Kotimaa

Pienoiskopterien lennättäjät halutaan käytöskouluun – ”Osa ei ymmärrä, mitä kopteri voi aiheuttaa”

Taivaalla pörräävät pikkukopterit ovat yleistyneet kahdessa vuodessa räjähdysmäisesti. HSTV:n studiokeskustelussa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola kertoo, mitä mahdollisuuksia ja ongelmia valtavasti yleistyneisiin pienoiskoptereihin liittyy.

Taivaalla pörräävät pikkukopterit ovat yleistyneet kahdessa vuodessa räjähdysmäisesti. Jälleenmyyjien mukaan useita roottoreita käyttävien multikopterien ostajista jopa 90 prosenttia on 30–40-vuotiaita miehiä.

Koptereiden yleistymiseen on muutamia syitä. Ensinnäkin kopterin voi nostaa lentämään jopa yli sataan metriin. Tärkeämpi syy on se, että kopterissa on kiinni kamera, jolla voi kuvata jopa 4K-teräväpiirtotarkkuudella videota.

”Kopteri on yksinkertaisesti lentävä selfie-keppi. Jokainen on nähnyt elokuvissa hienoja kuvia, jotka on otettu helikopterista. Nyt samanlaisen voi ottaa omasta kodistaan tai mökistään”, johtava asiantuntija Jukka Hannola Liikenteen turvallisuusvirastosta Trafista sanoo.

Suurin osa harrastajista ei ole aiemmin lennättänyt radio-ohjattavaa lennokkia tai kopteria. Kun kokemattomien harrastajien määrä kasvaa, kasvaa samalla huoli siitä, tuntevatko he lain ja lennätysetiketin.

Turkulainen Jarmo Hellevaara on lennättänyt lennokkeja 1960-luvulta. Nykyään hän lennättää myös multikopteria.

”Yleensä kuvaan vävypoikani työmaita ja sen sellaista. Ihan kiva laite se on juuri kameran ansiosta”, Hellevaara perustelee.

Koptereita koskeva määräys astui voimaan viime vuoden lopulla. Hellevaaran mielestä sääntely rajoittaa liikaa perinteistä lennokkitoimintaa. Esimerkiksi Turun lennokkiharrastajien lennätysalueella on nyt 50 metrin korkeusrajoitus lentoaseman lähestymisalueen takia.

”Sääntely on tehty multikoptereiden takia, mutta samalla purtiin perinteisten lennokkiharrastajien nilkkaan. Vian saanut multikopteri putoaa taivaalta kuin kivi, kun taas vian saanut lennokki liitää aina alas” Hellevaara sanoo.

Sääntely ei ole poistanut multikopterien kaikkia lieveilmiöitä kuten korkeusrajojen rikkomista. Normaalisti kopteria ei saa lennättää yli 150 metrin korkeudessa.

”Osa lennättäjistä ei edes ymmärrä, mitä kopteri voi aiheuttaa vaikkapa pienlentokoneelle. Onneksi mitään vakavampaa ei ole tapahtunut”, toimitusjohtaja Jan Lindberg Multicoptercenteristä sanoo.

Tähän mennessä Trafin tietoon on tullut yksi vaaratilanne, jossa osallisena olivat multikopteri ja yleisilmailukone.

Ammatikseen kopteria lennättävät joutuvat ilmoittamaan toiminnastaan Trafille, mutta harrastajien säädökset ovat löysemmät. Trafin Hannola kertoo, että Suomen kopterilainsäädäntö on Euroopan liberaalein.

”EU-sääntelyn kehittymisen kautta säännökset ehkä kiristyvät ammattilaisilla, mutta pyrimme vaikuttamaan siihen, että harrastajille ei tulisi lupamenettelyä. Sääntelyn tulisi olla riskiperusteista. Harrastajat lennättävät usein koptereitaan syrjässä asutuksesta ja ihmisistä.”

Hannola pitää mahdollisena, että EU-sääntelyn myötä lennättäjältä vaaditaan tulevaisuudessa jonkinlaisen verkkokurssin läpikäyminen.

Jan Lindbergin yritys on käynnistämässä toukokuun aikana lennättäjien verkkokurssia ammattilaisille.

”Myöhemmin verkkokurssista tulee myös harrastajille tarkoitettu versio”, Lindberg kertoo.

Mistä kopteriharrastuksen aloittava saa tähän hätään koulutusta? Neuvoja kannattaa kysellä esimerkiksi paikallisilta lennokkikerhoilta. Osa jälleenmyyjistä antaa luovutuskoulutusta.

”Käymme läpi ohjaimen toiminnot ja vaadittavat alkutoimenpiteet. Sen jälkeen asiakas kokeilee kopteria”, multikopterivastaava Carl-Henrik Hagelstam Hobbylinnasta kertoo.

Trafin Hannola painottaa simulaattorin käytön tärkeyttä ennen varsinaisten lentojen aloittamista. Useimmat kopterivalmistajat tarjoavat tietokoneelle asennettavan ohjelman, jolla voi harjoitella.

”Osassa laitteista on aloittelijatila, ettei laite pääse karkaamaan”, Hannola neuvoo.

Lennättämisen lainsäädännön perusasiat ja termistö on helppo tarkastaa Trafin nettisivuilta.

Trafilla on huoli uusien lentäjien etiketistä, eritoten kotirauhan mahdollisesta rikkomisesta ja yksityisyyden kunnioittamisesta. Monessa Euroopan maassa yksityisyys ja kopterit ovat olleet julkisessa keskustelussa.

”Tämä tekee pahaa lajin imagolle. Meillä yksityisyydestä ei ole ainakaan vielä samanlaista huolenaihetta, mutta laitteiden yleistyessä asiasta pitää puhua. Maalaisjärkikin sanoo, että laitetta ei saa lennättää toisen takapihalla tai ikkunan ulkopuolella”, Hannola sanoo.

Multikopterit ovat verrattain uusi laitetyyppi. Markkinajohtajat eli kiinalaiset DJI ja Yuneec ovat tehneet koptereita alle kymmenen vuotta.

”Osa käyttäjistä olettaa, että kopterit toimivat yhtä varmasti kuin Buick, mutta näissä on aivan uusinta sukupolvea lukuun ottamatta usein pientä ongelmaa”, Lindberg sanoo.

Ostajan kannattaa kysyä, miten huolto toimii. Valtuutettu huolto korjaa osan laitteista Suomessa, mutta osa lähetetään Eurooppaan tai Kiinaan. Takuukorjaus voi kestää parikin kuukautta.

Lennättäjän pitää myös huolehtia laitteestaan ja sen kunnosta. Laite voi vaatia esimerkiksi päivityksiä.

”Laitteen karkaamisista suuri osa johtuu siitä, ettei lennättäjä ole muistanut kalibroida kopteria, tai hän ei ole odottanut gps-signaalin lukitusta”, Lindberg kertoo.

Kotivakuutus ei korjaa kopterin karkumatkaa

Valtaosa multikopteriharrastajista joutuu korjailemaan kopterinsa herkästi hajoavia osia kuten potkurisiipiä ja jalkoja. Niiden kustannukset lähtevät muutamasta eurosta ylöspäin. Suurempia kustannuksia syntyy, jos kopterin kamera ja sen gimball eli kiikku vaurioituvat. Yksistään kameran hinta voi olla 500 euroa.

Suomalainen kotivakuutus ei yleensä korvaa kopterille lennätyksessä sattuneita vahinkoja. Kotivakuutus korvaa vain yllättävät vahingot kuten sen, jos kopterin päälle on astuttu vahingossa kotona.

”Vakuuttamisessa joudutaan aina pohtimaan riskiä, ja on aika suuri todennäköisyys, että kopteri putoaa käytettäessä. Kaikenhan voisi vakuuttaa, mutta riskin ollessa suuri vakuutuksen hinta olisi suhteessa hankintahintaan niin korkea, että harva haluaisi sellaisen vakuutuksen”, kehittämispäällikkö Timo Ekholm Lähitapiolasta sanoo.

Yhteyden ohjaimeen menettänyt kopteri osaa palata lennättäjän luokse, mutta virhetilanteessa kopteri voi kadota taivaanrantaan. Karkaamisesta koituvia menetyksiä ei korvaa todennäköisesti mikään vakuutus.

Osa vakuutusyhtiöistä luokittelee kopterin lennokiksi, joten kotivakuutuksen vastuuvakuutus on voimassa harrastustoiminnan aikana. Näin ollen kopterin aiheuttamat vahingot kuuluvat vakuutuksen piiriin.

”Jonkin verran kopterit ovat osuneet autoihin, mutta hyvin vähän niitäkin on ilmoitettu”, Ekholm kertoo.

