Kotimaa    |   Kommentti

Bernerin liikennevisio on kunnianhimoinen – toteutuessaan hanke muuttaisi suomalaista yhteiskuntaa peruuttamattomalla tavalla

Autoveron poisto kokonaan olisi raju toimenpide. Jo aikeen ääneen lausuminen aiheuttaa markkinahäiriön, kun auton ostoaikeissa olevat jäävät odottamaan hintojen laskua. Näin käy nytkin, kirjoittaa HS:n päätoimittaja Antero Mukka.

Autoveromuutoksia ei ole valmistelussa. Piste.


Tämä oli valtiovarainministeriön viesti torstaiaamuna. Twitterissä ministeriö kertoi, ettei myöskään ajoneuvo- tai polttoaineveroihin liittyviä veromuutoksia ole tekeillä. Viestillä ministeriö kiisti Ylen keskiviikkona uutisoimat tiedot odotettavissa olevasta autoveron poistosta.

Ministeri Anne Berner (kesk) esitteli myöhemmin aamupäivällä liikenne- ja viestintäministeriön jo etukäteen kiisteltyjä suunnitelmia liikenneverkkoyhtiöksi ja liikenteen rahoitusmalleiksi.

Bernerin visio on kunnianhimoinen. Suunnitelmat nojaavat vahvaan luottamukseen siihen, että ripeä digitalisointi ja rohkea markkinavetoisuus ovat maan ja meidän suomalaisten etu.

Valtion ja maakuntien omistamaa väyläyhtiötä Berner perustelee sillä, ettei liikenneverkon ylläpito olisi enää riippuvainen valtion taloustilanteesta. Teiden kunnossapito ja rakentaminen kustannettaisiin jatkossa autoilijoilta kerättävillä käyttömaksuilla. Pyrkimyksenä on vähentää korjausvelkaa, joka on kasvanut, kun valtion menoja on leikattu.

Pyrkimys on siis järkeenkäypä. Toteutuessaan hanke kuitenkin muuttaisi suomalaista yhteiskuntaa peruuttamattomalla tavalla. Siksi nyt tarvitaan poikkeuksellisen hyvää harkintaa.

Tavoite siirtää liikenteen verotusta auton hankinnasta sen käyttöön on edelleen fiksu ja kannatettava. Autoveron hallittu lasku on jo osoittautunut erinomaiseksi keinoksi edistää suomalaisen autokannan uusiutumista ja vähäpäästöisten ja turvallisempien autojen yleistymistä. Tähän suuntaan pitää edetä jatkossakin.

Autoveron poisto kokonaan olisi raju toimenpide. Jo aikeen ääneen lausuminen aiheuttaa markkinahäiriön, kun auton ostoaikeissa olevat jäävät odottamaan hintojen laskua. Näin käy nytkin.

Vastikään auton kalliilla hinnalla ostaneelle raju veronalennus olisi myrkkyä. Auton käyttöarvo olisi ennallaan, mutta sen vaihtoarvo romahtaisi. Kerran maksettu autovero ei myöskään vapauta tulevista käyttömaksuista.

Rahaministeriön aamuinen viesti ei yllätä. Rahakirstun vartijalle liikenteen miljardiverot ovat edelleen tärkeä tulovirta, jolla kustannetaan merkittävä osa suomalaisten saamista palveluista - ei yksin liikenteen menoista. Viesti oli varmasti myös pyrkimys hillitä markkinareaktioita - sen varmistamista, ettei autokauppa hyydy tyystin.

Ministeri Berner toivottavasti tietää mitä tekee ja on varmistanut aikeilleen riittävän selustatuen. Autoveron poiston lupailu ilman laajaa poliittista tukea ja ripeää toimeenpanosuunnitelmaa olisi vastuutonta toimintaa.

Autovero otettiin käyttöön vuonna 1958. Alun perin se oli tilapäinen, vuoden mittainen vero, jota perittiin uusien henkilöautojen ja moottoripyörien hankinnan yhteydessä. Pysyväksi vero muuttui vuonna 1967.

Autovero on tiedetty ongelmalliseksi vuosikaudet. Valtiovarainministeriön virkamiehille se on ollut kuitenkin uskonkappaleeseen verrattava, viimeiseen saakka puolustettu lempilapsi. Vasta kansainvälinen paine ja EY-tuomioistuimen päätökset saivat aikaan sen, että työkalupatteria lähdettiin muuttamaan fiksumpaan suuntaan.

Nyt voi jälleen kerran todeta, että muutosten tielle olisi kannattanut lähteä ajoissa. Autovero on edelleen lukko, joka kaventaa päättäjien mahdollisuuksia uudistaa liikenteen rahoitusmalleja.

Bernerin esityksessä ehdotetaan teiden käyttäjiltä perittäviksi aikaan perustuvia maksuja, kuten kuukausi- ja vuosimaksuja. Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan. Myöhemmin valittavissa olisi myös kilometripohjainen hinnoittelu. Tämä vaatii kuitenkin ajoneuvon paikannusta, johon liittyy monia avoimia kysymyksiä.

Käyttömaksujen osalta Bernerin esitys jää kaiken kaikkiaan kovin viitteelliseksi, eikä kansalaisen ole tämän perusteella kovinkaan helppo hahmottaa, millaiseksi tulevaisuus muodostuisi.

Käyttöön perustuva maksurasitus on sinänsä ymmärrettävä. Periaatehan pitäisi olla se, että enemmän ajava maksaa enemmän. Tässä suhteessa aikaan perustuva maksu olisi outo ratkaisu, jolta puuttuisi täysin se ohjaava vaikutus, joka tulevaisuuden rahoitusmalleilta pitäisi vaatia. Käytännössä paljon ajava hyötyisi eniten. Tämä ei liene ympäristötavoitteiden mukainen kehityssuunta.

Oikeastihan esimerkiksi polttoaineen hinnassa kerättävä vero on edelleen mitä parhain keino hillitä tarpeetonta autoilua. Myös vanha autovero on osoittautunut ihan toimivaksi tavaksi edistää esimerkiksi hybridiautojen myyntiä.

Autoveron poisto kokonaan hyödyttäisi juuri nyt eniten kalliiden, paljon kuluttavien autojen kauppaa, koska niissä veron osuus on suurin. Vähäpäästöisten autojen hinnassa veroa on paljon vähemmän.

Liikenneverkkoyhtiöön liittyy itsessään monia pulmallisia näkökohtia. Onko suomalaisen yhteiskunnan etu se, että erittäin merkittävä valtion omaisuuserä, keskeinen osa kansallista infrastruktuuria päätyy taas demokraattisen päätöksenteon ulottumattomiin? Onko taattua, ettei hyvä aikomus muutu matkalla yksityisten yritysten harjoittamaksi kansalaisten rahastukseksi?

Suuri kysymys on totta kai se, riittääkö edes tämä muutos, jotta pysytään yhteiskunnan ja kulutustottumuksien muutoksen tahdissa mukana. Yhä harvempi nuori hankkii ajokortin, ja erilaiset kyyti-, leasing- ja yhteiskäyttömallit muuttavat autoilun luonteen pysyvästi. Autoa ei tarvitse ostaa tai omistaa voidakseen liikkua.

Liikenteen rahoituksen irrottaminen valtion budjetista on myös jatkoa sille kehitykselle, joka rapauttaa suomalaisen hyvinvointivaltion rahoitusperustaa. Yleiskatteisuuden periaate - ajatus valtion isosta, yhteisestä kassasta - on varmistanut osaltaan sen, että myös vähemmän seksikkäisiin yhteiskunnan tarpeisiin on kyetty varaamaan rahaa. Tämä tarjoaa kansanvallalle ja kulloisenkin poliittisen tahdon toteutukselle parhaat edellytykset.

Mitä useampi rahoitustarve irtautuu tuosta yleiskatteisesta budjetista omaksi, korvamerkityksi rahavirrakseen, sitä vähemmän on jaettavana veroeuroja kansalaisten muuhun hyvinvointiin, yhteiskunnan kehittämiseen ja yllättäviinkin menoeriin varautumiseen.

Liikenne- ja viestintäministeriön esitys oli ihan kelpo työtä, noin niin kuin ajatushautomovaiheeksi. Jatko vaatiikin sitten paljon poliittista viisautta ja toimeenpanokykyä. Ihan helppo tehtävä ei ole edessä.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • autoverotus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Poikani kävi yhdeksän vuotta kouluhelvettiä

    2. 2

      Kumpi on terveellisempi valinta, pesto vai majoneesi? Kokeile HS:n visassa, valitsetko samoin kuin ravitsemusterapeutti Hanna Partanen

    3. 3

      Tämä yksi hovioikeuden lause on kuin väärältä planeetalta – ja somessa kuohuvan raivon ydin

    4. 4

      Hälytyskellot eivät Suomessa soineet, kun Mugabe kertoi pelottavista suunnitelmistaan tavattuaan Mauno Koiviston 1981

    5. 5

      Miksi pojat alisuoriutuvat? Vanhempien ”luokkashoppailu” saattaa vauhdittaa sukupuolten oppimiseroja, tutkijat sanovat

    6. 6

      Suomalainen yhteiskunta tekee pojista alisuoriutujia – äitinä syytän itseäni siitä, etten panostanut poikani kulttuuri­harrastuksiin ennen murrosiän alkua

    7. 7

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    8. 8

      Joukko pohjoiskorealaisiksi esittäytyneitä kalamiehiä ajautui Japaniin – ”Aavelaivat” ovat maan rannikoilla yleisiä

    9. 9

      Suomalainen ”Daniel” lähti Syyriaan sota-alueelle 2013, ja nyt hän on siellä jumissa 3-vuotiaan lapsensa kanssa – ”Olen nähnyt kaikenlaista”

    10. 10

      Tutkijat löysivät arkistosta sokeriteollisuuden vuosikymmeniksi pimittämät tutkimustulokset, jotka linkittävät sokerin kohonneeseen syöpäriskiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkijat löysivät arkistosta sokeriteollisuuden vuosikymmeniksi pimittämät tutkimustulokset, jotka linkittävät sokerin kohonneeseen syöpäriskiin

    2. 2

      Pieni lipsahdus 1,2 miljardin länsimetrossa: kuljettajille jäi rakentamatta vessat asemille – ”Meillä testataan kuljettajien rakon kestävyyttä”

    3. 3

      Tämä yksi hovioikeuden lause on kuin väärältä planeetalta – ja somessa kuohuvan raivon ydin

    4. 4

      ”Laitetaan pornografinen kuva itsestä Instagramiin ja saadaan tuntemattomilta miehiltä kehuja” – Psykiatrin mukaan tuhansien nuorten identiteetti on niin hauras, että elämä romahtaa, kun tykkäykset hiipuvat

      Tilaajille
    5. 5

      Melkein varma työpaikka ja lähes 3 500 euron palkka kenelle tahansa – Mikä estää suomalaisia työttömiä ryntäämästä Norjaan?

    6. 6

      Saako painopeiton alla paremmin unta? Toimittaja testasi maailmalta Suomeen saapuneen villityksen – Unitutkijan mukaan peitto ei ole ”missään nimessä humpuukiosastoa”

      Tilaajille
    7. 7

      Olen kiitollinen Jari Sinkkosen ”munat ja pimppi”-kommentista, sillä se herätteli tärkeää keskustelua – ja muistutti, että tarvitaan myös #vaihtoehtojarille

    8. 8

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    9. 9

      Taksikuski raiskasi illan viimeisen asiakkaan Helsingin Suutarilassa ja valitti tuomiostaan – hovioikeus piti tuomion ennallaan

    10. 10

      Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

      Tilaajille
    2. 2

      Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

    3. 3

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    4. 4

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    5. 5

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    6. 6

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    7. 7

      Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

    8. 8

      Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihoessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatie­asemalla väistämättä ketään

    9. 9

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    10. 10

      Melkein varma työpaikka ja lähes 3 500 euron palkka kenelle tahansa – Mikä estää suomalaisia työttömiä ryntäämästä Norjaan?

    11. Näytä lisää