Kaurabuumi jyllää – nyhtökaurailmiö siivittää kasvua, mutta ikisuosikki on yhä ykkönen - Kotimaa | HS.fi

Kaurabuumi jyllää – nyhtökaurailmiö siivittää kasvua, mutta ikisuosikki on yhä ykkönen

Kauran suosio on kasvanut nopeasti. Suosituin kauratuote on perinteinen puurohiutale. Kauravälipalat sekä kaurajuomat ja -kermat kasvattavat osuuttaan. Iso osa kauratuotteista menee vientiin.

Esimerkiksi Fazer käyttää pääosin kotimaista kauraa, kertoo yrityksen myllyliiketoiminnan johtaja Jukka Rautavalta.

29.5.2017 2:00 | Päivitetty 31.5.2017 9:38

Kaura ohitti tänä keväänä ensimmäistä kertaa rukiin elintarvikekäytössä.

Elintarviketeollisuus käyttää kauraa nyt lähes sadan miljoonan kilon vuositahtia, kun ruista menee selkeästi vähemmän.

Kauran nousu on ollut hurjaa: vielä kahdeksan vuotta sitten sitä käytettiin puolet vähemmän kuin ruista.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat