Vantaa    |   HS Vantaa

Palomies Arto Latvala, 62, on varautunut 40 vuotta suuronnettomuuteen, jota ei ole vielä tapahtunut – ”Jonain päivänä se kolisee täälläkin, se on ihan itsestään selvää”

Vuoden palomieheksi valittu palomestari Arto Latvala on työskennellyt Vantaalla vuosikymmenien ajan. Sinä aikana hän on valmistautunut suuronnettomuuksiin, sillä todennäköisyyksien mukaan sellaisen olisi jo pitänyt sattua.



Toukokuun 18. päivänä vuonna 1995 Tikkurilassa haisi savu. Tikkurilan ammattikoulu oli ilmiliekeissä ja savu levisi koko lähialueelle. Välikattoon lentäneestä kipinästä alkanut tulipalo levisi rajusti ullakkorakenteiden kautta rakennukseen ja aiheutti mittavia vahinkoja työpajasiipeen.

Tuota päivää palomestarina työskennellyt Arto Latvala, 62, ei helposti unohda.

”Luulimme jo useampaan kertaan palon olevan sammumassa, mutta sitten tuli tuulenpuuska, joka kiihdytti paloa. Sammutimme ja raivasimme paloa yli vuorokauden. Se oli yksi Vantaan kaupungin historian suurimpia paloja”, Latvala muistelee.

Oli pienestä kiinni, ettei koko ammattikoulun kiinteistö tuhoutunut palossa. Lopulta palo saatiin rajattua vain T:n muotoisen rakennuksen työpajasiipeen. Siitä huolimatta palavaa osuutta oli sammutettavana noin 100 metrin mittainen matka. Savua levisi alueelle niin paljon, ettei koululaisia päästetty yksin kotiin koulusta, Latvala muistelee.

”Moottoripyöräpoliisikin joutui kääntymään pois tuulen alapuolelta, savun keskeltä, sillä sitä oli niin sankasti.”


Muitakin vaativia hetkiä on ollut paljon – onhan Latvala tehnyt yli 40 vuoden uran pelastustoimen eri tehtävissä. Suurin osa vuosista on kulunut Vantaalla.

Nyt työt vetelevät kuitenkin viimeisiään, sillä Latvala teki uransa viimeisen operatiivisen työvuoron huhtikuun alussa.

Päivän oli tarkoitus koostua vierailuista Keski-Uudenmaan pelastusasemilla tervehtimässä tuttuja kollegoita, mutta sattuma päätti toisin. Hätäkeskus sai kello seitsemän aikaan illalla ilmoituksen, jonka mukaan autotallirakennus oli syttynyt tuleen Vantaan Simonkylässä. Vanamontiellä sijaitsevassa rakennuksessa oli yhteensä 40 toisistaan eristettyä taloyhtiöiden tallipaikkaa.

”Oman jännityksensä toi, että tulipalo oli ihan muutaman sadan metrin päässä kotoani. Paloa oli seuraamassa paljon ihmisiä, kun saavuimme sammuttamaan paloa”, Latvala kertoo.

Palossa ainakin 20 autoa sai eriasteisia vaurioita ja vahingot nousivat Latvalan avion mukaan satoihin tuhansiin euroihin.

”Se oli viimeinen keikka. Niissä merkeissä minua ei enää nähdä.”

Usein Latvala onkin nähty mediassa silloin, kun jotakin ikävää on tapahtunut.

”Tutut sanoivat aina äidille, että sinun poikasi oli taas telkkarissa. Mutta sanoin äidille, ettei siinä ole välttämättä ilon aihetta: aina kun olen televisiossa, joku on kuollut tai jotain kamalaa tapahtunut.”

Vuosikymmenien työuran aikana Latvala on tullut tutuksi Vantaan ominaispiirteiden kanssa, jotka vaikuttavat erityisesti pelastustoimien suunnitteluun. Kaupungissa on muun muassa kahdeksan kilometrin mittainen junatunneli sekä kansainvälinen lentokenttä, joka vaikuttaa pelastustoimen työskentelyyn.

Latvala onkin varautunut koko uransa ajan suureen lento-onnettomuuteen, jota toistaiseksi ei ole vielä tapahtunut.

”Jonain päivänä se kolisee täälläkin. Ison lento-onnettomuuden olisi pitänyt tilastollisesti tapahtua jo ajat sitten. Se on ihan itsestäänselvää”, Latvala sanoo.


Muutaman kerran suuri lento-onnettomuus onkin ollut lähellä myös Latvalan työvuorojen aikana. Vuonna 1990 Finnairin kone laskeutui Helsinki-Vantaan lentokentälle yöaikaan ja osui pimeällä huoltoautoon.

”Meille tuli tieto, että on tapahtunut lento-onnettomuus ja kone on täynnä ihmisiä.”

”Koko matkan lentoasemalle pulssi oli varmasti yli 200. Kun saavuimme paikalle, oli kiitotie täynnä lentokoneromua, mutta kone löytyi viheriöltä. Se oli pysynyt pystyssä”, Latvala muistelee.

Huoltoauto oli murskaantunut kappaleiksi ja lentokoneen toinen laskuteline vaurioitunut.

Koneen 45 matkustajasta ja 7 hengen miehistöstä kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut, Helsingin Sanomatkin uutisoi tuolloin. Myös huoltoauton kaksihenkinen miehistö ehti pois koneen alta, eikä kumpikaan vahingoittunut.

”He ehtivät täpärästi pelastautua heittäytymällä sivuun laskeutumisalueelta. Se oli pienestä kiinni”, Latvala sanoo.

Vaaratilanteisiin suhtaudutaan pelastuslaitoksella aina vakavasti, sillä pienikin uhkatilanne voi johtaa vakavaan onnettomuuteen.

”Koneet saapuvat aina suurilla nopeuksilla ja mukana on paljon polttoainetta.”

Suuri osa lento-onnettomuuksista tapahtuu nousun tai laskun aikana. Jos koneessa ilmenee vika lennon aikana, voidaan laskuun varautua jo etukäteen, Latvala sanoo.

Ajatus suuronnettomuuden mahdollisuudesta sai Latvalan kehittämään 1980-luvulla toimintasuunnitelman, miten suuronnettomuutta voisi johtaa tosi paikan tullen: minne ensimmäiset yksiköt suuntaavat onnettomuuden sattuessa, kuka vastaa sammutuksesta ja kuka johtaa ihmisten pelastamista.

”Jos kone oikeasti cräshää, pitää muutamassa sekunnissa tietää, miten kaikki saadaan liikkeelle. Aiemmin tällaista ei ollut ja toimintatavat olivat jokaisen yksilön varassa. Siksi päätin laatia itselleni listan, josta saattaisin tarkistaa kaiken tarvittaessa.”

Omaan käyttöön tarkoitettu listaus tuli tarpeeseen ja ohjeistuksesta tuli pian valtakunnallinen. Kolmen vuosikymmenen aikana ohjeistusta on kehitetty ja päivitetty. Sittemmin Latvala on kehittänyt vastaavanlaiset johtamisen toimintamallit muillekin suuronnettomuustyypeille.


Kehitystyö onkin ollut Latvalalle mieluisaa. Operatiivisen työn ohessa hän on ollut mukana muun muassa tutkimusprojekteissa, kouluttanut palomiehiä ja kirjoittanut oppaita.

Kehitystyö on tuonut myös kiitosta.

Latvala valittiin Vuoden palomieheksi vuonna 2018, jolloin tittelin taustalla vaikutti muun muassa suuronnettomuuksiin valmistautumisen eteen tehty kehittämistyö ja viranomaisyhteistyön luominen.

Vuosikymmenien aikana Latvala on nähnyt ja kokenut monenlaisia työkeikkoja, mutta tiukin paikka oli edessä, kun hätäkeskuksesta tuli ilmoitus, jonka mukaan Latvalan omassa kodissa oli sattunut onnettomuus.

”Ilmoituksen mukaan silloin nelivuotias poikani oli tippunut jostakin ja ainakin käsi on poikki. Kun ajoimme kohti Tikkurilassa sijainnutta kotiamme kohti, hikikarpalot valuivat otsalle.”

Latvalan perhe oli asunut paloaseman vieressä jo vuosia ja myös Latvalan kolme poikaa olivat tuttu näky paloasemalla. Myöhemmin kollegat kertoivat Latvalalle, ettei keikka ollut heillekään helppo: oli mentävä katsomaan, mitä tutulle pojalle on tapahtunut.

