Panimoliitot: Mainontakielto tappaa kotimaiset brändit
Pohjoismaisten panimoliittojen johtajien mielestä kulttuuriset seikat ja kansainväliset trendit ohjailevat nuorten alkoholinkäyttöä. Mainonnalla ei heidän mukaansa ole vaikutusta kulutukseen.
EU:n tutkimusten mukaan mainonta aikaistaa nuorten alkoholinkäytön aloittamista ja lisää juomista niillä, jotka jo käyttävät alkoholia. Kuva: Otto Turunen Lehtikuva
Pohjoismaisten panimoliittojen johtajien mielestä kulttuuriset seikat ja kansainväliset trendit ohjailevat nuorten alkoholinkäyttöä. Mainonnalla ei heidän mukaansa ole vaikutusta kulutukseen.
Norjassa alkoholimainonnan rajoitukset ovat Euroopan tiukimpia, alkoholia ei saa mainostaa lainkaan. Maan panimoliiton mukaan kulutus on kuitenkin kasvanut maassa tasaisesti sen jälkeen, kun laki tuli voimaan 1975.