Kotimaa

Noin sata ihmistä saa vuosittain surmansa kuljettajan sairauden takia – asiantuntijat toivovat lääkäreiltä lisää valppautta

Vaikka liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet, sairauskohtausten aiheuttamat kuolonkolarit vähenevät hitaammin.

Suomessa, kuten muissakin maissa, autoilee valtavasti ihmisiä, joiden terveydentila on vaaraksi heille itselleen ja muille.

”Tuhansia ellei kymmeniätuhansia”, arvioi liikennelääketieteen professori Timo Tervo Helsingin yliopistosta.

Poliisin arvioiden mukaan sairauskohtaus aiheutti esimerkiksi uudenvuoden­aattona Helsingin Siilitiellä onnettomuuden, jossa autoilija ajoi täyttä vauhtia ihmisten päälle. Neljä ihmistä loukkaantui.

Siilitiellä vältyttiin kuolonuhreilta, mutta usein käy pahemmin. Liikennevakuutuskeskuksen tilastojen mukaan noin sata ihmistä saa Suomessa vuosittain surmansa liikenne­onnettomuuksissa, joiden taustalla on tavalla tai toisella kuljettajan sairaus. Lukuun sisältyy siis muutkin kuin vain sairauskohtaukset. Varsinaiset sairauskohtaukset, joita tapahtuu noin 30 vuosittain, kuitenkin poistetaan Tilastokeskuksen tilastoista.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Timo Tervo kannustaa lääkäreitä huomioimaan ajokunnon ja -terveyden nykyistä tehokkaammin ja ohjeistuksen mukaisesti. Hänen mukaansa lääkärit unohtavat usein tarkkailla potilaidensa ajokuntoa. Kaikki psykiatrit ja päihdelääkärit eivät edes halua menetellä näin, koska ajokortin menettäminen saattaa merkitä takaiskua potilaan hoitosuhteen jatkuvuudelle.

”Lääkäreille ei hahmotu, ettei pidä ajatella ainoastaan potilasta. Muilla tiellä liikkujilla on yhtä lailla ihmisoikeudet ja oikeus päästä ehjänä ja terveenä perille”, Tervo sanoo.

”Joskus tulee olo, että lääkäri on kuin potilaan asianajaja, joka puolustaa kaikin keinoin asiakastaan ja tämän oikeuksia. Silloin ei ole hahmotettu, että se ihminen voi olla riski muille tien käyttäjille – esimerkiksi lapsille.”

 

”Joissain tapauksissa ajoterveyden puutteet ovat olleet todella räikeitä.”

Lääkäreillä on lain mukaan velvollisuus raportoida potilaidensa ajokunnon heikkenemisestä. Usein lääkärit eivät kuitenkaan muista edes kysyä, onko potilaalla ajokortti.

Valppauden puutteista kertoo myös yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Liikennevakuutuskeskuksen alaisesta Onnettomuus­tietoinstituutista. Instituutti tutkii ja tilastoi etenkin kuolemaan johtaneiden liikenne­onnettomuuksien taustoja.

”Joissain tapauksissa ajoterveyden puutteet ovat olleet todella räikeitä”, Koisaari sanoo ja kertoo esimerkkejä.

”Henkilöllä on voinut olla vuosien hoitosuhde sellaisen sairauden johdosta, joka ilmiselvästi estäisi ajamisen”, Koisaari aloittaa. Sitten hän kertoo onnettomuudesta, jossa tajuton ihminen ajoi kaupunkialueella bussipysäkkikatoksen läpi.

”Siinä ja monessa muussakin onnettomuudessa oli siunaus, että meitä on täällä verraten vähän. Jos rekka pyyhkii poikittain pitkin tietä, on onni, ettei ketään tule vastaan.”

Joskus potilas on Koisaaren mukaan ollut niin huonossa kunnossa, ettei lääkärille ole tullut mieleenkään, että hän edes saattaisi ajaa autoa.

Vaikka liikenne­onnettomuudet kaikkinensa ovat vähentyneet, sairauskohtausten aiheuttamat kuolonkolarit vähenevät hitaammin jos lainkaan. Siitä kertoo alla oleva grafiikka, jonka jälkeen pohditaan muun muassa ikääntymisen merkitystä.



Miten näitä onnettomuuksia voisi estää? Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin liikennelääketiedeyksikön päällikkö Jukka Terttunen aloittaa sarkasmilla:

”Ei saisi ikääntyä, se pitäisi kieltää.”

Ikääntyessä monet ajoterveyteen liittyvät sairauden yleistyvät. Vanhojen kuljettajien joukossa on terveitä, joilta ajaminen sujuu ja toisaalta monisairaita, jotka eivät ole enää ajokykyisiä huolimatta hyvästä hoidosta. Ehkä tunnetuin ikääntymiseen liittyvä ajoterveyttä uhkaava asia on aivojen toimintakyvyn heikentyminen eli dementia, Terttunen huomauttaa.

Onnettomuustieto­instituutin mukaan ikääntyminen selittää kuitenkin varsin pienen osan sairausonnettomuuksista.

