Kotimaa    |   HS-selvitys

Bernerin piinaviikko oli täynnä kovaa poliittista peliä – tämä kaikki tapahtui kulissien takana

Toissa viikolla liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli liikenneverkkoselvityksensä, mutta tukea ei tullut edes hallituskumppaneilta. Mitä tapahtui? HS vie lukijat matkalle kulissien taakse – tämä on kertomus kovasta poliittisesta pelistä, jonka keskeisiä pelureita ovat ministereiden avustajat. Bernerillä ei sellaista ole.

Selvitys valmistui juuri ennen kokouksen alkua. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) pahoitteli, ettei ­useampia kappaleita ehditty printata. Pumaskat olivat printtaamisesta lämpöisiä.

Oli maanantai 16. tammikuuta. Berner jakoi kokouksen osallistujille kaksi kappaletta uunituoretta Parempia väyliä – sujuvampaa liikennettä -selvitystä.

Bernerin tarkoitus oli esitellä ministe­riönsä luonnosta liikenneverkkoyhtiön perustamisesta perussuomalaisten minis­teriryhmälle. Tosin ministereistä oli kokouksessa paikalla vain puolustusministeri Jussi Niinistö, muut olivat lähettäneet paikalle avustajansa.

Neuvotteluhuoneessa istuivat valtiosihteeri Samuli Virtanen, Niinistön avustaja Petteri Leino, ministeri Jari Lindströmin avustaja Juha Halttunen ja ministeri Timo Soinin avustaja Riikka Taivassalo.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tarjoiluna oli haaleaa vettä.

Selvitys oli paksu, lähes 150-sivuinen. Berner ryhtyi selostamaan sen sisältöä.

Videotykkiä ei ollut saatavilla, joten Berner luki esityksensä power pointit iPadistään. Kalvot olivat käytännössä samat kuin kolme päivää myöhemmin Bernerin tiedotustilaisuudessa.

”Tämä on ensimmäinen harjoitusesitys torstaita varten”, Berner vitsaili.

Berner kertoi, että ajatuksena on yhtiöittää valtion tiet uuteen liikenneverkko­yhtiöön. Se ryhtyisi keräämään teiden käyttäjiltä maksuja. Vastaavasti liikenteen verotusta kevennettäisiin siten, että autovero poistettaisiin kokonaan ja poltto­aine- ja ajoneuvoveroa alennettaisiin.

Perussuomalaiset kuulivat nyt ensimmäisen kerran veromuutoksiin liittyvät tarkat luvut.

Autoveron tuotto on vuonna 2017 noin 853 miljoonaa euroa. Se poistuisi Bernerin selvityksessä siis kokonaan.

Ajoneuvoveroa kerätään 782 miljoonaa. Sitä vähennettäisiin 547 miljoonalla. Noin 2,7 miljardin euron polttoaineveroa alennettaisiin 200 miljoonalla.

Kaikkiaan liikenteen verotus kevenisi 1,6 miljardia.


Luvut eivät herättäneet suurta tunnemyrskyä. Ylipäätään kokouksessa ei juuri keskusteltu. Äänessä oli lähinnä Berner. Autoveron poistamisesta ei esitetty yhtään kysymystä.

Berner tiesi jo entuudestaan, että perussuomalaiset suhtautuvat nihkeästi ­uudistukseen. Perussuomalaiset olivat jo aiemmin ilmoittaneet, että väylien yh­tiöittäminen ei käy heille. He eivät hyväksy sitä, että autoihin asennetaan seurantalaitteet. Heille ei myöskään sovi auto­veron korvaaminen käyttömaksulla.

Kokous kesti 45 minuuttia.

Tiistaina 17. tammikuuta kello 12:21 Anne Berner lähetti liikenneverkkoyhtiöselvityksen sähköpostilla perussuomalaisten Samuli Virtaselle ja Petteri Leinolle.

Pari minuuttia myöhemmin selvitys lähti myös kokoomuslaisille. Sen saivat ainakin eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok) ja ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen (kok).


Mykkänen ja Niinistö ovat liikenteen seurantaministereitä eli heidän tehtävänsä on hallituksen sisällä seurata liikenneministerin hallinnonalaa ja pitää omat ryhmänsä tietoisina mitä siellä tapahtuu.

Mykkänen oli vienninedistämismatkalla Abu Dhabissa. Hän selitti myöhemmin Facebookissa, että ehti perehtyä Bernerin lähettämään selvitykseen vasta torstaina.

Yksi perussuomalainen avustaja lähetti liikenne- ja viestintäministeriöön sähköpostia, jossa hän kiitti hyvästä materiaalista ja tiedusteli, onko 300 miljoonan aukko käyttömaksuista kerätty arvonlisävero. Vastaus oli kyllä.

Viestillä lienee osuutta, että virkamiehet lisäsivät tarkennuksen arvonlisäveroista torstain tiedotustilaisuuden esittelykalvoihin.


Iltapäivällä Berner tapasi valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok) ja antoi hänelle printatun version selvityksestä. Berner kiitti Orpoa siitä, että valtiovarainministeriö on antanut apua selvityksen laskelmissa.

Kokouksessa olivat paikalla myös kokoomuksen ministeriryhmän ykkösavustaja Anssi Kujala ja pääministeri Juha Sipilä (kesk).

Berner esitteli lyhyesti liikenneverkkoselvityksen sisältöä. Jälkikäteen on kerrottu erilaisia versioita siitä, kertoiko Berner tapaamisessa erikseen autoveron poistosta vai ei.

HS:n haastattelussa tiistaina Berner sanoi, että se mainittiin. Samalla Bernerin mukaan sovittiin, että asiasta kerrotaan etukäteen autoalalle.

Pääministeri Sipilä kysyi kaksi kertaa Orpolta, onko kokoomukselle ok, että Bernerin selvitys julkistetaan torstaina ja lähetetään kuulemiskierrokselle.

Sinänsä luvan hakeminen oli vähän hassua, sillä olihan kutsut Bernerin tiedotustilaisuuteen lähetetty jo viikkoa aikaisemmin. Kutsussa kerrottiin, että ehdotus lähtee julkistuksen jälkeen laajalle kuulemiskierrokselle.


Kuulemiskierros on poikkeuksellinen menettely. Yleensä lausuntokierroksille laitetaan hallituksen lakiesitykset. Nyt kyseessä on yhden ministeriön tekemä alustava ehdotus, jota ei oltu millään tavalla käsitelty hallituksessa.

Hallituksen oli tarkoitus tehdä asiasta päätöksiä vasta huhtikuun lopun kehysriihessä.

Orpo sanoi, että selvityksen voi lähettää kuulemiskierrokselle. Se ei kuitenkaan tarkoittanut, että kokoomus millään tavalla tukisi esitystä.

Samuli Virtanen oli edellisenä päivänä kuitannut kuulemiskierroksen perussuomalaisten puolesta.

Kokous päättyi.

Viestintä- ja liikenneministeriön virkamiehet tapasivat samana päivänä Auto­alan keskusliiton Pekka Rissaa ja Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kalliota. Heille kerrottiin, että ministeriö esittää torstaina autoveron poistamista.

Rissa ja Kallio varoittivat markkinahäiriöstä ja ehdottivat, että autokauppaa voisi kompensoida esimerkiksi sadan miljoonan euron hankintatuella, joka oli ajateltu joskus tulevaisuudessa vähäpäästöisten autojen hankintaan.

Hankintatukea Berner sitten torstaina myös esitti.

Keskiviikkona 18. tammikuuta kello 12:29 Yleisradio julkaisi verkkosivuillaan uutisen otsikolla Yle sai Bernerin paperit: Autovero pois, myös ajoneuvo- ja polttoaineveroja lasketaan.

Berner raivostui.

Keskustalaiset syyttivät papereiden vuotamisesta hallituskumppaneita. Kokoomus ja perussuomalaiset kiistivät.

Alkoi raju uutispyöritys. Berner ei suostunut kommentoimaan mitään julkisuuteen.


Torstaina 19. tammikuuta kello 8:18 Berner lähetti hallituskumppaneille sähköpostia. ”Eilinen tietovuoto oli harmillinen. Olemme saaneet vuodosta aika paljon taustatietoa, ja olisi varmasti hyvä käsitellä asiaa hallituksen kesken”, Berner kirjoitti.

Sähköpostin liitteenä oli koko liikenneverkkoesitys sekä paljon oheismateriaalia. Berner pyysi, että materiaali toimitetaan kaikille hallituspuolueiden kansanedustajille.

Sen jälkeen Berner esitteli autoalan edustajille ministeriön tekemän selvityksen. Esittelysetti oli sama kuin hieman myöhemmin tiedotusvälineille.

Varsinainen tiedotustilaisuus alkoi kello 10:30. Berner esiintyi itsevarmasti ja rauhallisesti. Esitys kesti yli tunnin, jonka jälkeen toimittajilla oli paljon kysymyksiä.

Tiedotustilaisuuden alkaessa liikenneministeriö julkisti tiedotteen, jossa kerrottiin ministeriön ehdottavan liikenneverkkoyhtiön perustamista. Hallituskumppanit olivat ihmeissään. Siihen asti oli puhuttu, että kyseessä oli ”alustava selvitys” liikenneverkkoyhtiöistä. Nyt se olikin ministeriön ehdotus.

Myöhemmin tiedotteessa tosin sanotaan, että kyseessä on ehdotus selvitykseksi liikenneverkkoyhtiöstä.

Perussuomalaisten tiedote asiasta lähti heti tiedotustilaisuuden jälkeen kello 12:13.

”Ei kiitos teiden käyttömaksulle”, luki Jussi Niinistön tiedotteen otsikossa. ”Jo kertaalleen autoveron maksaneet maksaisivat autoveron uudelleen käyttömaksuina”, Niinistö totesi.

Autoveron poistuminen tarkoittaisi sitä, että käytettyjen autojen arvot romahtaisivat. Suomalaisten varallisuudesta katoaisi satoja miljoonia euroa.

LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki arvioi HS:n haastattelussa, että Bernerin esitys on ”vastuuton”. Hän varoitti, että autokauppa pysähtyy.

Erityisen ongelmallisena autokauppiaat näkivät pitkän epävarmuuden ajan. Autoveron poistamisesta kerrottiin nyt, mutta asiasta päätettäisiin vasta kolmen kuukauden kuluttua. Autokauppa tyrehtyisi koko kevääksi.

Liikenneministeriössä oli etukäteen tiedostettu markkinahäiriöiden riski. Asiasta oli kuitenkin selvityksessä vain kahden lauseen mittainen maininta.

”En ole vielä nähnyt, mikä on yhtiöittämisen lisäarvo”, kokoomuksen Petteri Orpo totesi iltapäivällä tiedotusvälineille.

Perjantaina 20. tammikuuta kritiikki Bernerin esitystä kohtaan kiihtyi. Auto­alan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoi HS:n haastattelussa, että useissa autokaupoissa ympäri Suomea on ”pirun hiljaista.”

Osa kauppiaista yritti kertoa, ettei kummoisia ongelmia ole. Autoalan oman sisäisen tiedustelun mukaan uusien autojen kauppa romahti Bernerin tiedotustilaisuuden jälkeisinä neljänä päivinä 52 prosenttia ja käytettyjen autojen kauppa 45 prosenttia.

Kello 14:36 pääministeri Juha Sipilä julkaisi blogikirjoituksen, jossa hän puolusti voimakkaasti Berneriä. ”Aloite on tärkeä ja tervetullut”, Sipilä kirjoitti.

Sipilän mukaan ehdotuksen tuominen pöytään ja julkiseen keskusteluun on oikea tapa viedä asioita eteenpäin. ”Tällainen valmistelu ja päätöksentekoprosessi ovat uudenlaista poliittista kulttuuria”, pääministeri kirjoitti.

Etenkin kokoomuslaisten mielestä kulttuuri oli vähän liiankin uutta. Kokoomuslaisia raivostutti Bernerin salaileva valmistelu sekä myös se, että veroista vastuussa oleva valtiovarainministeriö (VM) oli pidetty sivussa valmistelusta, vaikka esityksessä oli isoja veromuutoksia.

Autoalalle oli jo ehtinyt syntyä käsitys, että valtiovarainministeriö on hengessä mukana.

Tällainen kuva monille syntyi ainakin liikenne- ja viestintäministeriön kymmenien ihmisten sidosryhmätapaamisissa, jossa aiheesta puhui selvityksen kontaktihenkilö, valtiovarainministeriön apulaisbudjettipäällikkö Juha Majanen.

”Majanen sanoi jotain sellaista, että tämä on fiksua ja tuoretta ajattelua”, kuvailee yksi pitkään liikenne- ja viestintäministeriön kanssa toiminut edunvalvoja.

”Muistan ajatelleeni, että tämähän voi mennä eteenpäin kun VM on näin innoissaan”, sanoo toinen sidosryhmäläinen.

Apulaisbudjettipäällikön into ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hänen esimiehensä budjettipäällikkö olisi yhtä innoissaan. Puhumattakaan koko ministeriöstä.

Hallituksen sisäinen peli sai kovempia kierroksia. Kello 18 valtiovarainministeri Petteri Orpon erityisavustaja Ville Valkonen lähetti sähköpostia kaikille hallituspuolueiden erityisavustajille.

”Väite siitä, että VM olisi osallistunut valmisteluun, ei pidä paikkaansa”, Valkonen kirjoitti. Hän kertoi selvittäneensä asiaa ”perinpohjin”.

Sähköpostin mukaan valtiovarainministeriön virkamiehet ovat toimittaneet tietoa liikenneministeriöön ja vastanneet kysymyksiin, mutta sen virallisemmin ministeriö ei ole ollut mukana prosessissa.

”VM:ään ei ole missään vaiheessa saapunut tavanomaista pyyntöä osallistua valmisteluun.”

Viestin mukaan ministeriö ei ole toistuvista pyynnöistä huolimatta saanut valmistelumateriaalia kommentoitavaksi tai perehdyttäväksi. ”Lukuisia VM:n useaan otteeseen esittämiä vastalauseita, huolia ja varoituksia ei selvityksessä ole otettu huomioon”, Valkonen kirjoitti.

Viestin mukaan valtiosihteeri Martti Hetemäki ja budjettipäällikkö Hannu Mäkinen ovat tavanneet liikenneministeriön johtoa. ”He ovat esittäneet kriittisiä näkemyksiä ja kysymyksiä selvityksen monista osista, joita ei ole otettu huomioon selvityksessä.”

Jos Valkosen selvitys pitää paikkaansa, valmistelua voi pitää poikkeuksellisena.

Valtiosihteeri Hetemäki kertoi 23.1. STT:n haastattelussa, että veroista vastaava ministeriö sai kuulla autoveron poistoaikeista vasta tiistaina 17. tammikuuta.

Lauantaina 21. tammikuuta kokoomuksella oli puoluevaltuuston kokous Hel­singissä. Orpo vakuutti, että valtiova­rainministeriössä ei ole meneillään valmisteluja autojen verotuksen uudistamisesta.

Kello 14:52 perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini julkaisi blogikirjoituksen, jossa annetaan ”kohtelias täystyrmäys” Bernerin esitykselle. Soinin mukaan liikenneväylien yhtiöittäminen ei etene hallituksessa.

Sunnuntaina 22. tammikuuta Anne Berner antoi haastatteluja, joissa hän ihmetteli hallituskumppaneiden kritiikkiä. Iltalehdessä Anne Berner syytti Orpoa ja Soinia ”lupausten pettämisestä”.

Ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen kirjoitti Facebookissa, että ”keskustelun kärjistyminen on harmillista”.

Samalla Mykkänen selitti omaa rooliaan prosessin aiemmissa vaiheissa.

”Meidän seurantavastuullisten ministereiden keskusteluissa ei ole ollut esillä esitys autoveron poistamisesta”, Mykkänen kirjoitti. Mykkäsen mukaan kaikki ymmärsivät, että liikenteen verotusta kevennetään, ”mutta kohdentuminen auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveron välillä ei ole ollut keskusteltavana”.

Seurantaministerit Mykkänen ja Jussi Niinistö tapasivat Berneriä koko syksyn säännöllisesti kerran kuussa.

Yleensä seurantapalaverit hoidetaan ministereiden avustajien kesken, mutta koska Bernerillä ei ole avustajia, tapaamiset hoidettiin ministeritasolla.

Säännöllisistä seurantapalavereista sovittiin kesällä sen jälkeen, kun Berner ei ollut kertonut hallituskumppaneille liikennekaaren yksityiskohdista. Tuolloin perussuomalaiset joutuivat lataamaan esityksen liikenneministeriön nettisivuilta sen julkaisun jälkeen.

Liikenneverkkoyhtiöstä keskusteltiin ainakin tapaamisessa 20. joulukuuta. Siinä Berner kertoi seurantaministereille yksityistie-, posti- ja yhteysalusliikennelaista. Kokouksen päätteeksi Mykkänen nosti esille liikenneverkkoyhtiön ja kertoi, että kokoomuksen eduskuntaryhmässä on vahvoja epäilyjä hankkeen suhteen.

Jussi Niinistöä kokouksessa sijaistanut avustaja Petteri Leino kertoi Bernerille perussuomalaisten epäilyistä.

Mykkänen ja Berner olivat asian tiimoilta suoraankin yhteydessä. Tammikuun 10. päivä Mykkänen lähetti sähköpostilla Bernerille ison liudan kysymyksiä liittyen liikenneverkkoyhtiöön. Niissä käsiteltiin myös verotusta, mutta autoveron poistosta ei suoraan ollut puhe.

Berner on eri haastatteluissa puolus­tautunut sillä, että autoveron poiston ei olisi pitänyt olla hallituskumppaneille yllätys. Kun selvityksen tekemisestä päätettiin hallituksessa viime keväänä, koko hankkeen peruslähtökohdaksi kerrottiin se, ­että auton omistamisen verottamisesta siirrytään auton käytöstä maksa­miseen.

Autovero on keskeinen auton omistamiseen liittyvä vero.

Berner puhui useissa eri tilaisuuksissa pitkin syksyä siitä, että liikenneverkkoselvitys edellyttää muutoksia liikenteen verotukseen. Jouluaattona Berner kertoi Helsingin Sanomissa, että liikenneverkkouudistuksen yhteydessä on tarkoitus tehdä autoveroon, ajoneuvoveroon ja polttoaineveroon muutoksia.

”Niistä joko luovuttaisiin tai niitä laskettaisiin merkittävästi”, Berner sanoi tuolloin.

Berner ei kuitenkaan kertonut hallituskumppaneille selkeästi autoveron poistosta ennen viime viikkoa.

Maanantaina 23. tammikuuta Petteri Orpo tyrmäsi Bernerin esittämän 100 miljoonan euron hankintatuen.

”En näe sitä lainkaan mahdollisena”, Orpo sanoo. ”Ei sellaista rahaa ole budjetissa. Ja jos raha löytyisikin, meillä on tärkeämpiäkin kohteita sille.”

Kello 20:55 samana päivänä liikenne- ja viestintäministeriö lähetti tiedotteen: Ministeri Berner: Väylien rahoituksen uudistustarve on ratkaistava.

Uutinen löytyy vasta tiedotteen puolivälin jälkeen. Berner kertoo sopineensa pääministeri Sipilän kanssa, että autoverosta ei luovuta. Tämän vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voi saada riittäviä asiakasmaksutuloja, sillä kuluttajien kustannukset eivät saisi nousta.

Koko hanke siis kaatui.

Tiistaina 24. tammikuuta keskustan äänenkannattaja Suomenmaa julisti, että Berner sai hallituskumppaneilta ”raukkamaisen kohtelun”.

Valtiohallinnon kinastelu jatkui.

Torstaina 26. tammikuuta liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi poikkeuksellisen tiedotteen, jossa se todisteli valtiovarainministeriön virkamiesten olleen tiiviisti mukana liikenneverkkoyhtiön selvitystyössä.

Todisteet eivät oikein tukeneet väitettä.

Tiedotteessa ministeriö julkaisi ajankohdat kaikkiaan 99:stä selvityksen takia pidetystä kokouksesta. Listasta käy ilmi, että liikenneverkkoa ovat olleet valmistelemassa pääosin pelkästään liikenneministeriön tai alan virastojen virkamiehet. Valtiovarainministeriön virkamiehiä löytyi listalta yhdeksän, mutta suurin osa näistä on kuitenkin käynyt vain yhdessä kokouksessa.

Koko liikenneverkkoyhtiön valmistelu­prosessi on ollut hyvin poikkeuksellinen. Yleensä näin suurissa hankkeissa haetaan hallituskumppaneiden tuki asioille valmistelun eri vaiheissa.

Berner ei näin tehnyt.

Syynä saattoi olla se, että hän tiesi hallituskumppaneiden vastustuksen. Niinpä hän yritti edistää asiaa julkisuuden kautta julkaisemalla sen. Tuloksena oli kuitenkin täydellinen mahalasku.

Useat HS:n haastattelemat hallituskumppanit myöntävät, että olisivat varmaan halutessaan voineet vahvemmin varoittaa Berneriä. Bernerin sooloilun takia tällaista halua ei kuitenkaan ollut.

Perjantaina 27. tammikuuta liikenne- ja viestintäministeriöstä ja valtiovarainministeriöstä kerrotaan, että he lopettavat kinastelun ja aikovat selvittää keskenään, mitä todellisuudessa tapahtui.

Myös hallituskumppaneiden kesken on tiedossa ”pelisääntökeskustelu”.

Kirjoitusta varten on haastateltu kolmisenkymmentä selvityksestä perillä ollutta henkilöä.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Tästä on kyse

Liikenneverkkoselvitys


 Hallitus sopi viime keväänä, että liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee selvitystä ”liikenneverkon liiketaloudellisesta kehittämisestä”.

 Ministeri Anne Berner esitteli alustavan selvityksen toissa ­torstaina.

 Siinä ehdotettiin muun muassa autoverosta luopumista ja siirtymistä tienkäyttömaksuihin.

 Esitys piti lähettää lausuntokierrokselle, mutta se vaikeutti autokauppaa niin, että selvitystyö peruttiin.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Liikenne
  • Sipilän hallitus

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

    2. 2

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    3. 3

      Vartijoiden armoille jäänyt ”Orléansin neitsyt” kieltäytyi pukeutumasta mekkoon ja pantiin roviolle – Suomennetut pöytäkirjat paljastavat Jeanne d’Arcin oikeusjutun koko raakuuden

    4. 4

      Miehen elämän piti päättyä Lapin luontoon, mutta hän syntyikin siellä uudelleen – Tiivis luontosuhde edistää mielenrauhaamme ja auttaa vaikeuksien keskellä

    5. 5

      Ruotsin elinkeino­elämän keskusliiton johtaja eroaa kohun aiheuttaneen vero­kommentin jälkeen – ”Mitä hemmettiä minä muka verorahoilla saan?”

    6. 6

      ”Pekalla ei ole rahaa eikä ruokaa, voisitko hakea edes makaronia?” Viranomaiset hätistivät helsinkiläisen Liisan hoitamaan miestä, jonka hän hädin tuskin tunsi

      Tilaajille
    7. 7

      Kaatuiko sukulaisesi sodassa? Kaikille sankarihautausmailla lepääville vainajille tehtiin ”kotisivut”, joista avautuu valtavasti tietoa sotilaiden vaiheista

    8. 8

      Mustan Barbaarin äitiä ja siskoa syytetään poliisia vastaan pullikoimisesta – rap-artisti tuli myös itse oikeustalolle

    9. 9

      Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihoessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatie­asemalla väistämättä ketään

    10. 10

      Timo Rautiainen karkotti jo 2000-luvun alussa uusnatseja keikoiltaan, nyt häntä haukutaan ”suvakiksi” – Heviyhtye Trio Niskalaukaus palasi lavoille 13 vuoden tauon jälkeen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihoessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatie­asemalla väistämättä ketään

    2. 2

      Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

    3. 3

      Instagram-suosikkitili julkaisee oppilaiden saamat pahimmat Wilma-huomautukset – Soitimme Wilma-viestien asiantuntijalle ja kysyimme, pitääkö tästä olla huolissaan

    4. 4

      Naispappeja syrjittiin Suomen suurimmilla kristillisillä nuorten festivaaleilla: ei päästetty pitämään messua, miespapit jättivät tervehtimättä

    5. 5

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

      Tilaajille
    6. 6

      Lähes 200:aa Kehä III:lla posottanut mies valitti ajokiellon pituudesta –”Ilman autoa työmatka kestää yli kolme tuntia”

    7. 7

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    8. 8

      Pohjois-Korean raja­vartijat jahtasivat Etelä-Koreaan loikannutta sotilasta vain metrien päässä – video näyttää täpärän paon luoti­sateessa rajan yli

    9. 9

      Äiti hylkäsi uimataidottoman 5-vuotiaan lapsen uimahalliin, lapsi löytyi veden alta lähes viiden minuutin jälkeen – hovioikeus korotti tuomiota

    10. 10

      Vakava liikenneonnettomuus Lahdenväylällä – Viisi loukkaantui vakavasti, kolme hoitoon Lastenklinikalle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

      Tilaajille
    2. 2

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    3. 3

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    4. 4

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    5. 5

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    6. 6

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    7. 7

      Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

    8. 8

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    9. 9

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    10. 10

      Miksi vaikutusvaltaiset miehet panevat naiset katsomaan masturbointiaan? Asiantuntija vastaa

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Mustan Barbaarin äitiä ja siskoa syytetään poliisia vastaan pullikoimisesta – rap-artisti tuli myös itse oikeustalolle
    3. Tältä pettuleipä maistuu: Ammatti­opiston opettaja Seppo Samppala kehitteli nälkävuosien hätäravinnosta hipsteri­version, joka sopii nykyihmisenkin vatsalle
    4. Ruotsin elinkeino­elämän keskusliiton johtaja eroaa kohun aiheuttaneen vero­kommentin jälkeen – ”Mitä hemmettiä minä muka verorahoilla saan?”
    5. Tuhannet suomalaiset menettivät lähes kaiken Nokiaan sijoittamansa – entinen puhelinjätti on edelleen Helsingin pörssin draamakuningatar
    6. Kaatuiko sukulaisesi sodassa? Kaikille sankarihautausmailla lepääville vainajille tehtiin ”kotisivut”, joista avautuu valtavasti tietoa sotilaiden vaiheista
    7. Trump armahti kalkkunan ja kysyi luvan sen koskettamiseen – internet huomautti välittömästi, että naisten kohdalla sama ei ole ollut tapana
    8. Yhdysvaltojen sotilas­kone syöksyi veteen Filippiinien­merellä – kyydissä 11 ihmistä
    9. Pelaaja teki kaksi maalia, otettiin vaihtoon ja kiirehti synnytykseen pelivaatteet päällä – ”Hänen ajatuksensa olivat muualla”
    10. Lentäjä Hannu Manninen, 39, haluaa talviolympialaisiin ja olisi hyvin poikkeuksellinen urheilija Suomen joukkueessa – eikä kyse ole vain vaativasta siviilityöstä
    11. Sukellus­veneeseen loukkuun jääneellä miehistöllä viimeistään nyt kohtalon­hetket Argentiinassa – happi on laskelmien mukaan loppunut
    12. Näytä lisää