Vaasan-linjalla olut tekee kauppansa - Kotimaa | HS.fi

Vaasan-linjalla olut tekee kauppansa

16.6.1996 3:00

korjaus TUULA VALTANEN MERENKURKKU - Vaasan-laivalla, Wasa Queenilla on tungosta. Laivan myymälässä lämpö nostaa otsalle hikipisarat. Jonot kiemurtelevat hyllyköiden lomassa, olutpatterille pysähdytään hämmästelemään ale-hintoja. Olutlaatikoiden kasa madaltuu vauhdikkaasti ja uutta tavaraa tulee tilalle. Ani harva ostaa kärryn ostostensa kuljettamiseen; kantokassit sen sijaan tekevät kauppansa. Kun Tallinnan ja Venäjän matkojen verovapaita ostoksia koskevat aikarajoitukset tulivat toukokuun alussa voimaan, Silja Line ryhtyi mainoksin muistuttamaan, ettei Vaasan ja Uumajan välillä ole tuntirajoja. Myös lyhyillä päivälinjoilla voi tehdä täydet tax free-ostokset. Silja Linen aluejohtajan Taito Rintalan mukaan mainostamaan ruvettiin, koska ihmiset olivat epätietoisia. Vaasan ja Uumajan linjojen matkavarauksiin tuli heti toukokuun alussa selvä hyppäys ylöspäin, kun aikarajoitukset viinantuontiin EU:n ulkopuolisilta alueilta tulivat voimaan. Nuoren miehen myymäläkärryt pursuavat olutlaatikoita liki yli äyräitten ja kärryn pyörät ovat vinksallaan. "Meillä koko suku osallistuu näiden rahtaamiseen", hän selittää oluen määrää. Laivassa oluen myynti on selvästi noussut matkustajaa kohden ja muu myynti on pysynyt ennallaan. Rintalan mukaan matkustajat eivät suinkaan hanki täysiä juoma-annoksia. "Oluttakin voitaisiin ostaa matkustajaa kohden tuplaten enemmän kuin nykyisellään." Juotavaa juhannukseksi Keski-Suomesta Kyyjärveltä kotoisin oleva Ossi Sillanpää ja Vaasan läänin puolelta Alajärveltä tuleva Esa Linna olivat aamuseitsemältä pakanneet itsensä autoon, takapenkin täyteen lapsia ja lähteneet ulkomaille Uumajaan, päivän edestakaiselle reissulle. "Juhannuksen varalle ostetaan juomia niin paljon kuin kaksi raavasta miestä jaksaa käsissään kantaa eli täysi lasti. Ei tässä kuljetuksiin mitään apupyöriä tarvita", miehet sanovat. Miehet päättävät, ettei Uumajassa ole mitään sellaista, minkä takia kannattaa lähteä laivasta. Porukka jää päiväunille hytteihin ja odottamaan paluumatkaa. "Tallinnassa olisi ollut näkemistäkin", Sillanpää huomauttaa. Sillanpäät ja Linnat laskevat olevansa kotona vasta yöllä puoli kahden aikaan: merimatkaan kierähtää neljä tuntia ja maantiematka päälle. Merenkurkussa seilaa perjantaiaamuna yli tuhat ihmistä, ja illalla paluumatkalla väkeä on yli 1500 eli täysi laivallinen. Purseriapulainen Jan Laurén kertoo, että lauantain vuorot on buukattu lähes kokonaan: "Viimeiseen vuoroon mahtuu vielä joku sata matkustajaa." Väkimäärää selittää osaltaan se, että Sundsvallin-linjaa ei enää liikennöidä. Laivalla on paljon lapsiperheitä, nuoria sekä koululaisia ja eläkeläisiä. Pohjolan kielet ja murteet sekoittuvat sorinaksi. Väki on matkalla lomalle, messuille, musiikkijuhlille, koululaiskisoihin ja iso joukko piipahtaa jommalle kummalle puolen Merenkurkun. Vilkkain lomasesonki alkaa juhannuksen jälkeen, ja silloin Merenkurkun liikenteeseen tulee toinen laiva ja lisää vuoroja. Varustamo on ennakoinut, että vuoden aikana linjalla kulkee 700000 matkustajaa. Rintala kuitenkin uskoo luvun nousevan lähemmäksi 800000:ta. "Toukokuussa Suomen puolelta tuli matkustajia 15 prosenttia budjetoitua enemmän ja kesäkuussa näyttää tulevan 20 prosenttia odotettua enemmän." Rintala näkee, että laivalle on tullut niitä matkustajia, jotka aikaisemmin olisivat suunnanneet matkansa vaikkapa Tallinnaan tai Venäjälle. Laurénin mukaan matkailijat liikkuvat vähän kuin muuttolinnut. "Meille on tullut lisää matkustajia Tampereen ja Jyväskylän seuduilta; se on ehkä siirtymää Tallinnan linjalta. Toisaalta näiden seutujen väkeä kaikkosi taannoin Merenkurkusta, kun Tallinna tuli suosioon." JYRKI TERVO

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat