Yksinkertaiset aivoharjoitukset mullistivat lasten käytöksen – arvosanat nousivat, keskittyminen helpottui ja nukkuminen parani
Tietoisuustaidot vauhdittavat oppimista kouluissa. Laaja suomalaistutkimus osoittaa ensi kertaa, että harjoituksilla on merkitystä.
Espoon Kilonpuiston koulun opettaja Susanna Ahvalo vetää mindfulness-harjoitusta oppitunnin alussa. Kuva: Markus Jokela / HS
Päivi Repo HS
| Päivitetty
Käytävässä melutaan, mutta Espoon Kilonpuiston koulun 5 B-luokka on hiljainen. Oppilaat tulivat paikoilleen ääneti ja jäivät seisomaan.
Opettaja Susanna Ahvalo toivottaa hyvää huomenta ja luokka vastaa. Istutaan, ja päivän harjoitus alkaa.
”Ensin keskitymme hengitykseen”, Ahvalo sanoo.