Osa vakuutusyhtiöistä tulkitsee multikopterin ilma-alukseksi, jolloin kotivakuutuksen vastuuvakuutus ei ole voimassa. Tulkinta kannattaa varmistaa omasta vakuutusyhtiöstä, sillä siihen voi vaikuttaa muun muassa kopterin koko.

Lennätyksen aikana voimassa olevan vastuuvakuutuksen voi hankkia liittymällä Suomen Ilmailuliittoon. Sen jäsenillä on voimassa vastuuvakuutus, jonka omavastuu on 500 euroa ja yläkorvaus miljoona euroa. Helikopterivalmistajista DJI:llä on vakuutuksen kaltainen huoltosopimus, joka maksaa vuodessa noin viidesosan kopterin hankintahinnasta.

Tällaisia ovat kolmen eri hintaluokan kopterit

200–300 euroa

Tämän hintaluokan kopterit ovat parhaimmillaan lasten ja nuorten ensimmäisenä kopterina tai sisälennätyksessä. Osassa laitteista on esimerkiksi magnetometri, jonka avulla kopteri pysyy kohtuullisen vakaana. Kopterin kamera kuvaa yleensä 720p-videokuvaa tai laatu on jopa tätä heikompaa. Kopterin kameran kuvaa voi seurata joissain malleissa älypuhelimen näytön kautta. Laitteen lennä­tysetäisyys on sadan metrin luokkaa, ja lentoaika yleensä noin kymmenen minuuttia.

500–800 euroa

Nämä kopterit voivat painaa jo reilun kilon verran, ja niiden lentoaika on yli 20 minuuttia. Kopterissa on joko oma HD-videokamera tai siihen pitää liittää GoPro-kamera. GPS-ominaisuuden ansiosta kopteri tietää oman sijaintinsa ja ohjaimensa sijainnin. Kopteri nousee yli sadan metrin korkeuteen, ja sillä voi olla 500 metrin toimintaetäisyys. Livekuva näkyy älypuhelimen ruudulta.

1 200–1 600 euroa

Uusimmat harrastajaluokan multikopterit kuvaavat 4K-videokuvaa. Niiden toimintaetäisyys on jopa useampi kilometri ja lentoaika puolisen tuntia. Laitteen kameran videokuva näkyy yleensä ohjaimessa. Osa koptereista osaa väistää automaattisesti esteitä, ja niissä on erilaisia kuvaustiloja kuten kohteen automaattinen seuraaminen jopa yli 70 kilometrin tuntivauhtia.

Harrastuskopteri on lennokki

 Laissa multikopteri on harrastuskäytössä lennokki ja ammattilaiskäytössä kauko-ohjattu ilma-alus. Ammattilaiselta vaaditaan ilmoitus Trafille, harrastajalta ei.

 Kopterin lennättäjän on säilytettävä näköyhteys kopteriin.

 Lennätyskorkeuden on oltava alle 150 metriä, mutta poikkeuksia on. Esimerkiksi lentoaseman lähialueella maksimikorkeus on 50 metriä.

 Harrastaja ei saa lennättää kopteria väkijoukon yllä. Ammattilaiselle se on mahdollista tiukoin ehdoin.

 Lennokilla on aina väistämisvelvollisuus.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Näin meidät huijattiin juomaan vaikka ei ole jano – liika juominen on vaarallista urheilussa, ja muillekin se on turhaa

      Tilaajille
    2. 2

      Tein vuosia sitten väärän valinnan opiskelu­paikasta ja nyt saan siitä rangaistuksen

    3. 3

      Maanantai on kouluissa isojen ruoka-annosten päivä – Ilmiön syytä ei tiedetä tarkkaan, mutta ruoka­palvelu­vastaavilla on siitä omat arvelunsa

    4. 4

      Miksi ihmiset vain näpräävät kännyköitään bussissa? Kuljettaja Raimo Lampea asia vaivasi niin paljon, että hän päätti tehdä jotain

    5. 5

      Suomi laittoi miljoonia euroja saksalaisiin ruoka­messuihin – HS kiersi Suomen osaston berliiniläisen ruoka­gurun kanssa, tällainen on hänen tuomionsa

    6. 6

      Ruosteen­punainen Kuu pimeni näyttävästi – kuvakooste harvinaisesta luonnon­ilmiöstä

    7. 7

      Kuunpimennys jatkuu kello 8.51 asti, suora lähetys käynnissä – Lähetä kuvia ruosteen­punaiseksi värjäytyvästä kuusta HS:lle

    8. 8

      Lesken oikeudet ovat suurin perinnön­jakoon liittyvä harha­käsitys – ”Kaiken­laiset epäilykset aiheuttavat verisiä riitoja”, sanoo asianajaja

    9. 9

      Miksi Venäjän media teki Suomessa pidätetystä venäläis­naisesta ison ja poliittis­sävyisen uutisen?

    10. 10

      Heistä piti tulla super­tähtiä, mutta toisin kävi – Kolme suomalaista ykkös­kierroksen NHL-varausta kertoo HS:lle, miksi ura ei auennutkaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskellä Helsinkiä on talo, jonka lattian alta paljastui aikakapseli täynnä 300 vuoden takaista elämää

    2. 2

      Kuunpimennys jatkuu kello 8.51 asti, suora lähetys käynnissä – Lähetä kuvia ruosteen­punaiseksi värjäytyvästä kuusta HS:lle

    3. 3

      Lesken oikeudet ovat suurin perinnön­jakoon liittyvä harha­käsitys – ”Kaiken­laiset epäilykset aiheuttavat verisiä riitoja”, sanoo asianajaja

    4. 4

      Entä jos lentämisen sijasta matkustaisi Málagaan, Berliiniin tai New Yorkiin maitse ja meritse? Laskimme päästöt, hinnat ja matka-ajat

    5. 5

      Ahtaasti asuminen on yleistymässä, ja Helsingin Alppilassa asuvat Estradat ovat siitä osoitus – neli­henkisen perheen kodissa on vain keittiö ja makuu­huone

    6. 6

      Toimittaja Lea Pakkanen matkusti läpi Venäjän ja huomasi olevansa ruumiiden keskellä – Pienessä siperialais­kylässä valkeni Pakkasen suvun salaperäinen painajainen

      Tilaajille
    7. 7

      Kommentti: Poika­koulun oppilaat nöyryyttivät alkuperäis­kansan aktivistia – Video tapauksesta on herättänyt järkytystä, koska se kertoo Yhdys­valtojen poliittisesta ilmapiiristä

    8. 8

      Suomeen on jo saattanut levitä uusi peto – ensi­havainto kulta­sakaalista voidaan tehdä hetkenä minä hyvänsä

    9. 9

      Poliisi: Taksikuski tunkeutui asunnolle Turussa, asiakas joutui seksuaalirikoksen uhriksi

    10. 10

      Lähes kaikki kuntohiihtäjät sortuvat kahteen perusvirheeseen, jotka korjaamalla eteneminen helpottuisi hetkessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä sanat kannattaisi sanoa monelle vanhemmalle, vaikka minut ne saivatkin itkemään

    2. 2

      Vuoden paras Fingerpori -äänestys keräsi yli 23 000 ääntä – ”Hieno valinta”, toteaa Pertti Jarla yleisön suosikista ja paljastaa omansa

    3. 3

      Pilapiirtäjä Ville Ranta teki piirroksen Oulun seksuaali­rikoksista ja sohaisi muurahais­pesään – Facebook jäädytti tilin, mutta se ei Rantaa hetkauta, sillä hän ei ole ensi kertaa asialla

    4. 4

      Sähköhammasharjakin voi jättää hampaat likaisiksi – yleinen harjaustekniikka pilaa koko sähköharjan idean, sanoo asiantuntija

    5. 5

      Keskellä Helsinkiä on talo, jonka lattian alta paljastui aikakapseli täynnä 300 vuoden takaista elämää

    6. 6

      Autoista tuli niin hyviä, että kuljettajien ajotaidot romahtivat – tämä perusasia unohtuu monelta ja talvella sen kuulee lähes joka risteyksessä

    7. 7

      Tältä näyttää Redi arkisena aamu­päivänä – Yrittäjät kertovat, miltä kauppa­keskuksen tilanne vaikuttaa nyt

    8. 8

      Tällainen on kahdeksan lapsen hyväksikäyttö­tapaus: Kalliolaismies saalisti tyttöjä Instagramissa – Tuomittu pyysi 14-vuotiasta tyttöä vaikenemaan seksistä

    9. 9

      Kampaaja Petri Puhakka joi itsensä väsyksiin, haki voimaa amfetamiinista, vihasi itseään peilin edessä ja joi lisää – Sitten esimies sanoi oikeat sanat

      Tilaajille
    10. 10

      Keksijänero loi miljardituotteen ja joutui tyttärensä syrjäyttämäksi – Suomalaista Polaria ja sen perustajan traagista kohtaloa ympäröi hiljaisuuden muuri

      Tilaajille
    11. Näytä lisää