 

Ikääntymistä ei voi kieltää. Mitä pitäisi siis tehdä?

Vuosien 2009–2013 kuolonkolareista 13 prosenttia johtui välittömästi sairauskohtauksesta. Niissä tapauksissa kuljettajien keski-ikä oli 65 vuotta.

34 prosentissa kolareista taustalla oli epäsuorasti kuljettajan sairaus, ja niissä keski-ikä oli vain 43 vuotta.

”Taustasairauksissa domivoivat mielenterveys- ja päihdeongelmat”, Koisaari kertoo.

Sairauden aiheuttamisessa kuolonkolareissa kuljettaja on lähes poikkeuksetta mies.

Trafin Jukka Terttunen vakavoituu – eihän ikääntymistä oikeasti voi kieltää. Niin, mitä siis tehdä?

”Keskeisin asia olisi muistaa ajoterveysasiat ihan normaaleissa terveyden­huollon hoitokontakteissa”, Terttunen sanoo. Liikenneterveys on lääkärien koulutuksessa varsin uusi asia ja tekee vasta tuloaan.

”Tähän asti lääkärit on koulutettu diagnosointiin ja hoitamiseen, ei riskien arviointiin ja liikenneturvallisuuden edistämiseen”, erikoislääkäri Terttunen sanoo.

Vuosina 2009–2013 Suomessa tapahtui 1 073 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. 141:ssä kuljettajan sairaus oli onnettomuuden välitön aiheuttaja. 368 onnettomuudessa sairaus oli niin sanottu taustariski.

509 onnettomuutta, viisi vuotta. Timo Tervon mukaan sairaudet ja ajokunto – päihderiippuvuus mukaan luettuna – ovat selvästi ylinopeutta yleisempi kolarien syy.

Valtaosassa ylinopeus­onnettomuuksissa on mukana kuljettajan tilaan liittyvä perusriski, kuten päihtymys.

”Lääkäreiden on vaikea hahmottaa, että heillä on lakisääteinen ilmoitusvelvollisuus ja sitä pitää noudattaa.”

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Taloyhtiöriita sai uskomattomat mittasuhteet Helsingin Kruununhaassa: oikeudenkäyntikulut jo 50 000 euroa – eikä loppua vielä näy

    2. 2

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    3. 3

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen osti pojalleen mekon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    4. 4

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    5. 5

      Internet ei saa tästä tarpeekseen: saman kuvan Instagramissa aivan eri kuvateksteillä jakavat pariskunnat

    6. 6

      Mikko Andelin, 41, nukkui kuukausikaupalla vain kolme tuntia yössä – sitten järvepääläislääkäri puuttui asiaan ja tarjosi lääkkeetöntä hoitoa

    7. 7

      Myös monet työssä käyvät välttelevät työntekoa

    8. 8

      Sote-ratkaisu horjuu jälleen – asiantuntijat laidasta laitaan varoittavat viemästä tuoreinta versiota eteenpäin

    9. 9

      Jari Jääskeläinen on vaihtanut työmaakoppien tyttökalentereita luontokalentereihin – rakennusalalla naisia on häiritty vuosikymmenet, mutta nyt asiaan halutaan muutos

    10. 10

      Weinstein-skandaali syvenee – Game of Thrones -näyttelijä Lena Headey syyttää tuottajaa ahdistelusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    2. 2

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    3. 3

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    4. 4

      Autokoulunopettaja näytti, miten vaihteita vaihdetaan – Miksi tuntuu paremmalta olla hiljaa ahdistelusta?

    5. 5

      Onko alkoholin tilaaminen ulkomailta todella kielletty laissa? – Lakimies sanoo kieltoa ”suureksi sumutukseksi”, joka perustuu muutaman virkamiehen ratkaisuun

    6. 6

      Tätä on seksuaalinen häirintä, ja tämän sille voi tehdä – Kaikki, mitä asiasta pitää tietää

    7. 7

      Suomalais-hollantilainen laite mullisti saasteiden mittauksen: Satelliittikuvat paljastavat, missä päin maailmaa ilma on saastuneinta

    8. 8

      Meteorologi selittää, miksi Helsingin yllä loisti voimakkaan punainen aurinko

    9. 9

      Uusi kulmakarvojen tatuointimenetelmä villitsee Suomessakin, mutta onko microblading turvallista? Asiantuntija oikoo viisi väärinkäsitystä

    10. 10

      Taloyhtiöriita sai uskomattomat mittasuhteet Helsingin Kruununhaassa: oikeudenkäyntikulut jo 50 000 euroa – eikä loppua vielä näy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

    5. 5

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    6. 6

      Kiusaajat voittivat Niklas Herlinin

      Tilaajille
    7. 7

      Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

    8. 8

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    9. 9

      Teollisuuden ja median suuromistaja Niklas Herlin on kuollut

    10. 10

      Naisen käsi osui vahingossa vastaan kävelleeseen mieheen Kalliossa – mies raivostui silmittömästi, löi ja potki naista

    11. Näytä lisää