Kotimaa

Moni konduktööri odottaa yhä irtisanomis­päätöstä marraskuussa päättyneistä yt-neuvotteluista – Pia Saarinen on varautunut uransa loppumiseen

Joka neljännen kaukoliikenteen konduktöörin työt loppuvat.

Turku–Helsinki. Kello on tasan viisi perjantaiaamulla, kun konduktööri Pia Saarinen astuu henkilökuntatiloista Turun rautatieaseman laiturille. Hän nappaa kainaloonsa aamun lehdet ja kävelee laiturille kolme. Puoli kuuden juna on lähdössä Helsinkiin.

Junassa Saarinen avaa neljän vaunun rungon oikeanpuoliset ovet, valitsee junan tunnuksen tietokoneelta sekä varmistaa, että automaattikuulutukset ovat oikealle junalle. Sen jälkeen hän lähtee ulos tekemään matkakunnontarkastuksen.

Saarinen kiertää junan taskulampun kanssa ja tarkastaa silmämääräisesti, ettei esimerkiksi kaapeleita tai letkuja ole irti. Ongelmat ovat harvinaisia. Joskus vastaan tulee graffiteja, niitäkin yleensä vain Turun asemalla.

”Täällä konnari. Minun puolestani olemme lähtökunnossa”, Saarinen soittaa junan kuljettajalle.

Vaunuihin valuu vähitellen työmatkalaisia. Saarinen tervehtii kaikkia kohdalle sattuvia.

”Työvuorojunassa osa kasvoista on yleensä tuttuja”, hän sanoo.

Työvuorojuna on konnarille kohtuullisen helppo vuoro. Noin puolet ihmisistä käpertyy istuimelle, vetää pipon silmille ja nukahtaa. Toiset keskittyvät aamun töihin kannettavalla.

Aamujunassa ei kuulu ravintolakärryn metallisen kolinan lisäksi paljon muita ääniä. Konduktööri ei käytä edes pilliä junan lähtiessä asemalta.

”Siihen ei saa puhaltaa ennen aamukuutta”, Saarinen hymyilee.

Hänellä on perjantaina 13 tunnin työvuoro. Siinä ajassa ehtii käydä kaksi kertaa Helsingissä. Suurin osa Saarisen työvuoroista on juuri Rantaradalla. Aiemmin vuorokierto oli perheelliselle mielekkäämpi.

”Nyt on paljon lyhyitä vuoroja, joten arkivapaita ei ole yhtä paljon kuin aiemmin. Välillä pitää laittaa iltavuoron jälkeen kello soittamaan aamulla, että näkee vilaukselta lapset”, Saarinen harmittelee.

VR piti viime vuonna yt-neuvottelut, joiden seurauksena joka neljäs kaukoliikenteen konduktööri irtisanotaan. Kaukoliikenteen konduktöörejä on noin 500, joista 150:n työt loppuvat.

Yt-neuvottelut päättyivät marraskuussa. Yt-neuvottelujen tuloksesta kerrottiin maaliskuussa, mutta kaikki eivät ole saaneet tietoa töiden päättymisestä. VR lupaa irtisanomistiedot kesään mennessä. Irtisanottavien työvelvoite päättyy kesäkuun aikana.

Matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen kertoo, että konduktöörien vähennystarve on aiemmin tehtyjen ratkaisuiden perua. VR otti kymmenisen vuotta sitten käyttöön kiskobusseja, joissa ei ole konduktöörejä. Silloin konduktöörien miehityspisteiden määrä jäi muutoksista huolimatta ennalleen. Nyt pisteitä karsitaan muun muassa Pieksämäeltä ja Seinäjoelta.

”Hintakilpailu on kovaa, joten oikaisemme miehityspisterakennetta, ja sitä kautta miehitystarve vähenee”, Romanainen sanoo.

Pia Saarinen kertoo, että Turun miehityspisteen yli 50 konduktööristä joutuu lähtemään joka toinen. Osalle on ehkä tarjolla töitä Helsingissä tai Tampereella, joiden miehitystä kasvatetaan.

Turkuun juurtunut Saarinen kertoo olevansa varautunut töiden loppumiseen. Hän suunnittelee jo datanomin opinnoilleen jatkoa.

