusta. Vuokranmaksuun voi hakea asumistukea tai toimeentulotukea.

Ruuan kotiinkuljetuspalveluja

Ruuan verkkokauppa- ja kuljetuspalvelut toimivat normaalisti myös koronaepidemian aikana, mutta palvelut ovat ruuhkautuneet. Yksittäisiä tavarapuutteita saattaa esiintyä, joten asiakkaita pyydetään myös tilaamaan maltillisia määriä tuotteita. Ostokset voi useimmissa palveluissa hakea lähimmästä noutopisteestä tai tilata kotiin. Ostokset kannattaa maksaa jo tilaushetkellä, jotta vältetään ovella tapahtuva kontakti. Kuljettaja voi jättää etukäteen maksetun tilauksen sovitusti myös oven taakse, jolloin kuljettaja ottaa yhteyttä toimituksen tarkemmasta ajankohdasta.

S-ryhmän kauppojen, eli Prisman, S-marketin ja Alepan, ruuan verkkokauppa löytyy Foodie-palvelusta. Kotiinkuljetuksen hinnat alkaen 5,90–8,90 e, noutopisteestä haettuna 3,90–6,90 e.

K-ryhmän kauppojen ruokatavaroiden verkkokaupan löytyy K-ruoka-palvelusta. Kotiinkuljetuksen hinnat alkaen 9,90–12,90 e, noutopisteestä haettuna 4.90–6.90 e.

Matsmart myy ruokaa netissä 20–90 % alennuksella, joka olisi muuten päätynyt hävikkiin. Matsmart myy ainoastaan ruokaa, jonka toimittamiseen ei tarvita kylmäketjua. Se toimittaa tuotteita Postin toimipisteisiin kaikkialle Suomeen. Kotiinkuljetuksen hinnat alkaen 9.90 e, postin noutopisteisiin 3,90 e.

Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, jonka valikoima koostuu pääosin elintarvikkeiden poistoeristä. Fiksuruoka lähettää toimitukset Postin kotiinkuljetuksena tai Matkahuollon Jako-pakettina. Toimitus kotiovelle alkaen 7,90 e. Ilmainen kotiinkuljetus koko Suomeen yli 70 e tilauksiin.

Kauppahalli24.fi toimittaa ruokaa kotiin pääkaupunkiseudulla. Kotiinkuljetus maksaa 3,99–9,99 e riippuen ostoskorin loppusummasta.

Feelia-ruokakauppa myy esivalmistettua kotiruokaa. Ruokakauppa toimittaa kylmässä säilytettäviä valmiita, kypsennystä vaille olevia ruokia koko maahan postin välityksellä. Toimitus kotiovelle maksaa 8,90 e.

Tuusulan Lottamuseon Lottakanttiini alkaa toimittaa tilattuja lounasannoksia yli 70-vuotiaille ilman kuljetusmaksua. Lottakanttiinista voi tilata itse lämmitettäviä lounasannoksia noudettuna tai kotiin kuljetettuna Järvenpäähän, Keravalle ja Tuusulaan. Kanttiini asettaa etusijalle lounaskuljetuksissa yli 70-vuotiaat. Tilauksen voi tehdä puhelimitse numerosta 09 274 1740 arkisin klo 9–11.30 välisenä aikana.

Valmiiksi suunniteltuja ruokakasseja resepteineen toimittavat kotiin muun muassa Sannan ruokakassi, Komero ja Ruokaboksi. Hinnat vaihtelevat tilauksen mukaan.

Ravintoloista tilattavia ruoka-annoksia kotiin kuljettavat muun muassa Foodora, Wolt ja Kotipizza.

Siskot ja Simot -yhteisö välittää vapaaehtoista kauppa-apua ikäihmisille ja muille koronatilanteen vuoksi riskiryhmiin kuuluville. Kauppa- ja apteekkiapua välitetään Järvenpäässä, Keravalla ja Tuusulassa. Kaikkiin avunpyyntöihin ja -tarjouksiin pyritään vastaamaan. Toiminnassa kiinnitetään erityistä huomiota hygieniaan ja turvallisuuteen. Tuusulan, Järvenpään ja Keravan alueella voi ottaa yhteyttä sähköpostilla: toimisto@siskotjasimot.fi tai soittamalla numeroon p.044 973 3844.

Kirjastopalvelut

Tuusulan kaikki kirjastot on suljettu ja tapahtumat peruttu. Lainojen eräpäivät on siirretty niin, että ne osuvat ajanjaksolle 27.5.–22.6. Mikäli sinulla on jokin muu eräpäivä, uusi lainasi, jolloin eräpäivä siirtyy tuolle ajanjaksolle. Ongelmatapauksissa ole yhteydessä kirjastoon puhelimitse 040 314 3444 tai 040 314 3441 tai sähköpostilla kirjasto@tuusula.fi. Maksuja ei kerry sulkuajalta. Palautusluukut ovat käytössä kaikissa kirjastoissa maanantaista perjantaihin. Uusia varauksia ei sulkuaikana voi tehdä. Saapuneet varaukset voi noutaa sulkuajan jälkeen.

Kirjaston e-aineistot ovat käytössä myös kirjaston sulun aikana. E-kirjastossa voi kuunnella omalta laitteelta musiikkia tai äänikirjoja, katsoa elokuvia, lukea kirjoja ja aikakauslehtiä, oppia soittamaan ja laulamaan videokurssilla tai katsoa musiikkivideoita – tarvitaan vain kirjastokortti ja pin-koodi.

Vapaa-aikapalvelut

Poikkeustilanteessa on erittäin tärkeää pitää huolta omasta hyvinvoinnista ja myös läheisten jaksamisesta. Kunnosta huolehtiminen ja liikkuminen ovat nyt tärkeitä niin mielen hyvinvoinnin, kehon kunnon kuin vastustuskyvyn ylläpitämiseksi. tuuuslan kunnan verkkosivulle on koottu eri ikäisille soveltuvaa tekemistä, vinkkejä ja ohjeita kotitreeneihin. ikääntyneille sekä soveltavalle liikunnalle on omat vinkit ja kotitreenit.

Kulttuuri

Tuusulan kaikki museot on suljettu toistaiseksi. Halosenniemen museo ja Taiteilijakoti Erkkolan digitaalisista palveluista tiedotetaan Facebookissa ja Istagramissa. Virtuaali-Tuusula esittelee Tuusulan historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta. Myös museon Youtube-kanava esittelee Tuusulan kulttuuria.