Lahdenväylän kupeeseen kaavailtiin 1970-luvulla mahtipontista motellia – Miksi hanke kaatui? - Vantaa | HS.fi

Lahdenväylän kupeeseen kaavailtiin 1970-luvulla mahtipontista motellia – Miksi hanke kaatui?

Vantaalle aiottiin 1970-luvun alussa rakentaa korkeatasoinen moottorihotelli, jossa olisi ollut tilaa 300 yöpyjälle ja oma uimahalli. Motellin oli määrä valmistua yhdessä Lahden moottoritien kanssa.

Helsingin Sanomat kertoi perjantaina 10. joulukuuta 1971 pikku-uutisessa Vantaalle suunniteltavasta moottorihotellista.

26.11.2021 13:58 | Päivitetty 26.11.2021 14:43

Vuoden 1971 joulukuussa Helsingin Sanomissa julkaistiin pieni uutinen, jonka moni kenties silloin ohitti sitä sen tarkemmin syynäämättä.

Moottorihotelli suunnitteilla Vantaalle 1973”, uutisen otsikossa kerrottiin.

Helsingin maalaiskuntaan Rekolaan kaavailtiin yhteensä 300 asiakkaalle korkeatasoista moottorihotellia, jonka suunniteltu valmistumisaika oli yhdessä Lahden moottoritien kanssa lokakuussa 1973.

Helsingin maalaiskunnasta tuli Vantaan kauppala vuonna 1972.

Rekolasta uupuu edelleen moottorihotelli. Mikä meni mönkään?

Moottorihotellihankkeen puuhamiehenä Helsingin Sanomien lehtijutussa esiintyi maanviljelijä Kaj Karlsson.

Hän oli hoitanut hotellille 3,5 hehtaarin tonttivarauksen Stor-Petaksen alueelta. Hotelli olisi rakennettu Kuninkaanmäen liittymän kohdalle Lahdentien ja Koivukyläntien risteykseen. 1970-luvulla alueesta puhuttiin vielä Rekolana, mutta nykyisin se tunnetaan Hakkilan teollisuusalueena.

Hotelliin oli tarkoitus tulla kahden hengen majoitushuoneita yhteensä 54, lisäksi kompleksiin oli suunniteltu itsepalveluravintolaa, baaria ja kabinetteja. Lisäpalveluiksi hotelliin pohdittiin kokoushuoneita, uimahallia ja saunoja.

Hintaa hotellille olisi Karlssonin mukaan tullut 3,5 miljoonaa markkaa. Helsingin Sanomien jutun mukaan rahoitus oli vielä epävarmalla pohjalla.

Tarkastellaanpa tässä välissä aluetta nykyään. Kyseinen paikka sijaitsee suurin piirtein Lahdenväylän ja Koivukylänväylän risteysalueella, vaikka tiet ovatkin siirtyneet 50 vuodessa.

Vanhalla Porvoontiellä on huoltoasema, rautakauppa ja teollisuusrakennuksia. Ei motellia.

Myöhemmissä Helsingin Sanomien numeroissa moottorihotellista on vain pieni maininta.

Ehkäpä Vantaan kaupunginmuseossa osataan auttaa?

Vastauksena on vesiperä.

Vielä yksi ongenkorsi: kai Vantaan kaupunginarkistossa on tietoja tallella?

Ensimmäiset osumat moottorihotelliin liittyen ovat vuodelta 1971. Kyseessä on Helsingin maalaiskunnan kunnanhallituksen kokous Tikkurilassa joulukuussa 1971.

Maanviljelijä Kaj Carlsson anoo saada liittää suunnitellun motellin maalaiskunnan vesi- ja viemäriverkkoon, sillä motellin ja sen yhteydessä olevan bensiiniaseman vedenkulutus tulee olemaan suuri.

Carlsson arvioi, että motelliin palkattaisiin noin 74 henkilöä töihin.

Esityksessään Carlsson arvioi, että motellin liikevaihto ensimmäisenä toimintavuotena olisi noin 3,24 miljoonaa markkaa. Motelliin palkattaisiin noin 74 henkilöä töihin.

Kunnanhallitus päätti hyväksyä esityksen. Motelli toisi työtä ja verotuloja, ja olihan Amerikan mantereellakin satoja menestyviä tienvarsilla sijaitsevia majoituslaitoksia, kunnanhallituksessa kenties tuumailtiin.

Seuraava maininta moottorihotellista on Vantaan kaupunginhallituksen kokouksen pöytäkirjasta vuodelta 1974, jolloin hotellin olisi pitänyt suunnitelmien mukaan olla jo valmis.

Kokouksesta päätettiin, että aikaisempi sopimus kunnallistekniikan rakentamisesta Vantaan kaupungin ja Kaj Carlssonin välillä raukeaa.

Carlsson oli aiemmin ilmoittanut rakennusvirastolle, ettei voinut allekirjoittaa sopimusta muun muassa rahoitusongelmien vuoksi.

Rakennusviraston mielestä sopimusta ei voida kaupungin puolesta allekirjoittaa muun muassa rakentamisaikataulujen muuttumisen vuoksi.

Viimeinen maininta Kaj Carlssonista löytyy kesäkuulta 1976.

Carlsson ilmoitti Vantaan rakennustarkastustoimistoon moottorihotellin vaiheista näin:

”Ilmoitan täten, että vallitsevan vaikean taloudellisen tilanteen vuoksi rakennustöitä ei ole voitu aloittaa vielä. Puusto on raivattu rakennuspaikalta.”

Maailmanlaajuinen öljykriisi oli puhjennut vuonna 1973. Usko autojen tulevaisuuteen romahti hetkeksi.

Hakkila kehittyi ilman moottorihotellia ja sen vieraita.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat