Koti

Yksityiset vuokranantajat raivostuivat mainoskampanjasta, jossa esiintyy sikaileva vuokraisäntä

Suomen Vuokranantajat epäilee, että kysymys on siitä, että kilpailu hyvistä vuokralaisista on kiristynyt.

Mitä sanoisit, jos vuokranantajasi jättäisi puhelinvastaajaasi viestin, että on yllättäen piipahtanut kodissasi tekemässä pienen tupatarkastuksen? Kertoisi vielä, että oli huomannut, että olet porannut tauluja varten reikiä hänen seiniinsä ja että se pidätetään vuokravakuudesta.

Lopuksi vuokranantajasi toivottaisi päivänjatkot ja muistuttaisi, että vessapaperi on loppu.

Tähän tapaan toimii asuntosijoitusyhtiö Kojamon radiomainoksen vuokranantajahahmo. Kojamon maaliskuussa pyörinyt kampanja herätti paheksuntaa yksityisissä vuokranantajissa.

Yksityisiä vuokranantajia edustavan Suomen Vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva tulkitsee, että piikki on suunnattu heihin, vaikka sitä ei mainoksissa sanota suoraan.

Suomessa tuhannet yksityiset ihmiset toimivat vuokranantajina. Nämä niin sanotut pienvuokranantajat omistavat yhteensä noin 300 000 asuntoa eri puolilla Suomea.

Koro-Kanerva on pöyristynyt siitä, minkälaisen kulman Kojamo on valinnut mainoksiinsa.

Mainoksessa esiintyvä, omilla avaimillaan asunnossa kulkeva vuokranantaja viis veisaa vuokralaisensa yksityisyydestä – puhumattakaan lainsäädännöstä tai hyvästä vuokratavasta.

Ja jättää tällaisia viestejä vuokralaisen vastaajaan:

”Hei Liisa, se on taas kevättä ilmassa. Apropoo, veljentyttö muuttaa sinnepäin opiskelemaan ja tarvitsis sen teidän kämpän. Tultais tossa huo… vartin päästä vähän katselemaan ja mittailemaan paikkoja. No mut älä huoli. Jos et ehdi kuulla tätä, meillä on omat avaimet mukana. Toivottavasti sulla on vaatteet päällä, hehe, no joo, hei. No moimoi.”

Kojamon markkinointi- ja viestintäjohtaja Irene Kantor, mikä tällaisen kampanjan tavoite oli?

”Tavoite oli kertoa meidän palveluista. Halusimme erityisesti houkutella asiakkaita meidän verkkokauppaamme, joka on helppo ja vaivaton tapa vuokrata asunto”, Kantor vastaa.

Mainosten lopussa asiallinen naisääni kertoo, että osoitteessa lumo.fi/verkkokauppa ”vuokraat asunnon vaikka vartissa, muutat siihen vaikka jo huomenna ja asut niin pitkään kuin itse haluat, vieläpä ilman mitään vuokravakuuksia.”

Sitä ennen sama ääni muistuttaa, että ”vuokranantajia on monenlaisia”.

Yhdestä kolmesta mainoksessa fiktiivinen vuokranantajahahmo muun muassa edellyttää vuokralaista toimittamaan ”luottotiedot, selainhistorian, rokotustodistuksen, sotilaspassin ja vanhempien syntymätodistuksen kolmena kappaleena” sekä maksamaan kolmen kuukauden vuokravakuuden etukäteen ja käteisellä.

Kantorin mukaan kampanjalla haluttiin kertoa, että Kojamon verkkokauppa on edistyksellinen ja että siitä on karsittu kaikki byrokratia.

Kantor sanoo, että mainostoimisto Bob the Robotin suunnittelemassa mainoksissa esiintyvä hahmo on ”fiktiivinen hauskanpuoleinen karikatyyri”, joka on kuulemma pääasiassa huvittanut yleisöä.

Koro-Kanerva ei ole huvittunut. Hänen ensimmäinen ajatuksensa mainoksista oli, että tällainen markkinointi tekee hallaa koko alalle.

”Vaikuttaa siltä, että Kojamo yrittää pestä käsiään alan kaikkia toimijoita leimanneista helmasynneistä. Olemme vuosia tehneet töitä sen eteen, että vuokralla asumisen status paranisi ja että alalla toimittaisiin fiksusti. Meidän mielestämme se ansaitsisi myös toimijoilta itseltään enemmän arvostusta”, hän sanoo.

Vuokranantajien Facebook-ryhmässä Kojamon mainoskampanjaa kutsuttu muun muassa asiattomaksi, typeräksi ja mauttomaksi.

Moni pienvuokranantaja selvästi tulkitsi, että mainoksen tarkoituksena oli mustamaalata yksityisiä vuokranantajia.

Kantorin mukaan kampanjan tarkoitus ei ollut loukata ketään. Hän sanoo pahoittelevansa, jos joku pahoitti mielensä, mutta toteaa, että ehkä reaktiot kertovat siitä, että ”jossain on kehittämistä”.

Hänen mukaansa he ovat saaneet mainoksista oikein hyvää palautetta.

”Yleisö on ottanut hahmon oikealla tavalla.”

Koro-Kanervan mukaan Kojamon pienvuokranantajia pilkkaava mainoskampanja voi myös kieliä siitä, että kilpailu markkinoilla on koventunut.

”Voi olla, että eri vuokranantajat etsivät nyt repäiseviä keinoja saada hyviä vuokralaisia ja nimenomaan niitä hyviä vuokralaisia. Luulen, että tällainen kampanja puree niihin, jotka hakevat fiksua ja kunnollista vuokranantajaa”, Koro-Kanerva sanoo.

Toisaalta hän ei muista törmänneensä mihinkään vastaavaan mainoskampanjaan.

”Tämä oli ihan suunniteltu juttu. Sillä haluttiin herättää huomiota”, Koro-Kanerva sanoo.

Kojamon kampanja pyöri eri radiokanavilla maaliskuussa ja on nyt ohi. Markkinointi- ja viestintäjohtaja Kantorin mukaan toinen kolmen mainoksen sarja on tehty. Mutta siinä puhutaan pelkästään Kojamon omista palveluista.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tiia Forsström myy seksiä espoolaisessa omakotitalossa ja tietää, mikä monessa suomalaisessa makuuhuoneessa on pielessä – Nyt kysyntää on hellyyssessioille, joihin ei kuulu seksiä lainkaan

      Tilaajille
    2. 2

      ”Tuli ihan paha mieli, kun ihmiset ostivat ylihintaisia asuntoja huonolta paikalta”, kertoo rakennusliikkeen johtaja kokemattomista sijoittajista

      Tilaajille
    3. 3

      Anni Sinnemäellä on harvojen tuntema erityinen suhde Itäkeskukseen, joka pian mullistuu hänen johdollaan täysin

    4. 4

      Suomi elää jauhelihalla ja lehmänmaidolla – kartat näyttävät, miksi ilmastoraporttien ruokavaatimusten toteutuminen on vaikeaa

      Tilaajille
    5. 5

      Australialais­agenttien testi sota­harjoituksessa ”muutti kaiken” – Reuters selvitti, miten epäilyt Huawein laitteiden tieto­turvasta alkujaan heräsivät

    6. 6

      Suomalaisten elämäntapa on kestämätön

    7. 7

      Armeija haluaa uhrata pahimmissa taisteluissa vain osan sotilaista, George Clooneyn uusi sarja paljastaa yleismaailmallisen kaavan

      Tilaajille
    8. 8

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    9. 9

      Pyöräliitto vaatii vaarallisen kaapelisuojan kieltämistä: Viikonlopun vakavaa onnettomuutta kuvataan ”viimeiseksi niitiksi”

    10. 10

      Pahimmillaan ihminen voi päätyä naimisiin tahtomattaan, koska ei uskalla sanoa, että mieli muuttui – Kehtaamattomuus on monen suomalaisen ongelma, mutta siitä voi opetella pois, sanoo psykologi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    2. 2

      Australialais­agenttien testi sota­harjoituksessa ”muutti kaiken” – Reuters selvitti, miten epäilyt Huawein laitteiden tieto­turvasta alkujaan heräsivät

    3. 3

      Kaksi pyöräilijää loukkaantui sairaala­kuntoon törmättyään järeään kaapeli­suojaan Töölössä

    4. 4

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    5. 5

      Pyöräliitto vaatii vaarallisen kaapelisuojan kieltämistä: Viikonlopun vakavaa onnettomuutta kuvataan ”viimeiseksi niitiksi”

    6. 6

      Halla-aho kommentoi Perus­suomalaisten nuorten mahdollista avustusten menetystä: Järjestössä on ihmisiä, jotka ovat väärässä puolueessa

    7. 7

      Juha Sipilä voi joutua vastentahtoisesti ottamaan valtionvarainministerin salkun – mutta ministeriksi saattaa nousta myös todellinen yllätysnimi päivänpolitiikan ulkopuolelta

      Tilaajille
    8. 8

      Historiallisen hyvä uutinen: Helsingin liikenteessä kuoli joka vuosi kymmenittäin jalankulkijoita, mutta sitten muutama päätös muutti kaiken

      Tilaajille
    9. 9

      Äiti kulki kaksivuotiaan lapsensa perässä Hoplopin leikkivälineissä Vantaalla ja järkyttyi: ”Likaa ei voinut olla huomaamatta”

    10. 10

      Kun tytär kaipasi halausta, isä tarjosi lenkkitossuja – Näin rakkauden kielierot rakentavat muureja ihmisten välille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailma tähtäimen läpi – HS:n erikoisartikkeli vie maahan, jossa rynnäkkökivääri on kodin perusvaruste

      Tilaajille
    2. 2

      Kirsi Hytönen on naimisissa, etsii netistä seuraa ja kertoo maksaneensa seksistä – Hän kertoo vilkkaasta seksielämästään, jotta naiset eivät häpeäisi itseään

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    4. 4

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    5. 5

      Legendaarisen laulajatähden huvila lahoaa niille sijoilleen Helsingissä – Vesivahinko turmeli taloa 2011 eikä korjauksia ole vieläkään aloitettu

    6. 6

      Tässä on ruokavalio, johon maapallolla on varaa: Uusi lautasmalli muuttaisi suomalaisten ruokailua radikaalisti, mutta mistään ei tarvitse luopua

      Tilaajille
    7. 7

      ”Kun hyväksyy yksinäisyytensä, ei tarvitse juosta muiden perässä” – Aura Raulo oli erikoinen lapsi, joka kasvoi ulkopuolisena ja päätyi maailman huipulle

      Tilaajille
    8. 8

      25 vuotta sitten muutama baari muutti koko Helsingin yöelämän, ja nyt ne kuolevat pois

    9. 9

      Kommentti: Mitä ihmettä tapahtui Madonnalle Euroviisuissa? Hirvittävä epävire vei huomiota Palestiinan lipun esittelyltä ja näppärältä Tšaikovski-lainalta

    10. 10

      Tuohtuneen vegaanin päivitys sai somen kuohumaan: menikö vihreä poliitikko liian pitkälle vaatiessaan huippuravintolaa boikottiin?

    11. Näytä lisää