”Totta kai tilanne harmittaa vietävästi. Toivoisin töiden jatkuvan, sillä tämä on ollut paras työyhteisöni. Harmittaa paljon myös niiden konkareiden puolesta, jotka ovat olleet vuosikymmeniä alalla”, Saarinen nielaisee.

Aamujuna pysähtyy puoli seitsemän aikaan Karjaalla. Kyytiin nousee kymmeniä työmatkalaisia. Ruuhka joutuu siitä, että Y-lähijuna ei enää kulje Karjaalle asti.

Suurimmalla osalla asiakkaista on näyttää Saariselle joko sarjalippu tai kännykkälippu.

”Osa ostaa vieläkin lipun vasta junassa. Noin puolet heistä maksaa käteisellä”, Saarinen arvioi.

Konduktööri vastaa matkustajien turvallisuuden ja neuvonnan lisäksi ongelmatilanteista. Hän ilmoittaa VR:n operaatiokeskukseen korvaavien kuljetusten tarpeesta, jos juna hajoaa matkan aikana.

Saarinen painottaa, että paineensietokyky on oleellinen osa työssä pärjäämistä. Konduktööri joutuu tekemään päätöksiä hyvinkin nopeasti.

”Erään kerran olin matkalla Turusta Tampereelle, kun kuski ilmoitti paria minuuttia ennen Toijalaa, että veturissa on tekninen vika ja juna jää Toijalaan.”

Saarinen välitti tiedon nopeasti matkustajille. Heidät saatiin Toijalassa junasta ja saman tien Helsingin suunnasta tulevaan junaan.

”Matkustajat pääsivät Tampereelle jopa muutamaa minuuttia aiemmin. Itse jäin rungon kanssa Toijalaan. Vasta tilanteen jälkeen pysähdyin vetämään henkeä”, Saarinen kertoo.

VR aloittaa irtisanomisten jälkeen konduktöörin tehtävänkuvan kehittämisen. Tavoitteena on saada kaukojunan konduktööri ”junaisännäksi tai -emännäksi”. Tämä tarkoittaa ainakin lisää valtaa poikkeustilanteisiin.

”Asiakkaat joutuvat joskus odottamaan junassa esimerkiksi hirvikolarin takia. Näissä tilanteissa konduktööreillä voi olla jatkossa enemmän valtuuksia antaa hyvityksiä jo junassa. Se olisi meidän kannaltamme helpompaa, sillä prosessia ei tarvitsisi aloittaa uudestaan matkan jälkeen puhelimitse”, Maisa Romanainen kertoo.

Uudet vastuut vaativat paremmat työkalut. Nykyisin konduktöörin myyntilaite ei ole online-tilassa, joten konduktööri ei voi myydä paikkalippuja tai vaikka muuttaa matkustajan lippua extra-luokkaan.

”Tiedon väittäminen matkustajille ongelmatilanteiden aikana on tosi tärkeää. Toki osa matkustajista etsii tietoja saman tien verkosta ja tietää tilanteesta jopa konduktööriä enemmän”, Saarinen kertoo.

Aamujuna lähestyy puoli kahdeksan maissa Pasilaa. Saarinen käväisee normaaliin tapaan laiturilla, mutta nyt tarkastusvisiitti on muutaman sekunnin pituinen.

”Kun juna on myöhässä, silloin ei jäädä miettimään”, Saarinen huikkaa ja lukitsee ovet.

IC 942 saapuu Helsinkiin minuutin aikataulusta jäljessä.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Tiesitkö, että...

 Konduktööri puhaltaa asemalla pilliin puoli minuuttia ennen junan lähtöä.

 Konduktööri on yhteydessä RAILI-puhelimella junan kuljettajaan jokaisen aseman jälkeen. RAILI on rautatieliikenteen suljettu matkapuhelintaajuus, joka pitäisi toimia ongelmitta jopa luotijunissa.

 Aamujunassa voi olla vain yksi konduktööri, mutta ruuhkaisimmissa vuoroissa konduktöörejä on kolme. Yksi toimii silloin ryhmänjohtajana.

