Kotimaa

Syrjäseutujen taksikuski saattaa sairaalaan ja tekee lumityöt

Moni vanhus haluaisi tutun taksikuskin. Nyt taksi pitää tilata keskuksesta, eikä ajajaa voi valita

Kangasala. Taksiyrittäjän päivä alkaa pienellä viivytyksellä. Alkolukko vaatii minuutteja lämmetäkseen, ja yöllä on satanut kymmenen senttimetriä lunta.

Soili Luoto antaa miehensä peruuttaa auton tielle jäistä mäkeä ylös. Nastojen pito riittää juuri ja juuri, vaikka renkaat ovat aivan uudet. Alkaa matka kohti ensimmäistä asiakasta Kangasalan Kuhmalahdella, jossa ei juuri linja-autoja näy.

”Pääasiassa kyydit ovat kuntoutus- ja sairaskyytejä. Osa asiakkaista menee terapiaan, ja sitten on paljon mummojen ja pappojen kauppareissuja”, Soili Luoto kertoo.

Aura-autojakaan ei näy, joten taksi-Volkkari kyntää välillä syvässäkin lumessa.

Peräti 90 prosenttia Luodon ajoista on yhteiskunnan maksamia. Asiakkailla on esimerkiksi vammaisuuden tai sosiaalisin perustein oikeus käyttää taksia maksamalla omavastuu.

Kun Kuhmalahden terveysasema lakkautettiin syksyllä, kyydeille tuli lisää pituutta.

Kelan korvaamat sairaskyydit siirtyivät viime vuoden alusta keskusten välitettäviksi, mikä hankaloitti taksien työtä maalla.

”Enää aikatauluista ei voi sopia suoraan asiakkaan kanssa. Tieto kyydistä tulee vasta hieman ennen lähtöä, vaikka asiakas olisi tilannut kyytinsä jo viikkoa ennen. Asiakkaita on myöhästynyt jopa leikkauksesta”, Luoto sanoo.

Taksin etupenkillä huomaa, miten moni iäkäs asuu Suomessa syrjäseudulla, moni yksin vanhassa omakotitalossaan. Luodon mukaan vuosien varrella asiakkaista tulee ystäviä.

”Monesti teen mummojen pihoilla pikaiset lumityöt ja kannan hellapuut. Tiedän, mihin vara-avaimet on piilotettu. Heitä pitää joskus auttaa pukemisessa, ja on joskus vaihdettu vaippaakin. Moni haluaa asua kotonaan mahdollisimman pitkään”, Luoto sanoo. Hän kääntelee Volkkaria jäisellä tiellä, joka vain ka­penee.

Tästä maailmasta senioritalot ovat kaukana. Vielä kauempana ovat alan tulokkaat, Uber-taksit.

Luoto kiipeää taas nastojaan kiitellen vanhan talon pihaan, jonka lumessa näkyvät edellisen kävijän jäljet: kotihoito käy päivittäin.

Pian ovelle ilmestyy iloisesti moikkaava Raino Vierikka. Luoma on kuskannut häntä muutaman kerran viikossa jo kahdeksan vuotta.

Vierikan kädessä on laukku, jossa on saunavarusteet.

Hän on menossa jokaviikkoiseen tapaansa noin kymmenen kilometrin päässä sijaitsevaan vanhainkotiin, jossa kokoontuu saunakerho. Ensin kahvit, sitten sauna, vähän kortinpeluuta, lounas, kahvit ja iltapäivällä kotiin.

Tässä kaikessa on vahva hyvinvointiyhteiskunnan ja välittämisen tuntu.

Luoto ja Vierikka tuntevat jokaisen vastaantulijan tiellä, Hiace-kuski moikkaa takaisin.

”Tuskin pärjäisin täällä ilman taksia. Tällä viikolla kuljen kolme kertaa taksilla”, Vierikka sanoo. Luoto käy vielä kädestä pitäen saattamassa hänet vanhainkodin ovelle yli jäisen pihan.