”Kun kollegat pääsivät paikalle, he kuulivat äänekästä itkua. Silloin he toteisivat, ettei lapsi ole ainakaan kuollut”, Latvala kertoo.

Huuto oli hyvä merkki, vaikka pojan käsi olikin vääntynyt 90-asteen kulmaan. Sittemmin myös Latvalan poika päätyi samalle alle isänsä kanssa.

”Nykyään hän työskentelee itse palomiehenä Vantaan Havukoskella”, Latvala kertoo.

Latvala jää virallisesti eläkkeelle kesäkuun alussa. Hän jää kaipaamaan erityisesti työkavereita, joiden kanssa hän on viettänyt tiiviisti neljäsosan työvuosistaan: operatiivisella puolella saman tiimin kanssa työskennellään joka neljäs päivä yhdessä. Vuorokauden mittaisen työvuoron jälkeen on kolme vapaapäivää.

”Omassa vuorossani on monia semmoisia kavereita, jotka ovat tulleet samana vuonna 1983 ja olemme olleet koko ajan samassa vuorossa. Liekö mitään toista alaa, missä yhteisöllisyys on yhtä tiivistä.”

Myös työpäivien ulkopuolella Latvala on viettänyt aikaa samojen kollegoiden kanssa.

”Milloin olemme pelanneet jääkiekkoa, milloin jalkapalloa. Vaimotkin tuntevat toisensa ja meillä on kautta aikojen ollut juhlia, joissa on perheetkin aina mukana. Hekin viettävät aikaa yhdessä.”

Vaikka Latvala on edennyt palomestariksi ja saapuu palopaikoille johtoautolla, ei esimiehen rooli ole ollut esteenä työyhteisössä.

”Toimimme joukkueena, tämä on vähän niin kuin jääkiekkoa. Meillä ei ole jäykkää hierarkiaa. Aikoinaan on jopa ohjeistettu, ettei esimies saisi olla tekemisissä vapa-ajalla, mutta se on ihan höpöhöpöä. Joukkueessa tarvitaan erilaisia hahmoja: huoltajia, pelaajia, joukkueenjohtajia ja kaikki ovat yhdessä.”


Viimeinen yhteinen operatiivinen keikka Simonkylän autopalon sammutuksessa oli sotkea pahasti työkavereiden Latvalalle suunnitteleman illallisen. Porukan oli tarkoitus syödä yhdessä pitkän pöydän äärellä vielä viimeisen kerran, mutta sammutustyöt veivät miehet mennessään.

Iltaseitsemäksi suunniteltu illallinen lykkääntyi.

Lopulta pöytään käytiin sammutustöiden jälkeen hieman ennen iltakymmentä.

”Se oli oikea neljän ruokalajin illallinen. Se ero nuorissa kavereissa on, että he laittavat paljon ruokaa yhdessä, eikä se ole mitä tahansa maksalaatikkoa.”

Arki on pelastuslaitoksella kuitenkin arvaamatonta.

”Joskus voi olla, ettei ruokaa ehdi syömään ollenkaan, vaan se jää sitten seuraavalle vuorolle”

Latvala toivoisi, ettei suuronnettomuuksia pääsisi tulevaisuudessakaan tapahtumaan.

Siksi ennakointi ja kehitystyö ovat ensiluokkaisen tärkeitä myös vastaisuudessa. Silti myös yksittäisen ihmisen kannattaa varautua myös itse toimimaan tarvittaessa.

”Ikävä kyllä me ammattilaiset olemme käytännössä aina liian myöhässä, jos onnettomuus jää vain meidän hoidettavaksemme. Tärkeimmässä roolissa ja sankaritekoja tekevät ne ihmiset, jotka ovat jo onnettomuuspaikalla, emme me, jotka saavumme 10 minuutin päästä.”

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    2. 2

      Kaksi pyöräilijää loukkaantui sairaalakuntoon törmättyään yllättäen esteeseen Töölössä

    3. 3

      Pyörätuolissa istuva mies ryöstettiin väkivaltaisesti Helsingissä – Tekijän valitus ei menestynyt oikeudessa

    4. 4

      Sellu palaa ilma­kehään, ja metsän puu luovuttaa lopulta hiilensä – Tutkijoiden mukaan on yksi yli­voimainen tapa muuttaa puu hiili­nieluksi

      Tilaajille
    5. 5

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    6. 6

      Kahta suomalaisnaista Australiassa seuraava dokumentti on pahan mielen televisiota

    7. 7

      Kun tytär kaipasi halausta, isä tarjosi lenkkitossuja – Näin rakkauden kielierot rakentavat muureja ihmisten välille

    8. 8

      ”Ootko sä jutsku?” Itäkeskuksessa eurovaali­ehdokkaalle esitetty kysymys alle­viivaa Euroopassa elettäviä vakavia aikoja

    9. 9

      Historiallisen hyvä uutinen: Helsingin liikenteessä kuoli joka vuosi kymmenittäin jalankulkijoita, mutta sitten muutama päätös muutti kaiken

      Tilaajille
    10. 10

      Tarantino osoittaa uudella elokuvallaan olevansa edelleen maailmanluokan viihdyttäjä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    2. 2

      Itsemurhan tehneen taitoluistelijan pari kertoi olleensa kaksi vuotta seksuaalisen hyväksi­käytön uhri: ”Sitä tapahtui minulle, ja hän satutti monia tyttöjä”

    3. 3

      Suosittu italialaisravintola pakotetaan lähtemään tiloistaan Töölössä

    4. 4

      Kaisa Määttänen menetti yöunensa ja ruokahalunsa, kun tajusi mitä oli ostanut: ”Ensinnäkin se muuli oli 13 senttimetriä luvattua matalampi”

    5. 5

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    6. 6

      Jaksoarvio: Game of Thrones sai arvoisensa päätöksen

    7. 7

      HS:n tiedot: Tuleva hallitus lisäämässä pysyviä menoja miljardilla eurolla, luvassa mittavat valtion omaisuuden myynnit

    8. 8

      Monessa parisuhteessa vallitsee tuhoisa kierre, jonka keskiössä on älypuhelin – Sadat lukijat kertoivat HS:lle karusta maailmasta, jossa some on aina läsnä ja pilaa suhteen

      Tilaajille
    9. 9

      Tarantino osoittaa uudella elokuvallaan olevansa edelleen maailmanluokan viihdyttäjä

    10. 10

      Testaa, tunnistatko menneiden vuosikymmenten suosikkiautot – Miksi kauniita klassikkomalleja ei voida valmistaa uudelleen nykyaikaisella teknologialla?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailma tähtäimen läpi – HS:n erikoisartikkeli vie maahan, jossa rynnäkkökivääri on kodin perusvaruste

      Tilaajille
    2. 2

      Kirsi Hytönen on naimisissa, etsii netistä seuraa ja kertoo maksaneensa seksistä – Hän kertoo vilkkaasta seksielämästään, jotta naiset eivät häpeäisi itseään

      Tilaajille
    3. 3

      Moni tarkkailee luomiaan, mutta harva tunnistaa paljon yleisemmän ihomuutoksen – Tällainen on aurinkokeratoosi, joka altistaa ihosyövälle

    4. 4

      Legendaarisen laulajatähden huvila lahoaa niille sijoilleen Helsingissä – Vesivahinko turmeli taloa 2011 eikä korjauksia ole vieläkään aloitettu

    5. 5

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    6. 6

      Tässä on ruokavalio, johon maapallolla on varaa: Uusi lautasmalli muuttaisi suomalaisten ruokailua radikaalisti, mutta mistään ei tarvitse luopua

      Tilaajille
    7. 7

      Aleksi elää kolmen miehen perheessä, ja nyt hän synnytti toisen vauvansa – ”Meillä on periaatteessa kaksi laitonta lasta”

      Tilaajille
    8. 8

      25 vuotta sitten muutama baari muutti koko Helsingin yöelämän, ja nyt ne kuolevat pois

    9. 9

      ”Kun hyväksyy yksinäisyytensä, ei tarvitse juosta muiden perässä” – Aura Raulo oli erikoinen lapsi, joka kasvoi ulkopuolisena ja päätyi maailman huipulle

      Tilaajille
    10. 10

      Kommentti: Mitä ihmettä tapahtui Madonnalle Euroviisuissa? Hirvittävä epävire vei huomiota Palestiinan lipun esittelyltä ja näppärältä Tšaikovski-lainalta

    11. Näytä lisää