 Konduktöörin koulutus kestää nelisen kuukautta. Töihin päästäkseen on läpäistävä psykologinen testi. VR kouluttaa konduktöörejä tarpeen mukaan, joten irtisanomisten takia seuraavan koulutuksen ajankohtaa ei ole tiedosta.

 Konduktööri tekee myös liikenneturvallisuuteen liittyviä töitä. Hän toimii junan varikkosiirroissa kuskin silminä, jos kuski peruuttaa junan Ilmalan varikolle.

 Kaukoliikenteen konduktöörit eivät tee lähiliikenteen konduktöörien vuoroja.

 Lyhyissä vaunurungoissa ei ole vaunua numero kolme, sillä kolmonen on varattu ravintolavaunulle. Ykkösvaunu on pääsääntöisesti Helsingin puoleisessa päässä.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • VR ja junaliikenne
  • Irtisanomiset

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ravintoloissa Helsingissä – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    2. 2

      Niina Hartikainen ei ole pelkkä mies tai pelkkä nainen vaan muunsukupuolinen – ja nyt Suomi pohtii, voiko hänestä pian tulla Niina Tero Hartikainen

      Tilaajille
    3. 3

      Sdp:n kannatus lähestyy kokoomuksen suosiota – keskusta ja vihreät loivassa alamäessä

    4. 4

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    5. 5

      Salakirjoittaja ja piirtävä upseeri – sota toi yhteen suomalaisen pariskunnan, ja nyt heidän jäljiltään löytyi salaisuus: mitä vaitelias joukko upotti savolaiseen järveen?

      Tilaajille
    6. 6

      Jalkainfarkti tunnetaan huonosti, silti tuhannet ovat vaarassa saada sen ja joutua jopa amputaatioon

    7. 7

      Kaksion saa jo lähes yksiön hinnalla pääkaupunkiseudulla – Katso, mitä pienet asunnot maksavat omalla alueellasi

    8. 8

      Pituushyppääjä Rainer Stenius virui 50 päivää kuolleena – taloyhtiön huoltomies löysi sattumalta

    9. 9

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    10. 10

      ”Päivänvalossa urheillaan ja yöllä rokataan” – Fitness-maailmanmestari Camilla Rauhala laulaa ronskisti mutta elää terveellisesti ja kurinalaisesti kuin burleski-nunna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    2. 2

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    3. 3

      Päänsiirto ruumiilta toiselle onnistui – Kiistellyn italialaiskirurgin tähtäimessä seuraavaksi elävät potilaat

    4. 4

      Jalkainfarkti tunnetaan huonosti, silti tuhannet ovat vaarassa saada sen ja joutua jopa amputaatioon

    5. 5

      Riskit kasvavat asuntomarkkinoilla, ja nyt alkaa olla aika huolestua

      Tilaajille
    6. 6

      Juhana Vartiainen: Suomen työttömistä vain 40 000 pystyy oikeasti työllistymään – ”Se on ihan eri koko­luokka kuin nämä sadat­tuhannet, joista on tapana puhua”

    7. 7

      Länsimetron ensimmäiset 7 tuntia: HS:n seuranta kokoaa yhteen kauan odotetun päivän tapahtumat – ”Vastaavaa tunnelmaa ei ole ennen nähty suomalaisessa joukkoliikenteessä”

    8. 8

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    9. 9

      Kun junalipun ostaminen kännykällä ei onnistunut, konduktöörit poistivat matkustajan pimeään yöhön

    10. 10

      Älypuhelin menee liian usein lapsen edelle – imettäessäänkin monet äidit katsovat koko ajan puhelinta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    2. 2

      ”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

      Tilaajille
    3. 3

      Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

    4. 4

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    5. 5

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    6. 6

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    7. 7

      Eräänä kesäiltana Seppo kaatui ja kuoli – se oli vakava paikka, sillä tämä raivokas nero yksin tiesi kaiken siitä, miten Suomen ydin­jäte haudataan turvallisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    9. 9

      Joukossamme elää ihmisiä, joilla on pedon luonne – näin psykopaatti lipuu toisen ihmisen lähelle ja tekee tuhojaan

      Tilaajille
    10. 10

      Miksi vaikutusvaltaiset miehet panevat naiset katsomaan masturbointiaan? Asiantuntija vastaa

    11. Näytä lisää