Maaseututakseissa ei raikaa humalaisten laulu. Kesämökkiläiset tuovat jonkin verran uutta liikennettä, ja juhannus menee tanssilavakyydityksissä. Silloin tehdään iso tili.

”On tämä erilainen maailma kuin kaupunkitaksien. Minulla on tänään vain kolme asiakasta, silti on päivä täynnä.”

Ajoja määrittää myös yksityiskohta: moni ei halua kauppaan maanantaisin, koska sieltä ei aamusta välttämättä saa vielä tuoretta tavaraa.

Jälleen tie kapenee ja sivupeilit hipovat vastaantulijan kanssa. Virolaiset kilvet, joten se on varmaan seudun isoja kesämökkejä remontoiva nuori mies.

MS-tautia sairastava Riitta Kari odottaa avustajansa Marjukka Törmälän kanssa kyytiä fysioterapiaan. Jotta Karin sähkökäyttöinen pyörätuoli saadaan auton perään, Luoman pitää tarttua lumiharjaan. Pyörän renkaat sutivat rampille noustessa.

Kyyti on pomppuista mutkaisilla teillä. ”Täällä takana se höykytys kertautuu”, Kari sanoo.

”Joskus tekisi mieli pyytää joku tienpidosta vastaava ministeri istumaan tuonne taakse pyörätuoliin”, Luoto sanoo.

Hekin ovat kulkeneet yhdessä jo vuosia, kun Kari on matkannut esimerkiksi italian tunneille ja joskus konserttiin. ”Kauhean tärkeätä on, että täältä pääsee liikkeelle. Minulle on vielä tär­keämpää, että on tuttu taksi, jolle voi aina soittaa ja joka tietää, miten minua pitää auttaa”, Kari sanoo.

Väkisin toisensa oppii tuntemaan, kun istuu tunteja autossa joka viikko.

Maalaistaksi luo turvallisuutta.

”Aina vilkaisen yhden mummon ikkunan, onko verhot nostettu. Kerran ei ollut, joten soitin kotisairaanhoitajalle. Kävi ilmi, että mummo oli edellisenä iltana kaatunut eikä päässyt ylös. Onneksi apu ehti ajoissa.”

Oikaisu 9.2. kello 17.06: Artikkelissa kirjoitettiin, että Kelan korvaamien taksimatkojen vuotuisen omavastuun katto on 272 euroa, mutta se on 300 euroa. Kun katto saavutetaan, Kela korvaa asiakkaan loppuvuoden matkat kokonaan.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Taksimatkan oma­vastuu on 25 euroa

  Viime vuoden alusta kaikki Kelan korvaamat taksimatkat on pitänyt tilata alueellisesta, keskitetystä numerosta.

  Keskus voi myös yhdistää samansuuntaisia matkoja.

  Korvauksen saa heti matkalla. Omavastuu yhteen suuntaan on 25 euroa.

  Vuotuinen katto Kela-korvattaville matkoille on 300 euroa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Taksit
  • Maaseutu
Luetuimmat
  1. 1

    Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

  2. 2

    Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

  3. 3

    Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

  4. 4

    Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

    Tilaajille
  5. 5

    Facebookin ex-johtaja ja muut sosiaalisen median kehittäjät myöntävät luoneensa hirviön, jota he eivät osaa pysäyttää: ”Kukaan ei pysty enää keskittymään”

  6. 6

    Paljastava pukeutuminen on häirintää

  7. 7

    Tuntemattoman sotilaan räjähdyskohtaus rikkoi Guinnessin maailmanennätyksen – saavutus huomattiin ulkomaillakin

  8. 8

    Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

  9. 9

    Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

    Tilaajille
  10. 10

    Sinnikäs tee se itse -henkilö kiinnittelee aidonnäköisiä liikennemerkkejä Mellunmäessä – ”En ymmärrä yhtään”, hämmästelee kaupungin työntekijä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

  2. 2

    Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

  3. 3

    Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

    Tilaajille
  4. 4

    Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

    Tilaajille
  5. 5

    Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

  6. 6

    Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

  7. 7

    HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

  8. 8

    Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

    Tilaajille
  9. 9

    Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

  10. 10

    Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

  11. Näytä lisää
Uusimmat