Kotimaa

Autot Rekkareitti muistuttaa mikroautorataa

Tilaajille

Liikennesuunnittelun tavoitteena Helsingissä on teoriassa liikenteen turvallisuuden parantaminen. Käytäntö ei kuitenkaan ole aina sama.

Siitä ovat hyvänä esimerkkinä Katajanokan liikennejärjestelyt, joissa raskas liikenne joutuu katujen linjausten ja tiukkojen käännösten vuoksi vaarantamaan jalankulkijat, autoliikenteen ja raskaasti kuormitettujen ajokkiensa kalliit renkaat.

Suunnittelijat eivät ole piirustuslautavaiheessa oivaltaneet, että kyseessä on ainoa reitti Eteläsataman ja Katajanokan rekkaliikenteelle.

Jos valmistuneen katujärjestelyn perusteella halutaan päätellä Helsingin liikennesuunnittelun tärkeysjärjestystä, näyttää siltä, että jalankulkijoille varataan tilaa huomattavasti yli tarpeen ja liikenteelle ahtauden rajoille. Alueelta eri aikoina otettuihin kuviin sopi toistasataa ajoneuvoa ja neljä jalankulkijaa, joten jakoa on vaikea pitää realistisena.

Katujen linjaukset on ratkaistu arkkitehtonisin perustein eli hyvännäköinen voittaa aina tarkoituksenmukaisen. Muuhun tulokseen ei voi tulla, koska ahtaimmissa kohdissa raskaiden ajoneuvojen selviäminen on melkein joka paikassa kymmenien senttien asia eli reunakiveysten pieni siirtäminen ratkaisisi monia ongelmia etenkin puoliperävaunullisilta eniten tilaa vaativilta rekoilta.

Myös linjausten suorakulmaisuus ja mutkittelu haittaavat liikennemerkkien oikeaa tulkitsemista ajoissa ja aiheuttavat ahtautta käännöksiin. Niiden korjaus on kuitenkin ratkaisevasti kalliimpaa kuin kiveysten siirtely. Leveiden kaistojen Helsingissä ahtaus on autoilijoille yllättävää.

Usein paikalla liikkuvat kuljettajat oppivat "oikeat nuotit" ja ennakoivat jo mutkien ja nurkkien takaisia ajolinjoja. Suurin vahinkoriski on vähemmän rutinoituneilla, välinpitämättömillä tai paikalle ensi kertaa osuvilla kuljettajilla. Oppiminenkaan ei täysin auta, sillä paikan hyvin tunteva rekkamies totesi, että kahdessa kohdassa on pakko tulkita liikennesääntöjä hyvin väljästi.

Tarvitaan tarkkaa ajoa

Kaikki tämä hidastaa ajoa ja pudottaa katujen välityskykyä, mutta turvallisuutta pidetään selvästi ensisijaisena. Rekkamiesten mukaan suurin riski ovat perän oikaisua ymmärtämättömät kadun ylitystä odottavat jalankulkijat, erityisesti lapset.

Muu autoliikenne on yleensä mukana yhteispelissä, joskin poikkeuksiakin on. Kaistoista ei taistella, kun rekka vaatii niitä kaksi, ahtaassa kohdassa ei yleensä yritetä rekan rinnalle ja liikennevaloissa odottavat löytävät melko pian pakkivaihteen rekan jäätyä käännöksessä pussiin. Poikkeukset lisäävät selvästi vaaratilanteita, sillä jyrkissä käännöksissä rekan kuljettajan näkyvyys peilien kautta on rajoitettu.

Raskaiden ajoneuvojen kuljettajat tietävät renkaidensa hinnat ja välttävät kosketuksia raunakiviin etenkin täydellä kuormalla. Käännös rannasta Aleksanterinkadulle onnistuu vain vastaantulijoiden kaistan kautta tai ylittämällä jalkakäytävän matalahko levike. Vilkkaimman rekkaliikenteen aikana valoissa kuitenkin on usein odottavia vastaantulijoita.

Katajanokalta pohjoiseen käännyttäessä "väärän" eli oikeanpuoleisen kaistan valinta johtaa myös helposti kivikosketukseen tai jalkakäytävälle ja molemmat kaistat on joka tapauksessa käytettävä. Eteläsatamaan mentäessä käännös Pohjois-Esplanadille on myös tiukka ja korokkeen päässä on rekkojen pyöränjälkiä.

Valtaosa näistä reunakivikosketuksista johtuu kaistan valinnan tai tilan riittävyyden ennakoinnin myöhästymisestä. Rekalla korjaus peruuttamalla liikenteessä on poissuljettu vaihtoehto.

Rekkakuskit kommentoivat

Rekkakuski 1 : Taitoajokoe, jossa kokemus ja maltti ovat valttia.

Rekkakuski 2 : Kävi kuin vanhassa sadussa Hiiri kissan räätälinä , piti tulla rekkareitti, mutta tulikin mikroautorata.

Rekkakuski 3 : Suunnitteluvirasto toimii kirjoituspöytätasolla, leikkiautoillakin asian olisi voinut selvittää etukäteen.

Rekkakuski 4 : Järjestelyt heikentävät tarpeettomasti liikennevalojen vetävyyttä ruuhka-aikoina.

Rekkakuski 5 : Aleksilla ei tarvita oikeanpuoleista jalkakäytävää lainkaan ja sen levike vain houkuttelee tilannetta seuraamattomia jalankulkijoita takapyörien oikaisulinjalle. Vaihtoehtona yksisuuntainen katu tai liikennevalojen siirto niin kauas, etteivät odottajat estä kääntyviä.

Kukaan ei kehunut.

Tiukin kohta vetää melkein aina puoliperävaunullisten rekkojen takapyörät jalkakäytävälle, missä odottavien jalankulkijoiden on syytä seurata liikennettä.

Oikean kaistan valinta Katajanokalta tultaessa vie joko takapyörät jalkakäytävälle tai nupin vastaantulijoiden puolelle.

Paikan tunteminen, onnistunut kaistojen valinta ja ajolinjojen riittävä ennakointi vähentävät oikaisun aiheuttamia haittoja.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    5. 5

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    6. 6

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    7. 7

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    8. 8

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    9. 9

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    10. 10

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää