Tasan viisi vuotta sitten vantaalaisten elämä mullistui, kun Kehärata otettiin käyttöön: Seppo Hämäläinen muistaa ensimmäisen matkan kuin eilisen - Vantaa | HS.fi
Vantaa|HS Vantaa

Tasan viisi vuotta sitten vantaalaisten elämä mullistui, kun Kehärata otettiin käyttöön: Seppo Hämäläinen muistaa ensimmäisen matkan kuin eilisen

Kehärata otettiin käyttöön 1. heinäkuuta vuonna 2015. Vantaalainen Seppo Hämäläinen muistelee nyt ensimatkaansa ensimmäisen I-junan kyydissä aamuneljän aikoihin.

Väkeä oli kertynyt aamulla jonoksi asti odottamaan ensimmäisen I-junan kyytiä ennen aamuneljää Helsingin päärautatieasemalle. Laiturille oli levitetty punainen matto ensimmäisiä matkustajia varten.

Julkaistu: 1.7. 14:04

Päivälleen viisi vuotta sitten vantaalaisten ja helsinkiläisten elämä mullistui, kun Kehäradan ensimmäinen I-juna lähti neitsytmatkalleen Helsingistä kello 3.59. Tämä tarkoitti, että 18 kilometriä pitkä kaksiraiteinen junarata ja viisi uutta pysäkkiä olivat valmiit.

Uudet asemat olivat Leinelä, Lentoasema, Aviapolis, Kivistö ja Vehkala.

Avajaispäivä oli kauan odotettu ja ihmisiä saapui Kehäradan asemille sankoin joukoin seuraamaan, kuinka kiskot suhisevat uusista junista. Myös vantaalainen Seppo Hämäläinen, 69, oli vaimonsa kanssa laittanut kellon soimaan aikaisin aamulla, jotta olisi paikan päällä H-hetkellä.

Hämäläinen odotti vaimonsa kanssa Tikkurilan juna-aseman laiturilla kello neljän aikoihin, milloin I-juna saapuu. Kun juna vihdoin tuli, pariskunta matkusti sillä perille Helsinkiin saakka.

”Tähdättiin siihen, että ei myöhästytä. Junassa oli kiva tunnelma ja musiikki soi. Paikan päällä oli kyllä porukkaa, mutta ei mikään kauhea ryysis”, Hämäläinen kertoo HS Vantaalle.

Tikkurilassa asuva Seppo Hämäläinen ikuisti Kehäradan avajaispäivän ottamalla kuvan, kun ensimmäinen I-juna saapui Tikkurilan asemalle päivämäärätietojen kanssa.

Lue lisää aamun tunnelmista: Kehäradan ensimmäinen juna kuljetti aamuvirkkuja junafaneja.

Kehärata tekee nimensä mukaisesti kehän, jonka lähtö ja päätepiste on Helsingin päärautatieasema. Kehän piirtämä kuvio muistuttaa häilyvästi sydäntä, mikä olikin silloisen Kehäradan markkinointikampanjan ydinviesti.

Monilla avajaispäivään saapuneilla ihmisillä oli yllään Kehärata-fanipaidat, jossa oli HSL:n sydämen muotoinen symboli.

Tyytyväisen oloiset matkustajat nousivat I-junasta yhtä aikaa aamuauringon kanssa Helsingin päätepysäkillä.

Tasan viisi vuotta sitten keskiviikkona sää oli lähes samanlainen Vantaalla kuin nyt vuosipäivänä. Sää oli puolipilvinen ja lämmin. Päivän keskilämpötila oli 17 celsiusastetta.

Tämän 770 miljoonan jätti-investoinnin uskottiin tuovan Vantaalle lisää asuntoja ja työpaikkoja, mutta ennen kaikkea Kehärata on helpottanut ihmisten liikkumista pääkaupunkiseudulla.

Kehärata teki mahdolliseksi myös sen, mikä Suomesta puuttui: Suora junayhteys Helsingin keskustasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Lentoasemalla junat alkoivat pysähtyä kuitenkin vasta kymmenen päivää Kehäradan avajaispäivän jälkeen, kun Tietotien sisäänkäynti oli valmis.

Tältä näytti keskeneräinen Helsinki-Vantaan juna-asema tulevalla Kehäradalla helmikuussa 2015.

Kehäradalla liikennöivät I- ja P-juniksi vihityt lähijunat, jotka pysähtyvät kaikilla asemilla reittinsä varrella. I-junat kiertävät sydäntä vastapäivään ja P-junat myötäpäivään.

Kehärata on ollut tähän mennessä yksi merkittävimpiä joukkoliikennehankkeita Helsingin seudun alueella.

Samaa mieltä asiasta on vantaalainen Seppo Hämäläinen, jonka ensimatka ei jäänyt radalla viimeiseksi. Hän liikkuu edelleen Kehäradan junilla vaimonsa kanssa.

Vantaa - luetuimmat

Luitko jo nämä?