Vantaalla ajetaan yhä joutavaa rinkiä vailla huolta bensan hinnasta

Polttoaineen hinta paukkui ennätyskorkeuksissa tänä kesänä, mutta Vantaalla se ei menoa haitannut. Huviajelu jatkui liki entiseen tapaan.

Ruskeasannan Shell on suosittu autoharrastajien kokoontumispaikka.

9.9. 9:34 | Päivitetty 9.9. 10:40

Polttoaineen hinta paukkui ennätyskorkeuksissa tänä kesänä, mutta Vantaalla se ei menoa haitannut. Niin sanottu huviajelu säilytti suosionsa kiihtyvästä energiakriisistä huolimatta.

Kesäkuun puolivälissä HS uutisoi 95-oktaanisen litrahinnaksi keskimäärin 2,6 euroa. Nyt hinnat ovat pudonneet. Tällä hetkellä litrahinta on keskimäärin 2 euroa.

Komisario Jarmo Ojala Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta kertoo, että huviajelun määrät pysyivät Vantaalla kesällä ja alkusyksystä lähes samanlaisina kuin ennenkin.

”Arkisin ajelu on ehkä hieman vähentynyt, mutta varsinkin viikonloppuna määrät ovat ennallaan”, hän sanoo.

”Yleensä ajetaan määrättyjä reittejä ja pysähdytään määrätyillä huoltoasemilla.”

Ruskeasannan Shell ja Ala-Tikkurilan McDonald’s ovat suosittuja pysähdys- ja kokoontumispaikkoja.

Lue lisää: Eduskunnan säätämä ”piliskielto” ei legendaarisella Ruskeasannan Shellillä paljon paina – Autonrassaajien paratiisi kuhisee suviyössä

Ojalan mukaan huviajelu itsessään ei poliisia tai tavallista kansalaista häiritse, sillä useimmiten ajo tapahtuu valtaväyliä pitkin.

Kesäkuun alussa vuonna 2020 voimaan astui uusi laki, joka kielsi huviajelun eli tarpeettomaksi ja häiritseväksi luokiteltavan ajamisen koko maassa. Ennen kielto koski vain taajamia.

Lakimuutos ei kuitenkaan juuri muuttanut tilannetta Vantaalla, sillä kriteerit sille, mikä lasketaan häiritseväksi ja tarpeettomaksi ajeluksi, ovat täsmälliset. Käytännössä lyhyttä lenkkiä, eli niin sanottua ”korttelirallia”, tulisi ajaa lyhyen ajan kuluessa tietty määrä, jotta poliisi voisi puuttua tilanteeseen.

”Sellaista, että ajettaisiin yhtä korttelia ympäri, ei Vantaalla käytännössä ole. Lenkit ovat pidempiä ja saattavat sijoittua useamman kunnan alueelle.”

Huviajelu sisältää silti vaarallisia lieveilmiöitä.

”Emme hyväksy kiihdytyksiä tai kuminpolttoa”, Ojala sanoo.

Vantaalla kiihdytykset tapahtuvat usein tietyissä paikoissa. Esimerkiksi Seutulasta löytyy suoria tienpätkiä, joilla kiihdytykset ovat suosittuja. Myös tiedekeskus Heurekan viereinen Kuninkaalantie houkuttelee kiihdyttelijöitä.

Pahimmillaan autolla on kaahattu yli 200 kilometrin tuntinopeutta.

”Tässä tietenkin aiheutetaan vaara muille tienkäyttäjille ja katsojille, jos ajoneuvo lähtee hallinnasta. Poliisi puuttuu tällaiseen lainvastaiseen toimintaan.”

Lue lisää: Kurittomat mopoilijat kaahaavat kuin viimeistä päivää espoolaisella tienpätkällä: ”Meteli on ihan järkyttävä”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat