Kaupunginvaltuusto on edellisenä iltana tehnyt päätöksen Vantaan ratikasta, ja Hakunila kylpee tiistai-iltapäivänä loppukevään vihreässä, rehevässä valossa.
Tässä, aivan Hakunilan ostoskeskuksen vieressä Hakunilantien varrella, on ratikan tuleva reitti. Korkeita kerrostaloja nousee jo tien varteen.
”Loistavaa”, kommentoi ratikkapäätöstä 12 vuotta alueella asunut Börje Hakala, 67, hymyillen.
”Tämä Vantaan kolkka on näivettynyt. Toivottavasti ratikka tarkoittaa sitä, että alue alkaa kehittymään.”
Börje Hakala iloitsee ratikkapäätöksestä, sillä hän pitää Hakunilaa näivettyneenä.
Vieressä Anita Sandqvist, 58, nyökyttelee.
”Me iloitsemme uudesta rakentamisesta. Se tarkoittaa palveluita: partureita ja pitserioita tulee kuin sieniä sateella”, hän sanoo ja kiirehtii ostoskeskuksessa sijaitsevaan Newroz -nimiseen parturiin.
Kun Sandqvist istuu alas parturi Hasi Aljanabin tuoliin, pelmahdamme kuvaajan kanssa sisään ovesta kyselemään häneltä lisää.
Taustalla soi reggaeton, kalat lipuvat akvaariossa ja pöytiä on somistettu muovineilikoilla. Kone surisee ja tasoittaa Sandqvistin lyhyitä hiuksia.
”Osa päättäjistä haluaa kaiken pysyvän ennallaan, osa haluaa mennä eteenpäin. Minä en ymmärrä muutoksen pelkoa tai sellaista, että pelätään maahanmuuttajia. Tämä on ihana alue”, Sandqvist sanoo.
Myös ostoskeskuksessa sijaitsevassa Pizza Service -ravintolassa työskentelevä ja lähistöllä asuva Ghalib Ahmad, 30, sanoo ainoastaan iloitsevansa päätöksestä.
”Todella hyvä juttu. Ei tarvitse liikkua niin paljon autolla.”
Veljensä omistamassa Pizza Service -ravintolassa Hakunilan ostoskeskuksessa työskentelevä Ghalib Ahmad on hyvin tyytyväinen ratikkapäätöksestä, sillä hän toivoo voivansa vähentää autoilua.
Kriittisiäkin ääniä Hakunilasta löytyy. Ostoskeskuksen kulmalla viiksekäs mies pysähtyy ja jää seisomaan eteemme.
Mitä mieltä Vantaan ratikasta?
”Ei hyvä.”
Miksi?
”No en mä tiedä, se ei vaan oo.”
Selvä, otetaanko kuva?
”Ei”, mies sanoo ja lähtee pois ennen kuin ehdin kysyä hänen nimeään.
Vieressä Kyytitiellä Inga Lahtinen, 73, odottelee bussia. Hän kertoo omistaneensa asunnon Hakunilan Hepokujalla vuodesta 1979.
”Vähän kaksijakoiset fiilikset. Asunnon arvo varmaan nousee, mutta ratikan rakentaminen on todella kallista. Ja bussiyhteydethän toimivat”, hän sanoo.
Lahtinen toteaa, että busseilla jo nyt pääsee esimerkiksi Helsinkiin ja Tikkurilaan helposti.
”Ja sitten mietin luontoa. Hakunilassa on niin upea luonto. Ettei sitä vain aleta repimään.”
73-vuotias Inga Lahtinen ei ole aivan varma uuden ratikan tarpeellisuudesta.
Kyytitien varrella Kaskelan uudella asuinalueella on aamupäivällä uneliasta. Alue on oma saarekkeensa hiukan erillään muusta rakentamisesta.
Rimal Bhakta, 45, astuu ulos rapusta vihreän kastelukannun kanssa.
Bhakta kertoo ostaneensa asunnon Kaskelasta muutama vuosi sitten. Hänellä on selkeä näkemys uudesta ratikasta.
”Todella hyvä. Asunnon arvo nousee, ja toivottavasti saamme tänne lisää palveluita.”
Rimal Bhakta, 45, on omistanut asunnon Hakunilan Kaskelassa muutaman vuoden. Hän toivoo ratikan nostavan asunnon arvoa ja lisäävän palveluja alueella.
Bhakta painottaa moneen otteeseen sitä, että Kaskelaan tarvitaan päiväkoti ja kauppa. Ostoskeskuksesta löytyy muutama ruokakauppa, mutta kaupan pitäisi olla lähempänä.
”Valmistun pian lähihoitajaksi, ja voisin mennä töihin esimerkiksi täällä Hakunilassa sijaitsevaan Heporinteen palvelutaloon. Mutta päiväkoti tänne tarvitaan!”