Kotimaa

Katsastimme uuden Tallinnan-laivan – vähemmän hyttejä, 3 000 neliön kauppakeskus eikä yhtään pelastusvenettä

Megastar alkaa seilata Helsingin ja Tallinnan välillä tammikuun lopussa. Matkustajista halutaan kaikki irti kahdessa tunnissa.



Turku


Neitsytmatka on tammikuun lopussa, mutta vielä ei siltä näytä.


Turussa Meyerin telakan laiturissa lepäävä Tallinkin uusi Megastar on vielä rakennustyömaa, vaikka se onkin jo noin 90-prosenttisesti valmis. Monikielinen puhe täyttää käytävät.


Alus näyttää avarammalta kuin nykyiset Tallinnan-laivat, vaikka telineet ja työkoneet estävätkin vielä näkymiä.


Tallinkilla on paljon pelissä uudessa laivassaan.


Kun merimatka kestää vain kaksi tuntia, on laivayhtiön otettava lyhyessä ajassa matkustajista kaikki irti.


Tallink yrittääkin myydä lyhyen matkan aikana risteilykansalle mahdollisimman paljon ja nopeasti. Laivaan on tulossa liki kolmentuhannen neliön kauppakeskus kahteen kerrokseen.


Uudessa Megastarissa matkailija voi esimerkiksi kantaa olutlaatikkonsa suoraan kassalta samassa kerroksessa olevalle autokannelle ja omaan autoonsa kesken matkan, lisähintaan tietysti.



Ravintoloita on seitsemän. Uutta on se, että eri ravintoloista ostetut ruuat voi syödä valitsemassaan pöydässä missä tahansa päin laivaa. Takakannelle tulee erillinen puutarha-alue.


Tallink-Silja esitteli uutta Megastariaan Turussa torstaina. Alus on suunniteltu liikennöimään Helsingin ja Tallinnan välille.


Laivassa on 2 800 matkustajapaikkaa – ja jokaiselle oma istuin – mutta vain 47 hyttiä, kun edeltäjässä eli Starissa niitä on 131. Tämä kertoo matkan lyhyydestä ja halusta myydä muita palveluja.


Tallink vertaa toimintafilosofiaansa halpalentoyhtiö Ryanairiin: laiva tuottaa sitä enemmän, mitä enemmän se on liikkeessä.



Tallinkin mukaan laiva on kantapään kautta opittu vastaus siihen, mitä ihmiset merimatkalta odottavat. Laivassa on esimerkiksi satoja sähköpistokkeita, joissa voi ladata kännykkää.


Projektipäällikkö Kari Toivonen Meyeriltä kertoo, että joulukuussa alkavat laivan merikokeet.


”Silloin säädetään laivan koneisto parhaaseen mahdolliseen iskuun. Sitä ei voi tehdä laiturissa valtavien tehojen vuoksi. Samalla tehdään manööveerauskokeet, joissa testataan, miten nopeasti se pysähtyy ja miten pienessä ympyrässä kääntyy. Myös laivan nopeus testataan”, Toivonen sanoo.


Laivan luovutus on tammikuussa.



HS uutisoi lokakuussa Megastarin poikkeavasta pelastusjärjestelmästä. Laivaan ei tule yhtäkään pelastusvenettä, vaan alus toimii omana pelastuslauttanaan.


Megastarista on määrä tehdä nopeasti lastattava ja purettava laiva. Laituriin Helsingin päässä esimerkiksi tulee erityinen alipainejärjestelmä, joka imee laivan laituriin kiinni, mikä vähentää kiinnitysköysien tarvetta ja nopeuttaa siten liikennettä. Rampit puolestaan ovat niin leveät, että laivasta sisään ja ulos voidaan ajaa samaan aikaan kahdessa eri kerroksessa.


Laiva rantautuu Helsingissä uuteen Länsisataman terminaaliin. Lue juttu terminaalista tämän linkin takaa.


Megastar aloittaa liikennöinnin sunnuntaina 29. tammikuuta kello 16.30, joka on myös sen neitsytmatka.


Vertailimme toisiinsa kolmea uutta risteilyalusta:




Oikaisu 25.11. kello 13.39: Megastarilla on muutamia pelastusveneitä toisin kuin jutussa aluksi kirjoitettiin. Yhtäkään pelastuslauttaa laivalla ei ole.

Oikaisu 29.11. kello 13.00: Toisin kuin jutussa ja alkuperäisessä oikaisussa virheellisesti sanottiin, Megastarille ei tule pelastusveneitä, mutta siellä on pelastuslauttoja niin, että jokaiselle matkustajalle on paikka pelastuslautalla.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Vähän hyttejä, paljon kauppoja

  Valmistuu tammikuussa. Megastar korvaa Superstar-laivan Helsinki–Tallinna-liikenteessä.

  Megastar liikennöi uudesta Länsiterminaali 2:sta.

  Laiva on 212 metriä pitkä, ja siihen mahtuu 2 800 matkustajaa.

  Matka Tallinnaan kestää kaksi tuntia ja yleisten tilojen määrä on aiempaa isompi. Laivassa on siksi vain 47 matkustajahyttiä, kun esimerkiksi Superstarissa on 186 matkustajahyttiä.

  Megastarissa on kaksikerroksinen 2 800 neliön kauppakeskus.

  Megastar käyttää polttoaineenaan nestemäistä maakaasua LNG:tä. Samaa käyttää Viking Grace.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Laivaliikenne
  • Risteilyt
  • Laivat

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Jalkainfarkti tunnetaan huonosti, silti tuhannet ovat vaarassa saada sen ja joutua jopa amputaatioon

    2. 2

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    3. 3

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    4. 4

      Lauri Markkasen joukkuekaverit yrittävät lausua suomea, ja lopputuloksen voi arvata – tätä videota on katsottu jo satojatuhansia kertoja

    5. 5

      Päänsiirto ruumiilta toiselle onnistui – Kiistellyn italialaiskirurgin tähtäimessä seuraavaksi elävät potilaat

    6. 6

      HS Inarissa: Paavo Ruotsalaisen kodin lähelle saattoi pudota pala Marsia – ”Sanoin vaimolle, että joku taisi ampua valoraketin”

    7. 7

      Japanissa tehdään niin vähän rikoksia että pikkuhousuvarkauskin saa rikostutkijat liikkeelle – poikkeuksena 70-vuotias sarjamurhaaja ”Musta leski”

    8. 8

      Riskit kasvavat asuntomarkkinoilla, ja nyt alkaa olla aika huolestua

      Tilaajille
    9. 9

      Älypuhelin menee liian usein lapsen edelle – imettäessäänkin monet äidit katsovat koko ajan puhelinta

    10. 10

      Länsimetro sai ihmiset liikkeelle varhain lauantaina – kuvakooste matkustajien hurmoksesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    2. 2

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    3. 3

      Länsimetron ensimmäiset 7 tuntia: HS:n seuranta kokoaa yhteen kauan odotetun päivän tapahtumat – ”Vastaavaa tunnelmaa ei ole ennen nähty suomalaisessa joukkoliikenteessä”

    4. 4

      Päänsiirto ruumiilta toiselle onnistui – Kiistellyn italialaiskirurgin tähtäimessä seuraavaksi elävät potilaat

    5. 5

      Riskit kasvavat asuntomarkkinoilla, ja nyt alkaa olla aika huolestua

      Tilaajille
    6. 6

      Juhana Vartiainen: Suomen työttömistä vain 40 000 pystyy oikeasti työllistymään – ”Se on ihan eri koko­luokka kuin nämä sadat­tuhannet, joista on tapana puhua”

    7. 7

      Jalkainfarkti tunnetaan huonosti, silti tuhannet ovat vaarassa saada sen ja joutua jopa amputaatioon

    8. 8

      Nyt.fi kommentti: Ylen A-teema osoitti jälleen, kuinka surkea konsepti sillä on – Ohjelmassa piti keskustella seksuaalisesta häirinnästä, mutta siellä keskusteltiin siitä, miten voi flirttailla

    9. 9

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    10. 10

      Metrojuhlia ei järjestänyt kukaan, joten ihmiset tekivät ne itse – HS oli ensimmäisen Espoon-metron kyydissä, ja tältä vaunussa näytti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hätähuuto ihmiskunnan tulevaisuuden puolesta, 15 000 tieteentekijää varoittaa joukkotuhosta – ”Pitkään jatkunut nopea väestönkasvu on syy moniin ekologisiin ja jopa yhteiskunnallisiin uhkiin”

    2. 2

      ”Kukaan älykäs ja kaunis nainen ei halua seurustella työttömän, kouluttamattoman miehen kanssa” – 28-vuotias Valtteri ja 26-vuotias Kharouf kertovat tarinansa syrjäytymisestä

      Tilaajille
    3. 3

      Kolmevuotiaan lapsensa puukotuksesta epäillyn isän kuulustelut alkavat tiistaina, miehellä aiempaa rikostaustaa – Poliisi henkirikoksesta: ”Tapahtumia, joita ihmismieli ei meinaa käsittää”

    4. 4

      Joukossamme elää ihmisiä, joilla on pedon luonne – näin psykopaatti lipuu toisen ihmisen lähelle ja tekee tuhojaan

      Tilaajille
    5. 5

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    6. 6

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    7. 7

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    8. 8

      Eräänä kesäiltana Seppo kaatui ja kuoli – se oli vakava paikka, sillä tämä raivokas nero yksin tiesi kaiken siitä, miten Suomen ydin­jäte haudataan turvallisesti

      Tilaajille
    9. 9

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    10. 10

      Miksi vaikutusvaltaiset miehet panevat naiset katsomaan masturbointiaan? Asiantuntija vastaa

    11. Näytä lisää