Miksi junaradat eivät kestä? - Kotimaa | HS.fi

Miksi junaradat eivät kestä?

11.6.1996 3:00

Kaksi junaa on suistunut radalta kahden päivän aikana. Miksi junaradat eivät kestä liikennettä, apulaisjohtaja Yrjö Poutiainen Ratahallintokeskuksen turvallisuusyksiköstä ?

"Tällä hetkellä kumpaakin onnettomuutta selvitetään. Emme tiedä, onko kyse junaraiteen pettämisestä vai jostain muusta. Onnettomuuden syy voi löytyä joko radasta tai kalustosta. Tarkempaa syytä en tällä hetkellä todellakaan pysty sanomaan." Kaksi onnettomuutta on kuitenkin tapahtunut. Korjataanko ratoja riittävästi? "Täytyy sanoa sillä tavoin, että vaikka kaksi onnettomuutta on sattunut, niin mikään tällainen ei ole säännönmukaista. Suistumiset ovat hirveän harvinaisia. Ylipäätään niitä tapahtuu Suomessa muutama vuodessa. Asiaan on toki syytä kiinnittää huomiota." Kulkeeko tieto meneillään olevista korjaustöistä riittävän hyvin veturinkuljettajille? "Kyllä niistä ilmoitetaan aina sekä kirjallisesti että radanvarressa olevin opastimin ja nopeusmerkein." Kuinka turvallisia suomalaiset junaradat oikeastaan ovat? "Kuten sanoin suistumiset ovat harvinaisia. Ylipäätäänkin junaonnettomuudet ovat Suomessa harvinaisia. Onnettomuuslukujen valossa Suomen junaliikenteen turvallisuus on kansainvälisesti verrattuna erittäin korkeaa luokkaa. Samoin junaliikenne on turvallista myöskin muihin kulkumuotoihin verrattuna." Onko syytä pelätä, että vastaava onnettomuus voisi tapahtua matkustajajunalle? "Sellaista on mahdotonta lähteä arvioimaan. Esimerkiksi vuonna 1994 junaliikenteessä havaittiin vikoja kolme kappaletta, eikä kyse ollut suistumisista. Vuonna 1993 niitä ei ollut yhtään. Nämä onnettomuusluvut ovat vähäisiä, eikä niiden perusteella voi lähteä siitä, että tällainen toistuisi." Onko olemassa mitään erityistä syytä siihen, että kaksi onnettomuutta on sattunut näinkin lyhyen ajan sisään? "Tällä hetkellä ei ainakaan ole tiedossa. Tosin kummatkin onnettomuuspaikat ovat rataosia, joilla on perusparannustyömaa menossa. Kummassakaan tapauksessa ei silti ole kyse siitä, etteivätkö korjaustyöt olisi olleet tiedossa, eikä myöskään junan ajamiseen liittyvästä huomaamattomuudesta." PASI SÄRKELÄ

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat