Hinaaja saattoi hiilijätin Tahkoluotoon - Kotimaa | HS.fi

Hinaaja saattoi hiilijätin Tahkoluotoon

Laivan lasti täyttäisi 2000 junavaunua

8.12.2001 2:00

PORI. "Puoli tuntia on kylkeä pitkin nyt ajeltu, eikä loppua vaan näy", tuumii hinaaja Neptunin päällikkö Matti Mannonen Porin Tahkoluodon hiilisatamassa, kun hänen laivansa lipuu Lowlands Prosperousin ohi.

Hongkongilainen Lowlands on kyllä melkoinen jätti, mutta Mannosen puheista kuultavat läpi merimiesjutun ainekset: Lowlandsin pituus on "vain" 288,97 metriä, ja leveyttä löytyy 44,98 metriä. Lowlands ei ole läheskään suurin Suomessa käynyt laiva. Siihen tarvittaisiin liki 50 metriä lisää: tanskalaisvarustamon Emma Mäerskin strategisissa mitoissa luku oli 343,71. Lowlands Prosperous on kuitenkin tekemässä yhtä ennätystä: ilmeisesti koskaan aiemmin ei Suomen satamiin ole tullut kerralla yhtä suurta bulkki- eli irtotavaralastia. Aluksen ruumissa on 132058 tonnia indonesialaista hiiltä, jonka matka alkoi 25. lokakuuta. Jos lasti purettaisiin suomalaiseen tavarajunaan, tarvittaisiin 2048 vaunua, ja letka olisi noin 24 kilometriä pitkä. Lowlands purjehtii osin tyhjillään, sillä täydessä lastissa se ei mahtuisi näille vesille. Aluksen suurin syväys on 17,65 metriä, nyt vesi nuolee 15 metrin merkkiä. Massojen liikutteluun tarvitaan voimaa, ja sitä edustavat Tahkoluodossa Neptunin lisäksi hinaajat Hurtig, Jason ja Porin Karhu. Ilman niiden apua ei kömpelö jätti istuisi hiililaituriin, vaikka sen koneissa on tehoa 16852 kilowattia (22900 hevosvoimaa). Hinaajat lähtevät tulijaa vastaan, kun se on runsaan kahdeksan kilometrin päässä avomerellä. Lowlandsin kipparin - tosin käytännössä suomalaisen luotsin - ohjeiden mukaan suomalaiset asettuvat pareittain jätin ympärille: kaksi perään ja kaksi keulaan. Ja sitten seuraa operaation hurjin vaihe, kun keulan hinaajat vuorollaan kieppaavat vauhdissa Lowlandsin keulan alle ja yrittävät napata aluksesta roikkuvan hinausköyden. Vauhtia on reilut kymmenen kilometriä, mutta Lowlands työntää edellään vesipatjaa, jonka päällä Neptun ei tahdo millään pysyä. Ensimmäinen yritys ei onnistu, toisellakaan ei Neptunin peräkannen porukka saa kalastettua köyttä koukkuunsa, ja niin Mannonen luovuttaa. Hän pyytää Lowlandsin miehiä heittämään ohuen heittoköyden, jolla hinausköysi nyitään Neptuniin. "Onhan tuo heittoliinan käyttö ollut ihan tavallista, mutta nyt kun hinaajien kippareista on tullut ylpeitä, he pyrkivät ajamalla ottamaan köydet", Mannonen selittää. Ennen satama-allasta hinaajat kiepauttavat Lowlandsin ympäri, sitten peruutellaan ja lopuksi työnnetään koko porukalla kyljestä. Ja jätti on kiinni ehkä viideksi kuudeksi päiväksi, jotka purkaus kestää.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat