Air Finlandin Malagan-lennolta unohtui 32 matkustajaa - Kotimaa | HS.fi

Air Finlandin Malagan-lennolta unohtui 32 matkustajaa

Aikataulusotku oli viikko sitten aloittaneen yhtiön toinen epäonni

7.4.2003 3:00

Helsinki-Vantaan lentokentällä parveili varhain sunnuntai-aamuna kolmekymmentäkaksi ärtynyttä ja hermoilevaa matkalaista.

Lomamatka Espanjan lämpöön näytti tyssäävän jo ennen alkamistaan. Syynä olivat väärät tiedot Air Finlandin Malagan lennon FIF445 lähtöajasta.

Lento oli alkuperäisen aikataulun mukaan lähdössä klo 6.30., mutta lähtöä jouduttiin siirtämään puolitoista tuntia aikaisemmaksi, kun yhtiö ei saanut koneelle toivomaansa lentoaikaa.

Sunnuntainen Malagan kone oli jo rullaamassa kiitotielle kun helsinkiläiset Aleksis Kyrö ja Kaisa Halonen saapuivat kentälle.

"Olimme hankkineet liput Air Finlandin lennolle internetin kautta ja siellä luki aivan selvästi, että lento lähtisi kello 6.30, eikä aamuviideltä", tuskaili avopari lähtöajasta todistava paperituloste kädessään.

"Ollaan vihaisia. Ja vahvempiakin sanoja voisi käyttää." Air Finlandin toimitusjohtaja Mika Helenius pahoittelee tapahtunutta. Yhtö hankki kaikille lennolta pois jääneille matkustajille uudet liput muiden yhtiöiden koneisiin jo sunnuntaiksi.

Aamuseitsemään mennessä lähtöselvitystiskien luona odottavat eivät vielä olleet saaneet tietoa mahdollisesta korvaavasta lennosta.

Puoli kahdeksalta matkustajat saivat kuulla, että heille löytyisi paikat toisen lentoyhtiön lennolle Malagaan kello 11.30.

Helenius sysää vastuuta tapahtuneesta sekä matkustajien itsensä, että kentällä lähtöselvitystä hoitavan Globe Ground -yhtiön niskaan.

"Joku siellä kentällä olisi voinut tehdä jotain. Kapteeni kysyi yhtiön edustajalta, onko kentällä väkeä ja kentältä vastattiin ettei ole. Kuitenkin siellä oli 30 matkustajaa", Helenius tuskailee.

Helenius muistuttaa, että matkustajien pitäisi olla tarkkana lentoaikojen ja lennon vahvistamisen suhteen, mutta seuraavan kerran kaikille matkustajille soitetaan, jos aikataulumuutoksia tulee.

Globe Ground yhtiön toimitusjohtaja Magnus Kumlin sanoo, että "matkustajien puuttuminen oli ennen viittä tiedossa, mutta aikataulusotku ei." Kumlin myös epäili, että kapteeni ei olisi kääntynyt kiitoradalta enää takaisin, vaikka matkustajia oli juuri koneen lähtiessä alkanut saapua kentälle.

Air Finlandille aikataulusotku oli jo toinen viikon sisällä. Edellissunnuntaina yhtiön neitsytlento Malagaan myöhästyi yli vuorokaudella.

Yhtiön ansiolentolupa oli tuolloin vielä Ilmailulaitoksen käsittelyssä ja tilalle jouduttiin hankkimaan espanjalainen kone. Lento myöhästyi lopulta teknisen vian vuoksi vielä viisi tuntia jo kertaalleen muutetusta aikataulusta.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat