Kotimaa

Ylikomisario Seppo Piipponen vaatii Veneilyliivejä, turvallisempia veneitä ja alhaisempaa promillerajaa

Tilaajille

Liikkuvan poliisin ylikomisario Seppo Piipponen on veneilyn ammattilainen. Lapsuutensa Oulujärven Manamasalossa viettäneelle Piipposelle vedet ovat tuttuja kulkuteitä. Soutamisen taidon hän oppi nelivuotiaana; silloin toimiteltiin jo asioita veneen avulla.

Seppo Piipposen puheissa yhdistyvät tilastot, oma vene-elämä ja toimiminen liikkuvan poliisin venepuolen tehtävissä. Siellä saatu kokemus pantiin merkille: Suomen Moottoriveneliitto myönsi Piipposelle ensimmäisen Arvoplakettinsa muutama vuosi sitten. Jakoperusteissa mainittiin veneilyturvallisuuden hyväksi tehty työ.

Virkamiehen näkökulmasta veneilijät ovat raitistuneet 15 vuoden aikana, hukkumiset vähentyneet ja veneilyliivien käyttö lisääntynyt. Veneilyn hukkumistilastot ovat lisäksi todellisuudessa kauniimmat kuin viralliset luvut - noin sata hukkunutta vuodessa - näyttävät: ne täytyy suhteuttaa voimakkaasti lisääntyneeseen veneiden ja veneilijöiden määrään.

Paljon on kuitenkin vielä tekemättä, Piipponen muistuttaa ja alkaa puhua yhdestä lempiaiheestaan, pelastusliiveistä.

Pelastusliivit ovat yhtä merkittävä turvallisuustekijä kuin auton turvavyö: yhdeksän kymmenestä pienellä veneellä hukkuneesta olisi selvinnyt hengissä, jos olisi käyttänyt liivejä.

Piipposen ensimmäinen teesi kuuluu: "Tiedotusta olisi lisättävä ja siihen olisi kytkettävä lainsäädäntö." Pelastusliivit olisi siis saatava myös pienveneiden pakollisiksi varusteiksi. Vaatimusta voitaisiin tehostaa rikesakolla. Mitä pienempi vene, sitä tärkeämpää on Piipposen mukaan käyttää liivejä.

Ruorijuopon kuva

Turvallisuustyötä tekevien viranomaisten pahimmat viholliset ovat siis alkoholi ja liian pienet tai kehnosti suunnitellut veneet, jotka ovat merikelvottomassa kunnossa.

Turvallisuussäädökset koskevat vain rekisteröityjä veneitä, joiden omistajille muutenkin tai ehkä juuri siksi sattuu vähiten vahinkoja.

Eniten valistusta kaipaisi tyypillinen ruorijuoppo, joka on useimmiten eläkkeellä oleva tai eläkeikää lähestyvä, kalastusta harrastava ja alkoholisoitunut mies. Toisen ryhmän muodostavat viinankäyttöä opettelevat nuoret. Viinaongelma koskettaa viidennestä veneilijöistä, mutta silti korkeintaan joka sadas veneilijä on varsinainen ruorijuoppo. Tosin veneilijöiden joukossa on enemmän yhden tai kaksi olutta ottaneita kuin autoilijoissa.

Viinaa pidetäänkin veneilyn ja onnistuneen loman osana. Piipponen muistuttaa, että "nykyinen 1,5 promillen raja on johtanut asenteeseen, että se on hyväksyttyä, siinä on siis ihan luvallinen viinankäytön yläraja". Se on liian korkea; vesillä voitaisiin soveltaa tieliikenteen rajoja.

Kelvottomia veneitä

Ensinnäkin kaikkien myytävien veneiden olisi täytettävä tietyt normit - ja niiden olisi huonostikin käsiteltyinä kestettävä. Kestävyydestä puhutaan harvoin. Vähiten se tuodaan esille silloin, kun jossain kotipajassa leivottuja muoviveneitä kaupataan "pusikoista ja markettien pihoilta".

Sisäministeriön poliisiosaston teettämän tutkimuksen mukaan veneen puutteelliset ominaisuudet olivat varmasti yhtenä onnettomuuden syynä yli kolmanneksessa kuolemaan johtaneista veneilyturmista vuosina 1986-1988, kertoo sisäministeriön poliisiosaston ylitarkastaja Pertti Luntiala , joka on myös suunnitellut poliisin venekoulutusta.

Tosin veneen kunnon ja ominaisuuksien merkitys onnettomuuksien syynä riippuu myös muista tekijöistä. Oikein ja selvin päin veneiltäessä tulee kevyellä ja kiikkerällä soutuveneellä hyvin toimeen. Sen sijaan kapea ja kevyt vene ei kestä humalaisen kompurointia.

"Uusien veneiden olisi oltava aiempaa tukevampia. Kiikkeryys ja keveys ovat etenkin ns. savolaismallisten muoviveneiden ongelma", Piipponen sanoo ja odottaa pienveneiltä myös parempaa kelluvuutta, joka saadaan aikaiseksi riittävän suurilla, oikein sijoitetuilla kellukkeilla.

"Nämä ovat julkisuudessakin paljon puhuttuja perusvaatimuksia. Kalaveneistä ei sen sijaan jostain kumman syystä puhuta oikeastaan missään", Piipponen ihmettelee.

Kalastukseen tarkoitetuissa veneissä on monia sellaisia puutteita, jotka panevat epäilemään suunnittelijoiden omaa kokemusta.

Kalaveneiden suunnitteluvirheitä ovat monet knaapit, trailerikoukut ja vastaavat, joihin pyydykset tarttuvat kiinni. Silloin joutuu liikkumaan veneessä ja jopa kumartumaan laidan ylitse - eikä onnettomuus ole kaukana.

"Kalaveneet olisi suunniteltava siten, että ne olisivat tukevia seisoa ja työskennellä, sileitä ulkopuolelta, ja mahdolliset koukut, hankaimet ja knaapit olisivat sisäpuolella", Piipponen sanoo.

"Niihin olisi saatava suljettavat säilytystilat tavaroille ja ennen kaikkea veneilyliiveille. Säilytystilojen puute on yksi syy siihen, ettei liivejäkään ole. Tuntuukin siltä, että nyt veneet on ilmeisesti tarkoitettu vain ajamista varten."

Järvillä hukutaan

"Sisävesien veneily ei ole varsinaisesti veneilyä, vaan liikkumista totutusti paikasta toiseen - niinpä siellä ei tulla ajatelleeksi, että veneilyssä on monia vaaroja", Piipponen huomauttaa.

"Yksi esimerkki on juuri pelastusliivien unohtaminen. Se on myös miehinen piirre: naiset ja lapset käyttävät pelastusliivejä eniten."

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    5. 5

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    6. 6

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    7. 7

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    8. 8

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    9. 9

      Paloasema ilman sähköä Espoossa – Helsingissä piti tarkistaa, onko ratikka vielä kiskoilla vai ei

    10. 10

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää