Kun Kalevi Mölkänen, 79, alkoi uusia ajokorttiaan, vastassa oli uuvuttava matka lääkäriltä toiselle: ”Hirveää, hirveää”

Suomessa on lähes 550 000 yli 70-vuotiasta autoilijaa. Tuusulalaismies kertoo, millaiseen pyöritykseen joutui, kun halusi uusia ajokorttinsa.

Kalevi Mölkänen on ajanut autoa jo kuusi vuosikymmentä. Jos asia on Mölkäsestä itsestään kiinni, hän ajaa autoa jatkossakin.

15.4. 7:00

Maaliskuussa tuusulalainen Kalevi Mölkänen, 79, kauhistui.

Postilaatikossa odotti Liikenne- ja viestintäviraston kirje, jossa kerrottiin Mölkäsen ajokortin vanhentuvan heinäkuussa, samalla kun Mölkänen täyttäisi 80 vuotta.

Autoa Mölkänen tarvitsee lähes päivittäin kauppareissuilla ja asioilla käydessään. Omaishoidettavaa vaimoakin täytyy voida kuskata tarvittaessa hoitoon.

Kirjeestä alkoi pitkä ja sekavalta tuntuva ajanjakso, jonka aikana Mölkänen on pyrkinyt selvittämään, miten saisi uusittua ajokorttinsa. Hän on juossut lääkäriltä toisella, käynyt ajokokeessakin.

Mölkäsen mielestä koko ajokortin uusimisprosessissa ikävintä on ollut tietämättömyys. Toimenpide on ollut sekava ja uuvuttava.

”Hirveää, hirveää. Tällaisen myrskyn tämän ikäinen joutuu menemään nykysäännöillä. Väitän, että 70 prosenttia iäkkäistä ajokortin uusijoista väsähtää, taipuu jo matkalla”, Mölkänen arvioi.

Rahaa lääkärintarkastuksiin, ajokokeeseen ja ajokortin uusimiseen Mölkänen laskee menneen arviolta noin 500 euroa.

Mutta ilman autoa Mölkänen ei pärjäisi.

Suomi on pullollaan iäkkäitä autokuskeja. Tulevina vuosina heidän lukumääränsä todennäköisesti kasvaa, kun väestö ikääntyy.

Liikenne- ja viestintäviraston tilastojen mukaan helmikuussa 2022 Suomessa oli lähes 550 000 yli 70-vuotiasta, joilla oli voimassaoleva ajokortti. Suomessa voimassaolevan ajokortin omistamiselle ei ole yläikärajaa.

Monelle ikäihmiselle ajokortti ja auto tarjoavat mahdollisuuden itsenäiseen elämään. Jalat eivät ehkä enää kanna pitkiä kävely- tai pyörämatkoja eikä julkinen liikenne tavoita Suomen joka kolkkaa.

Kalevi Mölkäsenkin autoilutarve on pieni mutta välttämätön. Ajomatkat koostuvat parin kilometrin matkasta ruokakauppaan sekä uimahalliin, joskus tulee käytyä viiden kilometrin päässä keskustassakin.

”Noin 10 000 kilometriä tulee vuodessa ajettua”, hän kertoo.

Kalevi Mölkänen on kirjoittanut muistiinpanoja ajokortin uusimisesta. Hänen mielestään ajokortin uusiminen on osoittautunut sekavaksi, aikaavieväksi ja uuvuttavaksi.

Yli 70-vuotiailta vaaditaan ajokortin uudistamisen yhteydessä laajennettu lääkärintarkastus. Laajennetussa lääkärintarkastuksessa kartoitetaan perussairaudet, lääkitys sekä testataan muistia ja hahmotuskykyä.

Jos lääkäri toteaa terveydentilan muuten riittäväksi ajamiseen, mutta haluaa vielä varmistua toimintakyvystä, hän kirjoittaa ajokortin uudistamista puoltavan lääkärinlausunnon ja merkitsee lisävaatimukseksi ajokokeen.

Kun kuljettaja suorittaa ajokokeen hyväksytysti, hän voi uusia ajokorttinsa.

Toisinaan lääkäri voi käyttää apunaan myös vapaaehtoista ajokyvyn testausta.

Silloin lääkäri lähettää kuljettajan autokouluun testaamaan ajokykyään. Testauksen jälkeen lääkäri saa autokoulusta kuljettajan suoriutumisesta kirjallisen raportin, jonka avulla hän laatii lopullisen lausunnon ajokyvystä.

Mölkänen soitti paikalliselle terveysasemalle pian Liikenne- ja viestintäviraston kirjeen saavuttua. Julkisen puolen terveydenhoito kuitenkin vaikutti olevan niin tukossa, että Mölkänen varasi ajan yksityiseltä lääkäriasemalta.

Siitä alkoi Mölkäsen mukaan hänen pallottelunsa. Hänen asiansa on siirretty lääkäriltä toiselle.

”On sotkuista. Vastuuta siirretään koko ajan toiselle henkilölle”, hän sanoo.

Lääkäri määräsi Mölkäsen ajokokeeseen. Ajokokeessa hän ajeli ympäri Tuusulaa ja tuttuja teitä, joilla hän on ajellut jo viimeiset 60 vuotta.

Omasta mielestään Mölkänen suoriutui hyvin, sillä onhan hän ajanut ”Euroopassa miljoona kilometriä”.

Kalevi Mölkänen laskee ajavansa noin 10 000 kilometriä vuodessa. Matkat koostuvat pääosien kiekoista uimahalliin ja ruokakauppaan.

Helsingin Sanomat on nähnyt Liikennemaailman järjestämän ajokokeen lausunnon. Lausunnon yhteenvedon mukaan kokonaisuudessaan Mölkäsen ajamisesta heijastuu rutiini ja liikenneturvallinen ajotapa.

Huolta tulevaisuuden suhteen Liikennemaailman mukaan aiheuttavat sekä Mölkäsen tarkkaavaisuudessa että toiminnanohjauksessa esiin tulleet ongelmat. Mölkänen esimerkiksi unohti muutaman kerran vilkuttaa valoja kääntyessään.

Ongelmat olivat Liikennemaailman mukaan lieviä eivätkä vaarantaneet muuta liikennettä.

Liikenne- ja viestintäviraston erityisasiantuntijan ja lääkärin Petteri Harjuvaaran mukaan palautetta ajokortin uudistamisprosessin monimutkaisuudesta ei juuri tule.

”Käsittääkseni uudistaminen koetaan yleensä aika helpoksi ja selkeäksi”, hän sanoo.

Koronapandemian alkuvaiheessa tosin julkisen puolen lääkärintarkastusajat olivat kiven alla. Silloin Traficom myönsi Harjuvaaran mukaan jatkoaikaa ajokortin uudistamiselle.

Henkilöauton ajamiseen oikeuttava ajokortti tulee pääpiirteissään uusia viiden vuoden välein 70 vuoden iästä alkaen. Lääkäri voi tarvittaessa määrätä myös lyhyemmän uudistusvälin ajokortille.

Harjuvaaran mukaan lausunnon ajokortin uusijan ajokyvystä voi rutiininomaisesti tehdä kuka tahansa lääkäri, mikäli taustalla ei ole erityisiä sairauksia, jotka vaatisivat erikoislääkärin arvion.

Ajokortin uusiminen maksaa 39 euroa. Sen päälle tulevat mahdolliset lääkärikulut sekä ajokokeesta tulevat maksut.

”Kyllä tässäkin prosessissa voi monta vaihetta ja muistettavaa asiaa olla. Mutta tavanomainen henkilöauton ajokortin uusiminen on yleisesti aika helppoa”, Harjuvaara sanoo.

Huhtikuun puolivälissä Kalevi Mölkänen vihdoin sai lääkärin lausunnon ajokyvystään.

Lääkäri suosittelee Mölkäsen ajokortin uusimista kuudeksi kuukaudeksi, jonka jälkeen vastassa on uusi lääkärikierros.

Mölkänen itse ei ole huomannut muutosta ajokyvyssään.

Ikääntyminen vaikuttaa ajokykyyn monin tavoin:

– Ikääntyessä muistisairaudet ja perussairaudet lisääntyvät. Lisäksi monet ikäihmiset käyttävät lääkkeitä, joilla voi olla vaikutusta ajokykyyn.

– Ikääntyminen vaikuttaa myös aisteihin. Monella ikääntyvällä näkökyky heikentyy.

– Reaktionopeus voi hidastua ikääntyessä.

Tiedot antoi Liikenne- ja viestintäviraston erityisasiantuntija ja lääkäri Petteri Harjuvaara

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat