Pitääkö huonoista kuvakopioista maksaa? - Kotimaa | HS.fi

Pitääkö huonoista kuvakopioista maksaa?

16.8.1995 3:00

Värivalokuvani olivat mielestäni huonompia kuin odotin. Sävyt olivat sameita ja monet kuvista aivan liian tummia. Aivan kuin ne olisi otettu pimeällä säällä, vaikka olikin aurinkoista. Liikkeeni ei ollut halukas lunastamaan huonoja kuvia takaisin eikä korvaamaan niitä uusilla kopioilla. Eikö tällainen oikeus asiakkaalla ole? NÄPPÄILIJÄ ITÄ-SUOMESTA Valokuvausliikkeistä kerrotaan, että värivalokuvien laatu voi vaihdella huomattavasti. Eräs myyjä totesi, että värivalokuvia voi tehdä sadalla eri tavalla. Kuvien valmistusprosessin laatuerot näkee mm. siitä, että lisätilauksen kuvien sävyt ovat usein erilaisia kuin alkuperäisten. Suomen Fotokauppiaat ry:n mukaan pääsääntö on, että huonoja kuvia ei tarvitse maksaa. Huonon kuvan raja löytyy neuvottelussa myyjän kanssa. "Kilpailun vuoksi kauppiaat eivät halua, että asiakas pettyy kuvien laatuun. Liikkeitä ja tulkintoja on tietysti erilaisia, mutta yleensä neuvottelutulos löytyy. Postimyyntifirmoihin kuvapalautus voi olla pulmallisempaa", sanoo Lea Herttua , Suomen Fotokauppiaat ry:n ja Suomen valokuvaajaliiton toiminnanjohtaja. "Huonot kuvat voi jättää heti kauppiaalle ja niiden hinta vähennetään laskusta. Kuvat kannattaa erotella pinkasta jo ennen maksamista. Jos huono laatu havaitaan vasta kotona, kuvat voi vielä palauttaa. Silloin liike hyvittää ne tai korvaa uusilla vedoksilla." Sinikka Häkkinen Valokuvausalan tuonti- ja tukkukauppiaat ry:stä tietää, että liikkeet kilpailusyistä voivat hyvittää jopa kuvaajasta johtuneet virheet, esimerkiksi tärähtäneet kuvat tai muut vahingonlaukaukset. Fotokauppiaiden mukaan vastuu kuvausvirheistä täytyy kuitenkin olla asiakkaalla, koska liikkeille syntyy materiaalikuluja. Lea Herttuan mukaan mitään ohjesääntöä ei ole, vaan tulkinnat perustuvat alan eettisiin periaatteisiin. "Selvimpiä hyvitysperusteita ovat valotus- tai prosessivirheet, mutta ei vaikkapa se, jos kohteelta on jäänyt pää pois kuvasta." Negatiiveja tutkailemalla voi usein löytää syyn virheeseen. Joskus käsittelijä rajaa kuvan väärin. Jos kohteella on negatiivissa kokonainen pää, mutta kuvassa ei, silloin kuva hyvitetään. "Laikut, naarmut sekä väri- ja sävyvääristymät korvataan", Lea Herttua sanoo. Hyvitys- ja palautusoikeudesta liikkeet eivät juuri tiedota. Kuvattu filmi on syytä kehittää nopeasti, sillä sen värit alkavat heiketä. Filmi säilyy parhaiten kylmässä. Tällä palstalla vastataan kysymyksiin, jotka koskevat kuluttamiseen liittyviä ongelmia. Kysymyksiä voi lähettää kirjeitse osoitteeseen Helsingin Sanomat, Miten on?, PL 975, 00101 Helsinki tai faksilla numeroon 90-1222569. Kysymykset julkaistaan myös nimimerkillä, mutta mukaan on liitettävä lähettäjän nimi ja osoite, jotka jäävät toimituksen tietoon.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat