Oppiaineiden ”ranking-työkalu” voi rapauttaa lukion yleissivistävyyden, kirjoitti tutkija Facebookissa – Päivitystä jaettiin yli tuhat kertaa: ”Lukioissa on tästä laajalle levinnyttä hämmästystä”
Viime viikolla julkaistu pisteytystyökalu oli esimerkki tavasta, miten korkeakoulut voisivat vastaisuudessa arvottaa ylioppilaskirjoitusten arvosanoja opiskelijavalinnassa.
Ylioppilastutkinnon arvosanojen pisteyttäminen nyt esitetyllä tavalla ohjaisi lukiolaisten kurssivalintoja jopa opetussuunnitelmaa enemmän ja voisi pahimmillaan rapauttaa lukion yleissivistävyyttä.
Tätä mieltä on Tampereen yliopistossa kasvatustieteiden tutkijana työskentelevä Tuukka Tomperi, joka nosti esille kysymyksiä lukioon ja yliopistojen opiskelijavalintaan suunnitelluista uudistuksista Facebook-päivityksessään viime perjantaina.